چرایی وضع قوانین سختگیرانه برای امتحانهای پایانی دانشجویان پزشکی/ آیا تقلب باید جدی گرفته شود؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها که زمان برگزاری امتحانهای پایان ترم در اکثر دانشگاههای کشور است، تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی نسبت به تصمیم وزارت بهداشت در برگزاری آزمونهای مجازی انتقاد دارند و معتقدند که شرایط تعیین شده برای آزمون باعث میشود، نتایج خوبی حاصل نشود.
زمان پاسخگویی به سؤالات
بر اساس دستورالعمل معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ زمان تخصیصیافته برای پاسخ دادن به هر سؤال بهصورت جداگانه و شفاف در مقابل هر سؤال و در صفحه نمایش، نشان داده شود.
در این زمینه دانشجویان معتقدند که زمان اختصاص داده شده برای سؤالات ناچیز است و باید زمان بیشتری در نظر گرفته شود. ودود نوروزی، دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت در این باره میگوید: این شیوهنامه باعث میشود که اختیار از دانشجو سلب و درنهایت باعث استرس این قشر شود، از طرف دیگر برخی سؤالات مانند رشته داروسازی نیازمند حل مسئله است و قطعاً زمان بیشتری نیاز دارد.
عدم برگشت به سؤالات
موضوع دیگری که مورد انتقاد دانشجویان است عدم امکان برگشت به سؤالات است. بر اساس دستورالعمل ابلاغی؛ امکان بازگشت به سؤالات ماقبل و ویرایش سؤال پاسخ داده شده، برای دانشجو وجود ندارد و این موضوع، مؤکداً قبل از برگزاری آزمون به آزمونشوندگان، اطلاع داده شود. در قسمت دیگری از این شیوهنامه آمده است: با توجه به اهمیت غیرفعال بودن امکان بازگشت به سؤالات نمایش داده شده ماقبل در آزمونها ضروری است از ارتباط دادن سؤالات به یکدیگر جهت پاسخگویی، اجتناب شود.
نوروزی میگوید: از زمانبندی سؤالات که بگذریم، عدم امکان برگشت به عقب برای پاسخ دادن به سؤالات در امتحانات باعث استرس دانشجویان شده است. در بیشتر دانشگاههای دنیا این امر وجود ندارد و دانشجویان این کشورها میتوانند هر زمان که نیاز است به سؤال مورد نظر برگردند و سؤالات را بار دیگر نگاه کنند، اما این مؤلفه از دانشجویان پزشکی کشور گرفته شده است.
سختگیریهای وضعشده برای جلوگیری از تقلب
اما وزارت بهداشت در این باره معتقد است که این شیوهنامه بر اساس استانداردهای جهانی تدوین شده است. حسین قنبری، مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در این باره به خبرنگار آنا میگوید: این شیوهنامه با همکاری کلان منطقهها و دانشگاهها طراحی شده است، در این شیوهنامه تلاش شده که زمان احتمالی برای تقلب در میان دانشجویان به حداقل برسد.
وی ادامه میدهد: برخی از دانشجویان به این شیوهنامه اعتراض دارند، ولی دانشجویان باید بدانند که وقتی آزمون آنلاین است و در جایی خارج از دانشگاه برگزار میشود باید سختگیریهایی صورت گیرد تا امکان تقلب به حداقل برسد و امتحان به سالمترین شکل ممکن برگزار شود.
در بخشی از اعتراضهای دانشجویان این موضوع عنوان شده است که زمان در نظر گرفته شده برای سؤالات محاسباتی کافی نیست اما قنبری در پاسخ به این دغدغه میگوید: در تعیین زمانبندی سؤالات، سختی و دشواری در نظر گرفته شده است و اگر سؤالی به 5 دقیقه زمان برای پاسخگویی نیاز دارد، ممکن نیست که 30 ثانیه برای آن در نظر گرفته شود، پس دانشجویان اطمینان داشته باشند که سؤالات حسابشده طرح میشود و به اساتید و دانشگاهها این موضوع تأکید شده است.
تسهیلات در نظر گرفتهشده برای دانشجویان
همچنین وزارت بهداشت برای ارتقای کیفیت چیدمان تصادفی را برای سؤالات در نظر گرفته و درصدی از سؤالهای اضافی نیز تعبیهشده که دانشجویان بتوانند از این طریق بهترین نمره را به دست آورند. مثلاً از میان 20 سؤال بارگذاری شده به دانشجویان اعلام میشود که به 10 سؤال پاسخ دهند.
چگونگی مواجهه با اختلالهای احتمالی
دانشجویان نیم ساعت قبل از شروع آزمون، ملزم به ورود به سامانه آزمون هستند و چنانچه خللی در ورود به سامانه وجود داشته باشد باید بلافاصله با کارشناس مربوطه تماس بگیرند. درصورتیکه دانشجویی در ابتدا یا میانه آزمون به دلیل بروز مشکلات نرمافزاری یا سختافزاری (مانند قطعی برق) دچار قطعی اینترنت شود، لازم است در اسرع وقت با کارشناسان مرکز آزمون تماس بگیرد و نسبت به ورود مجدد به سامانه، هماهنگی و اطلاعرسانی کند. حداکثر مدت زمان مجاز برای اطلاعرسانی قطعی اینترنت توسط دانشجو به کارشناس آزمون 5 دقیقه است. عدم تماس دانشجو با کارشناسان مرکز آزمون، بهمنزله عدم شرکت در آزمون است.
قنبری همچنین درباره بروز اختلالهای احتمالی تصریح میکند: پیشبینی شده که دانشگاهها در زمان برگزاری آزمونها فضای اینترنتی مناسب در نظر گیرند تا دانشجویان با مشکلی مواجه نشوند دانشجویان نیز باید در زمان برگزاری امتحان به اینترنت سرعت بالا دسترسی داشته باشند و مسئولیت دسترسی به آن با دانشجویان است.
به نظر میرسد که موضوع تقلب یکی از دغدغههای اساسی در دوران کروناست. در این روزها که در سرتاسر جهان دانشجویان درگیر امتحانهای پایانی هستند از دانشگاهی مانند آکسفورد که یکی از دانشگاههای برتر جهان است، خبر میرسد که دانشجویان دست به تقلب زدهاند به همین دلیل دانشگاهها ناچارند که مقررات سختگیرانهای را برای امتحانات وضع کنند. در دانشگاههای ایران نیز سعی شده برای جلوگیری از تقلب و تخلف ابزارهای متعددی در نظر گرفته شود، در این میان بسیاری از دانشگاهها و اساتید ارزیابیهای مستمر را در دستور کار قرار دادهاند تا دانشجویان با فعالیتهایی که در طول نیمسال تحصیلی انجام میدهند، بخشی از نمره پایانی خود را به دست آورند، مابقی نمره که با آزمون پایانی به دست میآید نیز مقرراتی دارد که دانشجویان ناگزیرند به آن تن دهند.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/