دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1394 - 16:32
معرفی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی/ 5

رونمایی از 7 محصول نو و دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان/ نمونه‌سازی40 محصول

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: امسال هفت محصول نو و دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با حضور مقامات کشوری رونمایی شد.
کد خبر : 55397

محمدمهدی شیرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: در سال جاری هفت محصول جدید این مرکز رشد با حضور حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان این دانشگاه و رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.


وی افزود: محصولات جدید این مرکز رشد شامل کاغذ نیترات‌سنج، کنتور هوشمند دیجیتالی برق با کنترل از راه دور، دستگاه کوچک ضربان نبض، اپلیکیشن موبایلی گردشگری همدان، دماسنج کنترل از راه دور با موبایل، کفش کوهنوردی روی یخ، ماده پاک کننده طبیعی قیر و مشتقات نفتی است.



رئیس مرکز رشد واحد همدان گفت: کاغذ نیترات‌سنج یکی از محصولات دانش‌بنیان که برای نخستین بار در جهان رونمایی شده است، توانایی تشخیص نیترات موجود در آب را دارد و پس از برخورد با آب رنگ آن متناسب با غلظت نیترات موجود در آب تغییر می‌کند.


شیرمحمدی ادامه داد: محصول دیگر مرکز رشد شهید احمدی روشن واحد همدان، دستگاه ضربان نبض است که با گذاشتن انگشت بر روی آن، تعداد ضربان قلب را تشخیص می‌دهد و بر همین اساس قادر است تندی یا کندی ضربان قلب را تشخیص دهد.


وی محصول دیگر را دماسنجی عنوان کرد که بیشتر قابل استفاده برای نوزادان یا افراد بیماری هست که نیازمند کنترل مرتب دما بدن هستند و گفت: این دماسنج به صورت بازوبند به بازوی کودک بسته می‌شود و اگر دمای بدن بالا برود، به گوشی موبایل والدین آن پیام لازم و عدد دما را ارسال می‌کند.



این مسئول با معرفی محصول «کنتور هوشمند دیجیتالی برق» تصریح کرد: پیش از این در این مرکز رشد کنتور هوشمند و با قابلیت کنترل از راه دور برای گاز و برق آنالوگ انجام شده بود و این محصول جدید توانایی این را دارد تا بدون اینکه نیازی به قرائت مستقیم مامور کنتورخوان داشته باشد، حتی کار کنترل کنتور را نیز در اختیار بگیرد.


شیرمحمدی اظهار کرد: ماده پاک محصولی است که حاوی مواد نفتی نیست و از گیاهان طبیعی استخراج شده و می‌تواند قیر و مشتقات آن را از بین ببرد که قطعا بسیاری از خطرات و مضرات مواد نفتی را ندارد و از سوی دیگر کفش یخ رو نیز قادر است به کوه نورد کمک کند در شرایط سخت برفی کوهنورد بدون لیز خوردن از روی یخ عبور کند.


رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزا اسلامی واحد همدان با بیان اینکه حدود 40 محصول با حمایت مادی و معنوی این مرکز نمونه سازی شده‌اند ابراز امیدواری کرد با توجه بیشتر به مراکز رشد و اختصاص بودجه مشخص و استقلال عمل این مراکز بتوانند تسهیل کننده واحدهای فناور دانشگاهی است.



وی تاکید کرد: به طور معمول مرکز رشد جایی است که می‌تواند امکانات لازم همچون امکانات سخت‌افزاری و یا محل مناسب برای کار را در اختیار شرکت‌هایی قرار دهد که این امکانات را برای انجام فعالیت‌های خود در اختیار ندارند.


وی ادامه داد: معمولاً افرادی با انگیزه، استعداد و توانایی‌های بالا به حمایت مراکز رشد نیازمندند و دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز امکانات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا بتوانند کارهای علمی خود را پیش ببرند.


شیرمحمدی بر به وجود آمدن فناوری‌های مختلف در مراکز رشد واحدهای فناور تأکید کرد و افزود: شرکت‌ها این گونه امکانات مختلف را به کار می‌گیرند و منجر به ساخت فناوری‌های گوناگون می‌شوند.


وی اضافه کرد: مرکز رشد سازمانی است که جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و مخترعان و مبتکران به حرکت انداخته و ارتباط آنها را با بازار مدیریت می‌کند.


عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه این مرکز، رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری را با فرآیندهای حمایتی تسهیل می‌کند، اظهار کرد: بر اساس مصوبه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال 92 مرکز رشد دانشگاه اسلامی همدان فعالیت اجرایی خود را با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری آغاز کرده است.


وی تأمین فضای کاری مطلوب و خدمات مربوط به زیرساخت‌های فیزیکی با امکانات اولیه اداری و رایانه‌ای را از خدمات مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان خواند و بیان کرد: ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی، خدمات آموزشی به واحدهای فناور و ارائه خدمات ارتباطی، اطلاع‌رسانی و اینترنت پرسرعت از دیگر خدمات این مراکز است.



شیرمحمدی ادامه داد: ارائه محصولات شرکت‌ها به ادارات متقاضی، تلاش برای فراهم آوردن حمایت‌های قانونی برای تسریع رشد واحدهای مستقر در مرکز و تسهیل در جذب اعتبارات مصوب طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی و همچنین تسهیل هم‌افزایی شبکه‌ای و افزایش توان رقابت از جمله خدمات دیگر مرکز رشد دانشگاه است.


وی گفت: بسترسازی در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی به منظور جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی جهت توسعه فناوری‌های پیشرفته، ایجاد فضای مناسب برای تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی و فن‌آورانه و کمک به رونق اقتصاد محلی و ملی مبتنی بر دانش و فناوری‌های پیشرفته از اهداف ایجاد مراکز رشد واحدهای فناور است.


شیرمحمدی با توجه به جلوگیری از مهاجرت متخصصان و فارغ‌التحصیلان استان به استان‌های همجوار و یا خارج از کشور توسط مراکز رشد دانشگاه آزاد همدان افزود: همچنین این مراکز با هدف آموزش نیروی متخصص با نگاه نیاز بازار صنعت، جذب سرمایه تحقیقات مراکز اداری و صنعتی استان و ایجاد ارزش افزوده برای تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی موجود در استان پایه‌گذاری شده است.


وی شاخص‌ترین مزیت استقرار مرکز رشد واحدهای فناور در دانشگاه را قرار گرفتن محققان در یک فضای پژوهشی دانست و تصریح کرد: این امر موجب تبادل افکار مستمر با دیگر محققان و مؤسسات تحقیقاتی در کنار یکدیگر می‌شود.


رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی همدان ادامه داد: افزون بر این استفاده از خدمات اسکان، پروژه‌یابی، اطلاع‌رسانی، خدمات آزمایشگاهی و عمومی و اعتبار تحقیقات فرصت‌های دیگری است که می‌توان از آن بهره‌مند شد.



وی افزود: دوره رشد دوره‌ای حداکثر سه ساله است که طی آن واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشد یافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز خارج می‌شوند.


شیرمحمدی با بیان اینکه زمان این دوره در شرایط خاص تا پنج سال نیز قابل افزایش است، اضافه کرد: داشتن ایده محوری، نوآوری فن‌آورانه، داشتن طرح کسب و کار برای ایده محوری، داشتن گروه کاری و داشتن شخصیت حقوقی از جمله شرایط پذیرش متقاضیان در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه می‌باشد.


وی اظهار کرد: ایده محوری، محصولی است که می‌خواهید طی مدت استقرار در مرکز رشد ایجاد کنید یا توسعه دهید و داشتن طرح کسب و کار برای ایده‌محوری بدین معناست که این طرح علاوه بر تشریح ابعاد و ارزش علمی- فنی ایده محوری، اقتصادی بودن سرمایه‌گذاری بر روی آن را توجیه کند.


شیرمحمدی با بیان اینکه حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سوی تجاری سازی محصولات دانشگاهی است و مراکز رشد در راستای بهره‌برداری بیشتر از امکانات و توانایی‌های علمی و دانشگاهی نگاه ویژه‌ای را معطوف کرده‌اند، تاکید کرد: تجاری سازی محصولات کار بسیار پیچیده و سختی است و در حالی که در همه جای کشور مسئولان شعار تسهیل امور را سر می‌دهند اما بروکراسی زاید و اخذ مجوز از نهادهای مختلف کار را مشکل کرده است.


وی با توجه به اینکه نامه نگاری مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی برای اخذ پروانه ساخت سه محصول بیش از شش ماه است که بدون پاسخ مانده است افزود: دانشگاهیان با وجود گام بزرگی که برای تجاری سازی محصولات برداشته اند اما حمایت لازم و کافی را ندارند و واحد های فناور همچنان در مسیر تجاری سازی مشکلات بسیاری دارند.


رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه باید به واحدهای فناور دانشگاه ها اعتماد بیشتری داشت و فضای ورود به بازار را برای آنها تسهیل نمود تصریح کرد: نگاه دانشگاهیان با افراد تاجر درون بازار کمی متفاوت است و ممکن است در بازار برخی افراد حضور یابند که تمایلی برای حضور رقبای جدید دانشگاهی ندارند که البته چون محصولاتی که در دانشگاه تولید می شود عمدتا جدید است شاید برخی وارد کنندگان این موضوع را تاب نیاورند و متاسفانه برای یکی از محصولات این مرکز رشد چنین اتفاقی افتاد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب