دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نایب رئیس خانه اقتصاد ایران: سرمایه‌گذاران خارجی باید به تولیدکنندگان داخلی وصل شوند، نه بازار مصرف

نایب رئیس خانه اقتصاد ایران درباره حضور هیات‌های خارجی در ایران گفت: از ظاهر امر مشخص است که هیات‌های تجاری که وارد ایران می‌شوند صرفا نگاهشان به بازار مصرف ایران است.
کد خبر : 55380

علی صدری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه این هیات‌ها در حال گمانه‌زنی برای ورود به بازار ایران هستند، افزود: آنها در حال بررسی این موضوع هستند که از چه راهی می‌توانند بازار مرغوب ایران را برای کالاهای خود به‌دست آورند.


وی اظهار کرد: ما باید در فکر این باشیم که بر اساس سیاست‌های کلی کشور و نظام، چه در بخش دولتی، چه بخش خصوصی و چه در میان آحاد مردم، فرهنگ استفاده از تولید ملی، افزایش بهره‌وری، افزایش کیفیت کالای رقابت‌پذیری را به وجود آوریم.


صدری رسیدن به فضای رقابتی را مستلزم رسیدن به استانداردهای جهانی تولید دانست و گفت: استانداردهای جهانی به معنی سرمایه‌گذاری صرف نیست بلکه نیاز به یکسری حمایت‌ها از سوی بخش دولتی مانند تسهیلات کم‌بهره دارد.


وی به تسهیلات دو رقمی تولید در کشور اشاره و عنوان کرد: تسهیلات تولید در کشورهای توسعه‌یافته تک رقمی است و این نرخ یکی از عوامل پیشرفت و بهبود کیفیت کالا و تولید آنهاست.


نایب رئیس خانه اقتصاد ایران ادامه داد: نمی‌توان همه مشکلات را به گردن تولید‌کننده انداخت زیرا قطعاً تولید‌کننده نیز به تسهیلاتی برای بازسازی و نوسازی صنایع و انتقال تکنولوژی نیاز دارد.


وی با بیان اینکه باید در پسابرجام فضا برای ورود کشورهای خارجی به ایران باز کنیم، افزود: ما نمی‌توانیم جزیره‌ای فکر کنیم و بازار را با این شرایط نگه داریم.


صدری با تاکید بر اینکه بخشی‌نگری به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند، عنوان کرد: باید فضا به گونه‌ای ایجاد شود که سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای پیوستن به شرکت‌های ایرانی و انتقال تکنولوژی ترغیب شود.


وی با بیان اینکه هدف سرمایه‌گذاران خارجی گرفتن بازار مصرف ایران است، گفت: باید برنامه‌ای اتخاذ شود که این سرمایه‌گذاران خارجی به تولیدکنندگان داخلی وصل شوند تا بتوانیم به فضای توسعه‌یافتگی و سند چشم انداز 1404 که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کردند، برسیم.


این فعال اقتصادی به اجرای واقعی خصوصی‌سازی توسط دولت اشاره و عنوان کرد: اصل 44 به معنای واقعی در ایران اجرا نشده است و در بیشتر موارد شرکت‌های خصوصی‌شده به صورت خصولتی فعالیت کرده‌اند.


وی مشکل بعدی را نرخ ارز دانست و تاکید کرد: نرخ ارز باید تک رقمی شود و دست افراد سودجوی که از مابه‌التفاوت قیمت ارز به نام تولید نفع می‌برند، کوتاه شود.


صدری افزود: همچنین نرخ ارز نباید دستوری قیمت‌گذاری شود بلکه بازار باید نرخ ارز را تعیین کند.


وی با بیان اینکه نباید نرخ ارز را مانند فنر نگه داشت، عنوان کرد: نگه داشتن نرخ ارز اتفاق دولت نهم را که در آن نرخ ارز از هزار و 60 هزار تومان به سه هزار تومان رسید، تکرار می‌کند.


نایب رئیس خانه اقتصاد ایران به شرایط پسابرجام اشاره کرد و گفت: در این شرایط قیمت‌های ما باید به فوب خلیج فارس برسد و مابه‌التفاوت سوبسیدی را که دولت 36 سال برای این مابه‌التفاوت نرخ ارز پرداخت می‌کند،برداریم و آن را در اختیار بازار مصرف قرار دهیم.


وی با بیان اینکه اقتصاد سوبسیدی در تاریخ همیشه باعث مشکلاتی در اقتصاد کشورها شده است، خاطر نشان کرد: اگر بازار مصرف، نرخ ارز را تعیین کند، اقتصاد کشور به تعادل خواهد رسید.


انتهای پیام/

برچسب ها: نرخ ارز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته