دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
میزگرد دربی با حضور پیشکسوتان سرخابی:

فنونی‌زاده: بازیکن پرسپولیس بودم اما دعای مادرم پشت سَر استقلال بود!/ ورمزیار: 14 سال برای بستن بازوبند انتظار کشیدم

کاپیتان‌های سال‌های دور استقلال و پرسپولیس با حضور در خبرگزاری آنا از خاطرات خود و هیجانات دربی صحبت کردند.
کد خبر : 555033
AALI7441.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا - حمیدرضا نقیبی؛ تیم‌های پرسپولیس و استقلال ساعت 16:35 دوشنبه 22 دی دربی دیگری را برگزار خواهند کرد. این دیدار در شرایطی برگزار می‌شود که استقلال با دو بازی بیشتر و کسب 18 امتیاز در صدر ایستاده و پرسپولیس 11 امتیازی در رتبه دهم است. به بهانه برگزاری دربی از مرتضی فنونی‌زاده و صادق ورمزیار پیشکسوتان سرخابی دعوت کردیم تا نظراتشان را در خصوص این مسابقه سنتی و حساس بیان کنند.


دربی دیداری خاص است


آنا: چه تعریفی از دربی دارید؟


فنونی‌زاده: دربی مسابقه‌ای خاص است که به نظرم مهم‌ترین دیدار باشگاهی ایران در طول هر فصل شمرده می‌شود. من 14 دربی و آقای ورمزیار 15 دربی انجام دادند. شاید 7 تا 8 بازی مقابل هم بازی کردیم. دربی در ادوار مختلف به اشکال مختلف برگزار شده اما در همه حال جذابیت خود را برای هواداران حفظ کرده است. هیجان آن برای مدیران، مربیان، بازیکنان و هواداران متفاوت بوده ولی همگان منتظر هستند تا این مسابقه برگزار شود.


10 دقیقه اول گیج بودم


آنا: دربی در سال‌های اخیر با زمانی که شما بازی می‌کردید چه تفاوت‌هایی کرده است؟


ورمزیار: من اولین دربی که  بازی کردم سال 65 بود، 10 دقیقه اول واقعاً استرس داشتم و گیج بودم. 120، 130 هزار تماشاگر آمده بودند و در لبه‌های ورزشگاه آزادی هم نشسته بودند. در صحنه‌ای توپ به من رسید، استارت زدم اما عباس کارگر که آن زمان از یوسین بولت هم سریع‌تر می‌دوید در کنارم بود. سر توپ زدم اما توپ نزدیک بود نصیب کارگر شود. در این لحظه مرتضی فنونی‌زاده آمد و برای گرفتن توپ پایش را دراز کرد، خودم را به او زدم و داور هم خطا گرفت. با حمایت هواداران استرسم ریخت و بازی خوبی را ادامه دادم.دربی قبل از انقلاب بوده و به ما رسید و بعد از ما هم بوده است. تفاوت‌های زیادی داشته و این موضع را کسانی که سنی از آن گذشته به خوبی درک می‌کنند.


مادرم استقلالی و پدرم پرسپولیسی بودند


آنا: آقای فنونی‌زاده دربی مقابل برادرتان مهدی سخت نبود؟


فنونی‌زاده: من مادرم به خاطر مهدی استقلالی و پدرم که در بازار کار می‌کرد پرسپولیسی بود. 5 دربی مقابل مهدی بازی کردم که دعای مادرم برای گرفت و در سه بازی بازنده و دو بازی مساوی شد. مادرم تسبیح هزار مهره‌ای داشت و دائم برای موفقیت تیم مهدی دعا می‌کرد.


در گذشته بی‌احترامی نبود


آنا: چه تفاوتی با دربی حال حاضر احساس می‌کنید؟


ورمزیار: آن زمان که بازی می‌کردیم بازیکنان اصلاً به هم بی‌احترامی نمی‌کردند. احترام همدیگر را داشتیم تا آنجا که می‌توانستیم به همدیگر بها می‌دادیم ولی داخل زمین از هیچ چیزی برای شکست دادن همدیگر دریغ نمی‌کردیم.


آنا: درگیر هم می‌شدید؟


ورمزیار: درگیری نه به آن شدت ولی تا حدودی وجود داشت. به خاطر اینکه دربی ارزش خیلی زیادی داشت و باید تحت هر شرایطی به پیروزی می‌رسیدیم.


آنا: به‌عنوان کاپیتان استقلال دربی را چگونه دیدید؟


ورمزیار: پس از رسیدن به بازوبند با وجود اینکه 14 سال طول کشید تا به آن برسم اما تمایل زیادی به بستن آن نداشتم. این بازوبند زمانی که 14 ساله بودم و بازی در استقلال را شروع کردم در اختیار مرحوم ناصر حجازی بود و دست به دست به پرویز مظلومی، سعید مراغه‌چیان، بهتاش فریبا، شاهین و شاهرخ بیانی، جعفر مختاری‌فر و بعد به من رسید. به واسطه سال‌ها حضور در استقلال بازوبند برایم عادی شده بود و آن را به امیر قلعه‌نویی دادم چون سه سال از من بزرگتر است.


گفتگو با مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس و صادق ورمرزیاز پیشکسوت استقلال


اهمیت بالای دربی


آنا: دلیل اهمیت دربی چه بود؟


ورمزیار: واقعیت این است که دربی همیشه اهمیت خود را نزد تمامی مخاطبانش حفظ کرده است. به هر حال پرسپولیس و استقلال 40-30 میلیون هوادار دارند. این موضوع مسئولیت زیادی برای بازیکنان ایجاد می‌کند. با برد تیمت 30 میلیون خوشحال و با باخت 30 میلیون ناراحت می‌شوند. این موضوع خیلی برای بازیکنان و باشگاه تأثیرگذار است تا بتواند این خیل جمعیت را بعد از بازی خوشحال کند. فرق دربی با بازی‌های دیگر این است که بازی‌های دیگر سه روز ناراحتی به همراه دارد، دربی سه تا چهار ماه طرفداران مرتب دارند برای همدیگر کری می‌خوانند.


اضلاع برد در دربی


آنا: مربی چقدر در دربی تأثیر دارد؟


ورمزیار: قطعاً همه دست به دست هم هستند. هم مدیریت، هم کادرفنی، هم بازیکن. البته ضلع چهارمی به نام طرفداران هم هستند. آن موقع که بازی می‌کردیم تا دقیقه 120 هم تیم را تشویق می‌کردند ولی الان مقداری برعکس تشویق می‌کنند. عده‌ای نیز به بازیکنان، مربیان و مدیران بی‌احترامی می‌کنند. برای کسب پیروزی این چهار ضلع بایستی کمک کنند. در رأسش هم مدیریت است، در نهایت هم بازیکن است که باید خواست‌های مربیان را در زمین پیاده کند.


قاب‌بندی در دربی


فنونی‌زاده: حساسیت دربی فوق‌العاده بالاست. این حساسیت بین هواداران بیشتر از همگان است. عناصری هستند که دوست دارند دربی مساوی شود. مدیرعامل‌ها، داوران، رئیس فدراسیون، سرمربی‌ها، چون سر جایشان می‌مانند، فقط بیچاره هواداران متضرر می‌شوند. در خیابان بارها به من گفتند آقا تو رو خدا زمان شما هم قاب‌بندی بوده؟ آقا قاب‌بندی یعنی چی؟ این بازی ثبت می‌شود در تاریخ. می‌گویند دربی مثلاً 82، دربی 84، منظور اینکه بازی‌هایی هست که ماندگار و ثبت می‌شود.


گفتگو با مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس و صادق ورمرزیاز پیشکسوت استقلال


20 هزار هوادار در دربی


آنا: به نظرتان در دربی که تماشاگر نباشد می‌توان نامش را دربی گذاشت؟


فنونی‌زاده: محال است که شور و حال دربی بدون تماشاگر با دربی که در آن تماشاگران حضور داند قابل مقایسه باشد اما جبر روزگار است و باید به خاطر ویروس کرونا از هر تیم 10 هزار هوادار باشند تا بازی با شور و حال بهتری برگزار شود.


ورمزیار: به نظر من هم امکانش وجود دارد که 20 هزار هوادار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دربی حاضر شوند.


پورحیدری و پروین بهترین مربیان دربی


آنا: بهترین مربی دربی کیست؟


ورمزیار: در استقلال بهترین و دربی‌بازترین مربی منصور پورحیدری بود و شکی در آن نیست. دربی‌های زیادی را تجربه کردند. خیلی آرامش داشتند و این آرامشش خود به خود به تیم القا می‌شد. وقتی مربی را می‌دیدیم که این‌قدر راحت است، به همان راحتی بازی می‌کردیم ولی خیلی از مربی‌ها نه! حالا مربی‌های خارجی که می‌آیند واقعاً خیلی مشرف به جوّ ایران و دربی نیستند و نمی‌دانند این مسابقه چقدر اینجا طرفدار دارد یک مقداری راحت‌تر هستند ولی بعد از بازی اول آنها هم توی آن استرس قرار می‌گیرند. 


فنونی‌زاده: مربیان خارجی دوست دارند دربی مساوی شود یا ببرند. ببازند اعتبارشان از بین می‌رود و نتیجه‌گرا هم هستند. علی پروین بهترین مربی بود که پرسپولیس داشت. البته این تیم با برانکو ایوانکوویچ هم دوران طلایی را سپری کرد.


باخت تبدیل به پیروزی شد


آنا: بازی بود که علی پروین خودش بترسد و پرسپولیس را برای مساوی ارنج کند؟


فنونی‌زاده: غیرممکن بود. فقط در یک بازی چون کمبود بازیکنان بزرگ در تیم وجود داشت و استقلال در شرایط مناسبی بود، آقای پروین از من و چند بازیکن با تجربه دیگر خواست سعی کنیم تا بازی مساوی شود یا نهایتاً با اختلاف یک گل به سود استقلال تمام شود ولی بازیکنان با رشادت بازی کردند و در روزی که حریف موقعیت‌های بسیار زیادی را هدر داد یک بر صفر برنده شدیم. آن بازی استثنا بود. 


استرس برای همه لازم است


ورمزیار: قطع به یقین تمام مربیان استرس دارند. مرحوم پورحیدری، دیگران، خودم چون دربی را تجربه کرده‌ام، البته بگویم پورحیدری پدر دومم بود. در 13 یا 14 سالگی به استقلال آمدم و مرحوم پورحیدری من را انتخاب کرد، ولی آن مرحوم هم در دربی استرس داشت. البته استرس یک مقدارش برای همه لازم است. استرس را همه دارند منتهی کم و زیاد، کمش خوب است، زیادش مخرب و خیلی بد است. 


گفتگو با مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس و صادق ورمرزیاز پیشکسوت استقلال


برای مساوی آمده بودیم


آنا: بهترین بردتان مقابل پرسپولیس کدام بازی بود؟


ورمزیار: دیداری که سال 73 با نتیجه 3 بر یک برنده شدیم. من، ادموند اختر و  محمد تقوی گل زدیم. برای کسب تساوی وارد زمین شدیم اما در پایان نیمه اول 3 بر صفر پیش افتادیم. در نیمه دوم هم تلاش کردیم تا پیروزی را حفظ کنیم و به هدفمان رسیدیم.


پیش‌بازی‌ها در دربی تعیین‌کننده است


آنا: شرایط استقلال را برای دربی پس فردا چگونه می‌بینید؟


ورمزیار: فکر می‌کنم شرایط استقلال روز به روز بهتر شود. دو سه بازی آخر را توانست نتیجه بگیرد و یک جورهایی این تیم توانسته در کسب امتیاز موفق باشد و آن استرس زیاد اول فصل از روی بازیکنان و کادر فنی برداشته شد. هر چند مردم دنبال بازی زیبا هستند ولی به نظرم نتیجه می‌تواند خیلی شاخصه‌ها را نگه دارد و محمود فکری در این زمینه موفق بود. خدا را شکر در بازی آخر مقابل آلومینیوم اراک برنده شد و پرسپولیس هم مقابل سپاهان مساوی کرد تا بار دیگر استقلال دو امتیاز بیشتر از حریف سنتی‌اش جمع کند. در دربی‌ها همیشه پیش‌بازی‌ها خیلی تعیین‌کننده است. هم از نظر نتیجه برای حفظ شرایط روحی روانی، هم از نظر مصدومیت و محرومیت که برای بازی بعد تیم غایبی نداشته باشد. استقلال فصل را بد شروع نکرده، الان هم شرایطش خوب است.


مربی جوان ریسک بیشتری می‌کند


آنا: فکر می‌کنید استقلال با فکری موفق شود؟


ورمزیار: به هر حال فکری مربی جوان و خوبی است که سال‌های زیادی در لیگ یک کار کرده و امسال سال اولی است که لیگ برتر را، البته پارسال 10 بازی در نساجی هم تجربه کرد ولی به طور رسمی امسال اولین سالی است که از ابتدا دارد لیگ برتر را تجربه می‌کند. فکر می‌کنم مربیان جوان شجاعت خاصی دارند که می‌تواند به آنها کمک کند. مثل آدم جوانی می‌ماند که می‌خواهد از خیابان رد شود. شما هر چه جوان‌تر باشی سریع‌تر رد خواهی شد. حالا به 70 یا 80 سال که می‌رسی، مرتب می‌روی برمی‌گردی آخر به یکی می‌گویی آقا من را می‌بری آن طرف خیابان؟ این شجاعت در مربیگری هم هست. شما وقتی یک مربی جوانی دارید، ریسک بیشتری می‌کند. این ریسک می‌تواند عامل موفقیت باشد و خیلی جاها هم می‌تواند عامل عدم موفقیت باشد ولی معمولاً می‌تواند موفقیت به همراه داشته باشد.


جای علی کریمی خالی است


آنا: نقاط قوت استقلال در کدام قسمت‌هاست؟


ورمزیار: استقلال نفرات خیلی خوبی دارد. آمدن رشید مظاهری درون دروازه نعمت خیلی خوبی بود. الان چند بازی است که به تنهایی دارد بازی را برای تیمش در می‌آورد. خط دفاع به نظرم نقطه قوت تیم است، جایی که محمد دانشگر، عارف غلامی، محمدحسین مرادمند و حتی سیاوش یزدانی حضور دارند. مدافعان کناری خوبی هم در کنار تیم هستند. محمد نادری، وریا غفوری، هروویه میلیچ و سید احمد موسوی بازیکنان مناسبی هستند. استقلال خط هافبک خوبی دارد ولی جای علی کریمی هنوز خالی است و از همه مهم‌تر خط حمله که با وجود شیخ دیاباته، امیرارسلان مطهری و مهدی قایدی حسابی قدرتمند است.


شیر همیشه شیر است


آنا: آقای فنونی‌زاده شما پرسپولیس را چطور می‌بینید؟


فنونی‌زاده: پرسپولیس بعد از بازی لیگ قهرمانان یا قبل از آن زیبا بازی نمی‌کرد. کمی در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد بهتر بود ولی در بازی‌های لیگ برتر این گونه نیست. جسارتش را دارم و ضعفی که در تیم می‌بینم را بیان می‌کنم تا به تیم کمک شود. یک نیمه جلوی شهر خودرو، پرسپولیس فوتبال بازی کرد که 3 بر صفر برنده شد و چقدر بچه‌ها خوب بازی کردند. یک نیمه هم بازی با ذوب‌آهن بچه‌ها یک خرده با جسارت بازی کردند، که در نیمه دوم مقابل تیم پانزدهم جدول شکست خوردیم تا با توجه به برتری نیمه اول در مجموع نتیجه مساوی شود. نباید ذوب‌آهن دست‌کم گرفته می‌شد چون شیر، همیشه شیر است. الان همه معتقدند پرسپولیس تحت‌الشعاع بازی فینال لیگ قهرمانان است، آن بازی تمام شد.


گفتگو با مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس و صادق ورمرزیاز پیشکسوت استقلال


بازی زیبایی از پرسپولیس ندیدم


آنا: به نظر می‌رسد از عملکرد پرسپولیس راضی نیستید؟


فنونی‌زاده: من بازی زیبایی تا حالا از پرسپولیس ندیدم غیر از دو نیمه. یکی نیمه اول بازی با ذوب‌آهن، دیگری نیمه دوم با شهر خودرو. پرسپولیس و استقلال باید همیشه بالای 70 تا 80 درصد توانایی‌های خودشان را نشان دهند. استقلال بازیکنان خوبی دارد، اصلاً خط حمله‌ای که آقای ورمزیار اسم برد، وحشتناک است. محمود فکری می‌دانست شیخ دیاباته 100 درصد به درد دربی خواهد خورد، 10 دقیقه مقابل آلومینیوم به او میدان داد تا در شرایط بازی قرار بگیرد. شاید در اوایل دربی بازی نکند چون مطهری و قایدی هماهنگ هستند.قایدی یکی از بهترین مهاجمان ایران است. ان‌شاءالله که بازی جذابی شود ولی من بازی زیبایی از پرسپولیس در این دو، سه ماهه ندیدم غیر از لیگ قهرمانان آسیا، آن هم در شرایطی که بازیکنان بسیار خوبی در تیم حضور دارند. 


مظاهری آماده‌تر از لک است


آنا: عملکرد حامد لک رضایت‌بخش بوده است؟


فنونی‌زاده: بدون شک لک عالی بوده و مظاهری درخشش بسیار زیادی داشته است. دربی تقابل تماشایی میان این دو گلر آماده خواهد بود. البته مظاهری آماده‌تر بوده است. فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و شاید لک توانست با پیروزی از زمین خارج شود.


گل‌محمدی به مهاجمانش اعتماد کند


آنا: انتقادات زیادی به عملکرد خط حمله پرسپولیس می‌شود؟


فنونی‌زاده: دو تن از مهاجمان حال حاضر پرسپولیس خریدهای یحیی گل‌محمدی هستند، ایشان باید در این خصوص جواب دهند. آرمان رمضانی و مهدی‌خانی جذب شدند و به آنها خیلی کم بازی داده شده است. مهدی عبدی هم سه ‌تا گل حیاتی در دربی سال قبل، نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا زده است. ولی با نگرانی تعویض بازی می‌کند و در دقیقه 90 دیدار با سپاهان هم وارد زمین شد. باید به مهاجمان جسارت و شجاعت داد تا خودشان را در پرسپولیس نشان دهند. عبدی استرس دارد و می‌خواهد گل بزند و خودش را در موقعیت گل قرار دهد. رمضانی هم بازیکن خوبی است ولی به خدا اگر در سایپا بود فکر می‌کنم آقای گل تیمش بود. این دو نفر  باید فیکس بازی کنند، تعویض شوند یا فیکس بازی نکنند نصف جرئتشان از بین می‌رود. باید به مهدی‌خانی هم اعتماد شود.


آنا: نتیجه دربی چه می‌شود؟


فنونی‌زاده: 2 بر یک به نفع پرسپولیس، زننده گل‌ها احمد نوراللهی و مهدی عبدی؛ برای استقلال هم مهدی قایدی گل می‌زند  و 100 درصد فکر می‌کنم این بازی پنالتی داشته باشد.


ورمزیار: فکر می‌کنم خیلی بازی سختی باشد. به هر حال من تجربه‌ای دارم، همیشه تیمی که ضعیف‌تر بوده توانسته از نظر امتیازی و جنگندگی بیشتر تلاش کند. ولی واقعیتش استقلال با این پتانسیل حتماً سه امتیاز را به دست می‌آورد و فکر می‌کنم برای اینکه صدر جدول را هم حفظ کند احتیاج به این برد دارد. امیرارسلان و مهدی قایدی می‌توانند گلزنان تیم استقلال باشند چون واقعاً ارسلان یکی از بهترین‌هاست، مهدی قایدی هم، همیشه می‌آید و خیلی خوب کار می‌کند، فکر می‌کنم می‌تواند یکی از گلزنانش باشد.


گفتگو با مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس و صادق ورمرزیاز پیشکسوت استقلال


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته