دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1399 - 10:56
سخنگوی وزارت امور خارجه:

تحرکات آمریکا در خلیج فارس با دقت تحت نظر جمهوری اسلامی است/ درباره توان دفاعی مذاکره نمی‌شود و نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تحرکات آمریکا در منطقه فعال است، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی به تحرکات به‌ظاهر پنهان آمریکا در منطقه و عراق اشراف کامل دارند و ما اوضاع را به‌دقت رصد می‌کنیم.
کد خبر : 554000
AALI8936.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «سعید خطیب‌زاده» در نشست خبری هفتگی با گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید قاسم سلیمانی عنوان کرد: بزرگداشت شایسته‌ای در کشورهای مختلف با وجود شیوع کرونا برای این شهید بزرگوار برگزار شد.


وی گفت: با عرض تسلیت خدمت خانواده‌های داغدار فاجعه هواپیمای اوکراینی، تصمیمی که هیئت دولت گرفته ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این هواپیما است. پرداخت دیه به هیچ وجه جایگزین پرونده کیفری که در دست پیگیری است، نیست. پرونده مسببان این حادثه با جدیت در حال پیگیری است.


شکست آمریکا در احیای کمیته تحریم ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رأی ممتنع عراق و غیبت افغانستان در جلسه چهارشنبه بودجه سازمان ملل متحد افزود: آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکست خورد و این بر انزوای واشنگتن در سطح بین‌الملل می‌افزاید. این اقدام آمریکا به نوعی احیای کمیته تحریم ایران است که به شکست آمریکا انجامید. ناخرسندی خود را به همسایگان خود اعلام کردیم و نخست‌وزیر عراق اعلام کرد در حال پیگیری موضوع هستند. 


خطیب‌زاده گفت: کشورهای همسایه باید به این اعتراف کنند که آمریکا عامل توطئه و آشوب در منطقه است و بهتر می‌دانند یکجانبه‌گرایی و سرکشی‌های آمریکا تا چه حد به زیان ملت‌های منطقه بود.


کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در دام آمریکا نیفتند


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش پنتاگون در زمینه  بازگشت ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج‌فارس عنوان کرد: تحرکات آمریکا در منطقه فعال است، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی به تحرکات به‌ظاهر پنهان آمریکا در منطقه و عراق اشراف کامل دارند و ما اوضاع را به‌دقت رصد می‌کنیم و به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پیام داده‌ایم که در دام آمریکا نیفتند.


وی افزود: نقش عوامل و متحدان رژیم اشغالگر قدس را در برخی ایجاد تنش‌ها به ویژه در عراق شاهد هستیم. البته جوابمان این است که به‌دنبال تنش نیستیم، ولی در دفاع از منافع ملی و کیان خود ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم و با جدیت پاسخ می‌دهیم. سردار قاسم سلیمانی با تمام قوا داعش را در عراق شکست داد و این در خاطره و حافظه این ملت و منطقه باقی می‌ماند.


خطیب‌زاده درباره پرونده مشترک ایران و عراق درباره سردار سلیمانی ادامه داد: موضوع جدی بعد عراق پیگیری موضوع است. سردار ما به دستور رئیس‌جمهور کشور دیگر ترور شد. دولت عراق مسئولیت دارد و در حوزه مشترک کارهایی شده است و ادامه هم خواهیم داد.


مذاکره نکردن بر سر توان دفاعی ایران


این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات مشاور جو بایدن در زمینه گفتگوی موشکی بعد از بازگشت آمریکا به برجام ابراز کرد: درباره توان دفاعی ایران هیچ وقت مذاکره نشده است، نمی‌شود و نخواهد شد. توان دفاعی ایران بر مبنای نیازهای ایران تعریف می‌شود و مستقل پیگیری می‌کنیم.


وی افزود: در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در زمینه موشک آمده و موضوع خاتمه یافته است. آمریکایی‌ها می‌دانند موضوع موشکی ثانویه است از حیّز انتفاع ساقط می‌شود و ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ همه قطعنامه‌ها ازجمله ۱۹۲۹ ملغی شد و برخی محدودیت‌ها که باقی‌مانده در ژانویه ۲۰۲۳ ملغی می‌شود. هیچ قسمتی از برجام را دوباره مذاکره نمی‌کنیم، اینها اظهارنظرهای داخلی است، برای ایران ارزشی ندارد و جواب ما اجرای کامل برجام بدون شرط، کامل و جبران مافات است.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه در گفتگوهای ظریف با همتایان کویتی و قطری پیامی به واشنگتن منتقل یا از واشنگتن دریافت شده است، تصریح کرد: ما احتیاج به کسی نداریم پیام بدهیم و بگیریم. به‌طور روشن مجاری خود را داشتیم. به واشنگتن از طریق سوئیس پیام دادیم و به کشورهای منطقه هم مستقیم به خودشان به‌وسیله پایتخت‌ها پیام داده‌ایم. عواقب هرگونه ماجراجویی برعهده واشنگتن است و در صورتی که اقدامی انجام شود، به صورت روشن و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ خواهیم داد.


خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره واکسن کرونا گفت: ما در همه مقاطع کارهای لازم را درباره واکسن کرونا انجام دادیم و هر زمان درخواستی شده با سرعت انجام دادیم.


سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به ایران


این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درباره بدهی کره‌جنوبی به ایران اعلام کرد معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی به ایران سفر می‌کند و امیدواریم خاتمه‌ای باشد به مسیری که در حال حاضر وجود دارد.


وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ایران، عراق را صحنه تسویه حساب خود با آمریکا می‌کند؟ گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه‌ای حسن همسایگی است و همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی خود از جنگ‌جویی‌ و ماجراجویی‌ها و اشغال که توسط آمریکا رخ داده کمک کنیم این فضا به امنیت پایدار برسد. اساس آمریکا استفاده از پایگاه‌های دیگر کشورهاست. آمریکا در خاک عراق پایگاه‌های متفاوتی دارد، نیروهای نظامی آن بخش‌هایی از عراق را اشغال در داخل عراق سردار ما را به شهادت می‌رساند، می‌دانیم تا چه حد مقام‌ها و شخصیت های عراق منزجر هستند. هرچه زودتر چکمه‌پوشان آمریکا عراق و منطقه را ترک کنند. هیچ وقت تلاش نخواهیم کرد دوستان را در منطقه در موقعیت انتخاب قرار دهیم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: روابط عراق با ایران چند لایه، طبیعی و تاریخی، مردمی و دارای عمق و افق و عرض بسیار قابل توجه است. هیچ‌کس نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی شده این روابط را خراب کند، مگر اینکه دو ملت بیدار نباشند که الحمدالله دو ملت بیدار هستند.


برخی حکام منطقه فکر می‌کردند با آمدن ترامپ پنجره‌ای برای آن‌ها ایجاد شده است


وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: وقتی برجام امضا شد با وجود تمامی سنگ‌اندازی‌های عربستان، محمدجواد ظریف نخستین پیام خود را درباره منطقه نوشت و به منطقه پیغام داد که موضوعات منطقه را باید میان خودمان حل کنیم. واقعیت تلخی است که برخی حکام در منطقه فکر می‌کردند با آمدن دونالد ترامپ پنجره‌ای برای آن‌ها ایجاد شده و تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد ترامپ گذاشتند. 


خطیب‌زاده عنوان کرد: آنچه در یمن رخ داد، واقعاً تلخ است و ملتی را در محاصره و قحطی گذاشتن، فاجعه تاریخی است و یمن همسایه دیوار به دیوار عربستان به‌شمار می‌رود. اتفاقی که درباره قطر رخ داد، خوب نیست. هر کدام از اینها هر چه زودتر حل شود، برای منطقه بهتر است. روزی که عربستان به این نتیجه دست یابد می‌تواند در مسیر مستقیم با ما و منطقه صحبت کند، به آغوش منطقه برگردد و دست از خرید امنیت از خارج منطقه بردارد؛ روزهای بهتری برای منطقه رقم می‌خورد. عربستان کشور مهمی است و این امکان وجود دارد که روابط را بازسازی کنیم، اگر حکام آل سعود از مسیر خود برگردند.


خطیب‌زاده درباره بندی از قانون مصوب اخیر مجلس شورای اسلامی و اینکه عذرخواهی آمریکا باید انجام شود، گفت: طرح مجلس را باید با جزئیات دید. ما مکلف به اجرای قانون هستیم و درباره برجام با کسی مذاکره نمی‌کنیم. مذاکره برجام انجام و تمام شده است و باید شاهد اجرای مؤثر تعهدات آمریکا باشیم و منتظر آن هستیم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست اخیر وزیران امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ بیان کرد: این نشست غیررسمی بود، ولی موضوعاتی در دستورکار کمیسیون مشترک برجام و در حال پیگیری است. موضوعاتی که در جلسه وزیران امور خارجه طرح شد، از جنس بیان مواضع بود.


بعد از اجرای برجام، مهم‌ترین همکاران ما چین و روسیه بودند


این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌ها با چین و روسیه بیان کرد: بعد از اجرای برجام، مهم‌ترین همکاران ما چین و روسیه بودند و طبیعی است، اگر آمریکا مسیر خود را اصلاح و به تعهداتش برگردد همکاری‌ها شدت خواهد گرفت. روابط ما با چین به مشارکت راهبردی رسیده است و سند ۲۵ ساله با جدیت پیگیری ‌می‌شود. سیاست ما براساس نگاه بلندمدت است.


خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر سیدعباس عراقچی به قطر گفت:‌این سفر از پیش تعیین، برنامه‌ریزی شده و قرار بود هفته قبل از آن انجام شود که به خاطر موضوعات لجستیکی و کرونا به تأخیر افتاد. روابط ما با قطر منظم است و تماس‌هایی که برقرار می‌شود، در آن چارچوب است.


وی همچنین گفت: درباره FATF نظرات ما کاملاً روشن و بهترین اتفاق این است که نقش مؤثری در شکل‌گیری استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم. حضور نیافتن ما محروم کردن خود از این استانداردهاست. بانک مرکزی و نهادهای پولی و مالی باید به‌طور مشخص برای همه توضیح دهند، نبود ما در آن چه مشکلاتی برای مبادلات بانکی ایجاد می‌کند. متأسفیم که از لیست خاکستری به سیاه برگشتیم، ولی با وجود سختی‌ها وزارت امور خارجه به تلاش های خود ادامه می‌دهد.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رفتن و ماندن ناو آمریکا گفت:‌ اینکه بروند و بیایند تصمیم خودشان است. ما برای همه سناریوها آمادگی داریم چه آن‌هایی که نمایشی است و چه آن‌هایی که محرمانه انجام می‌دهند. برای پاسخ خود مطمئن هستیم. امیدواریم در روزهای آینده تنش آفرینی نکنند و میراث شومی نگذارند که نسل‌های آینده آمریکا پاسخگوی آن باشند.


وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب در زمینه ایران و اینکه بازگشت به برجام بدون تغییر رفتار ایران،‌ کشورهای منطقه را تهدید می‌کند و اینکه گفته بود ایران و ترکیه از سالیان دور طمع امپراتوری در منطقه عربی را داشتند، عنوان کرد: به اظهارات مقام‌های سیاسی برخی اتحادیه‌ها و سازمان‌ها به اندازه وزن سازمان‌ها اهمیت بدهید بهتر است. اینها به عادی‌سازی و آشکارسازی برخی روابط دشمنان جهان اسلام توجه می‌کنند. منطقه به شخصیت‌هایی نیاز دارد که نگاهشان متفاوت و از درون باشد و بیش از این ارزشی ندارد. برجام موضوعی میان ما و ۱+۵ است که امضا و گفتگو شده است و درباره برجام آن‌ها طرف ما هستند و درباره منطقه، منطقه.


خطیب‌زاده افزود: احتیاج به تغییر گفتمانی داریم که در ذهن تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران برخی کشورها اتفاق می‌افتد.


وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر ظریف به مسکو، باکو و ایروان نیز گفت: درباره سفر ظریف به برخی کشورها که در دستورکار داریم دچار برخی مضایق لجستیکی هستیم و همه اینها انجام می‌شود.


خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری بیان کرد: ما دولت مستقری در آمریکا نداریم که رفتار متفاوتی از آن ببینیم. انتظار ماست که رفتار درست و صحیح را مشاهده کنیم. بسیاری از اقدامات ما در چارچوب صبر راهبردی تعبیر می‌شود و اقداماتی است که به حسن نیت تعبیر می‌شود. امیدواریم آمریکا قدر فرصت نهایی که در برجام برای آن ایجاد می‌شود، بداند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب