دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسعه دانش‌‌های نو با انجمن‌های علمی/ 17 ضیائی نافچی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

شناسایی دانشجویان فعال و نخبه در انجمن‌های علمی/ انجمن‌ها در تعامل با استادان تقویت می‌شوند

دبیر انجمن علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بیان کرد: شناسایی دانشجویان فعال و نخبه دانشگاه در بسیاری از موارد از طریق انجمن‌های علمی انجام می‌‌شود.
کد خبر : 552710
01.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ انجمن‌های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیت‌های بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکز شدن دانشجویان مشتاق به فعالیت‌های پژوهشی و علمی می‌شوند.


بخش عمده این ظرفیت‌ها، ابتدای کار به‌صورت بالقوه هستند و اگر دانشگاه‌ها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمن‌ها فراهم آورند؛ بالفعل شدن این ظرفیت‌ها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمن‌های علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.


انجمن علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد یکی از انجمن‌های فعالی است که در این شماره از سلسله گفتگوهای خبرگزاری آنا با عنوان «توسعه دانش‌‌های نو با انجمن‌های علمی» به معرفی، موفقیت‌ها، کارکردها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و مشکلات این انجمن در مسیر توسعه علم و دانش و دانش‌های نوین و تخصصی پرداخته می‌شود.


انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد سال 1394 با همت و پیگیری‌ تعدادی از دانشجویان ممتاز و فعال گروه روانشناسی این دانشگاه راه‌اندازی شد و به‌صورت تخصصی فعالیت‌های علمی خود را در زمینه‌های روانشناسی عمومی، بالینی، سالمندی، سنجش و اندازه‌گیری، کودک و نوجوان، خانواده و ... آغاز کرد. این انجمن دارای 10 نفر شورای مرکزی در هر دوره و دارای یک‌هزار و 273 عضو است.




بیشتر بخوانید:


انجمن‌های علمی پایگاهی برای آغاز فعالیت دانشجویان


انجمن‌های علمی برای دانشجویان هدفمند سکوی پرتاب هستند


لزوم تسریع در صدور مجوز فعالیت انجمن‌های علمی




خبرنگار خبرگزاری آنا برای اطلاع از جزئیات فعالیت‌های انجمن علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفتگویی را با زهرا ضیائی نافچی، دبیر این انجمن ترتیب داده است که در پی می‌آید:


آنا: ابتدا درباره راه‌اندازی انجمن علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد توضیح دهید.


ضیائی نافچی: انجمن علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد سال 1394 با همت و پیگیری‌ تعدادی از دانشجویان ممتاز و فعال گروه روانشناسی این دانشگاه راه‌اندازی شد و به‌صورت تخصصی فعالیت‌های علمی خود را در زمینه‌های روانشناسی عمومی، بالینی، سالمندی، سنجش و اندازه‌گیری، کودک و نوجوان، خانواده و ... آغاز کرد.


جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد


این انجمن دارای 10 نفر شورای مرکزی در هر دوره و دارای یک‌هزار و 273 عضو است. انجمن علمی و دانشجویی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد پنج سال متوالی عنوان انجمن علمی برگزیده این دانشگاه را بین سایر انجمن‌ها به خود اختصاص داده است.


آنا: جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


ضیائی نافچی: انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها نماینده و بازوی معاونت پژوهشی، استادان و دانشجویان هستند و از این حیث وظیفه مهمی بر عهده دارند.


به‌دلیل ساختار دانشجویی انجمن‌های علمی در دانشگاه، این انجمن‌ها واسطه بین دانشجویان و مسئولان دانشگاهی هستند و پیگیری امور صنفی و رفع مشکلات مربوط به رشته تا حد زیادی از طریق انجمن‌های علمی قابل انجام است.


3- انجمن‌های علمی به‌عنوان هسته‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و  دانش به‌ویژه دانش‌های نوین دارند؟


ضیائی نافچی: انجمن‌های علمی و دانشجویی به‌عنوان به‌روزترین قشر دانشجویی از لحاظ منابع علمی با برگزاری برنامه‌های متعدد دانشجویان در مسیرهای علمی و پژوهشی فعالیت می‌کنند.


زهرا ضیائی نافچی


وظیفه شناسایی دانشجویان فعال و نخبه دانشگاه نیز در بسیاری از موارد از طریق انجمن‌های علمی انجام می‌پذیرد.


آنا: مشکلات و  چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می‌دانید؟


ضیائی نافچی: با توجه به اینکه برنامه‌های انجمن‌های علمی مختص دانشجویان است، از چالش‌ها و مشکلات فعلی و جدید می‌توان حضور نداشتن دانشجویان به‌صورت حضوری در دوران کرونا را بیان کرد.


آنا: انجمن‌های علمی چگونه تقویت می‌شوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟


ضیائی نافچی: انجمن‌های علمی با استفاده از تعامل استادان دانشگاهی به‌عنوان مشاوران در ساختار این انجمن‌ها تقویت می‌شوند.


آنا: نحوه همکاری مسئولان امر در دانشگاه با انجمن شما چگونه بوده است؟


ضیائی نافچی: همکاری مسئولان مرکز رشد دانشگاه و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با انجمن علمی و دانشجویی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد بسیار مطلوب بوده است؛ اما برخلاف سایر انجمن‌های علمی و دانشجویی از حمایت ویژه مدیران گروه و استادان گروه محروم بوده و با اتکا به توان دانشجویی به فعالیت خود ادامه داده است.


آنا: چنانچه فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌اید، تشریح کنید.


ضیائی نافچی: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان انتشار نشریات فرهنگی و اجتماعی انجمن علمی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد را نام برد که در دو سال متوالی موفق به کسب رتبه برگزیده کشوری در جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شده است.


کسب رتبه دوم در مناظرات دانشجویی درون‌دانشگاهی و رتبه برتر در جشنواره ایده سبزکوه دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری نیز از افتخارات انجمن علمی و دانشجویی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بوده است.


آنا: و کلام آخر...


ضیائی نافچی: موفقیت بدون همکاری و تلاش امکان‌پذیر نیست، خوشبختانه اعضای انجمن علمی و دانشجویی روانشناسی  دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با وجود تمام مشکلات خودجوش و بدون پشتوانه مالی و معنوی پای کار ایستادند و مثل یک خانواده در کنار هم بودند و خوشحالم که این ازخودگذشتگی‌ها و تلاش‌ها نتیجه داد.


انتهای پیام/4078/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب