داعیهداران علم، دانشگاههای ایران را تحریم و دانشمندان ما را ترور میکنند/ جهادگران علمی سعی در تولید علم اقتدارآفرین داشته باشند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا مراسم گرامیداشت حماسه ۹ دی و اولین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف و با سخنرانی دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بهصورت مجازی برگزار شد.
دکتر طهرانچی با گرامیداشت ایام الله نهم دی ماه، گفت: حماسه 9 دی روز نگاه عمیق ملت ایران به اتفاقاتی بود که در سال ۸۸ ظاهر فریبندهای داشت، اما در واقع نقش براندازی را ایفا می کرد. ملت ایران در این روز نشان داد که با بصیرت میتواند فتنه را تشخیص داده و آن را رفع کند.
وی همچنین با گرامیداشت یاد شهید مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: ایام شهادت این سردار بزرگوار بسیار مهم و قابل تأمل است. شهادت ایشان در بیداری و همبستگی ملتهای منطقه نقشی بینظیر داشته و انشاءالله سبب سقوط نظام سلطه در منطقه باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پس از 10 سال که شهدای جهاد علمی به محضر مردم و انقلاب تقدیم شد، امسال دوباره باب شهادت گشوده شد و شهید فخری زاده از میان ما رفت و نظام سلطه بار دیگر چهره خود را نمایان کرد.
وی با اشاره به بعد علمی انتقام سخت، خاطرنشان کرد: بسیار شفاف و روشن می توان از راه شهدای جهاد علمی، به این مسئله ورود کرد. در جمهوری اسلامی ایران شهدای زیادی در عرصههای مختلف به انقلاب و اسلام تقدیم شده و مردم کاملاً آگاهند که نظام سلطه و استکبارجهانی با تمام وجود میخواهد مانع پیشرفت کشورمان شود.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه شهدای هستهای کشور از جمله شهیدان علیمحمدی، شهریاری و احمدی روشن دانشآموخته دانشگاه صنعتی شریف هستند، گفت: شهید فخریزاده نیز که فخر شهدای جهاد علمی است، در ارتباط تنگاتنگی با این شهدای بزرگوار بود و همگی در عرصه جهاد علمی فعالیت داشتند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون سؤالی پیش میآید که چرا ایالات متحده بهعنوان شیطان بزرگ و مظهر سلطهگری در جهان، در میان سیل دانش آموختگان این نقطه سیاه را پذیرفته که باید دانشمندانی از جامعه علمی کشور را مورد هدف قرار دهد؟ این موضوع یک ننگ تاریخی بسیار بزرگ است، چرا که نظام غرب که سالها سعی کرده بود نظام علمی خود را دموکرات، فرهیخته و جهانی شکل دهد، اکنون به جایی رسیده که دانشمندان یک کشور را مورد هدف قرار میدهد.
وی با بیان خاطره ای از دیدار با سفیر یکی از کشورهای 1+5 گفت: زمانی که مشغول فعالیت در دانشگاه شهید بهشتی بودم، در دیدار با یکی از سفرای کشورهای اروپایی این موضوع را مطرح کردم که شما سال ها داعیهدار علم بودهاید و معتقدید سیاست در علم نقشی نداشته و علم متعلق به تمام مردم جهان است، اما چگونه است که دانشگاههای کشور ما را تحریم کرده و آنها را بدون حضور در دادگاه محکوم کرده و اعلام میکنید که جهان از بروندادهای علمی دانشگاههای ایران استفاده نکند و در نهایت دانشمندان ما را ترور میکنید. این یک نقطه بسیار سیاه است. سفیر کشور اروپایی در جواب تأکید کرد که حق با شماست و دنیا علیه شما همه چیز از جمله علم را گروگان گرفته است.
دکتر طهرانچی در ادامه، با اشاره به سند 2010 کشور انگلستان در عرصه پژوهش، تصریح کرد: در یکی از بندهای این سند آمده است «...ایالات متحده در حال بررسی جایگاه خود است و نقاط ضعف را به شیوه قابل ملاحظهای درک کرده است. گزارش «فراتر از طوفان پیش رو»، یک فراخوان بیدارباش برای ایالات متحده مبتنی بر تهدیداتی است که پیش روی سلطه آنها قرار دارد. این گزارش اثر چشمگیری بر مدیریت اوباما داشته است. این عقیده در ایالات متحده وجود دارد که نهتنها در ارتباط با آموزش، بلکه در زمینه صنایع دانشبنیان نیز پیشتازی آمریکا در دنیای مشترک بهسرعت در حال تحلیل است...»
وی افزود: اساساً این موضوع مشخص می کند که نظام سلطه از کجا حاکمیت و سلطه خود را به دست آورده است. در یک گزارش دیگر که سال 1946 منتشر شد، خطاب به روزولت تأکید شده بود که برتری و رهبری جهانی در پرداختن به علم اقتدارآفرین به دست میآید. آمریکا از این مسئله استفاده کرد. همچنین به توصیه انیشتین 70 هزار نفر را زیر چتر پروژه منهتن جمع کرد و با این فعالیت علمی مشترک، قدرت علمی خود را نشان داد. در واقع آمریکا قدرت خود را از طریق علم سیستمی اقتدارآفرین در زمینه هسته ای بهدست آورد.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: جنگ سرد نیز زمانی شروع شد که اولین فضاپیما به نام اسپوتنیک به فضا پرتاب شد. در واقع اقتدار نظام سلطه یک اقتدار اقتصادی، اسلحهای و نظامی نیست، بلکه ریشه آن اقتدار علمی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت علم اقتدارآفرین، گفت: این موضوع میتواند بسیار حائز اهمیت باشد. این عرصه یک نوع مدیریت بر فرآیند علمی است که از درون آن، اقتدار بهدست میآید. این اقتدار از نوع انتقام سخت است. اساساً انتقام سخت از دل جهاد بیرون می آید و جهاد انواع و شیوههای خاص خود را دارد که یکی از آنها جهاد علمی است.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه جهاد علمی به معنی تلاش علمی صرف نیست، تصریح کرد: البته که تلاش علمی نیز مهم است، اما جهاد علمی امری والاتر، مقدستر و با یک برنامه و هدف خاص است.
وی با بیان اینکه اکنون نظام سلطه در حال حاضر سلطه خود را دچار آسیب دیده است، گفت: استکبارجهانی تنها از موشک های ما نمیترسد؛ آنها حاضرند کشور ما به فناوری ساخت موشک دسترسی پیدا نکند، اما به جای آن، سلاح های خود را در منطقه حکمفرما کنند. در واقع آنها از فرآیند علمی که وجوه خلاقانه، نوآوران و اقتدارآفرین در عرصه علم دارد، می ترسند. آنها نمی خواهند دانشمندان کشور ما به این نقطه از علم برسند.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نظام سلطه کاملاً معتقد است که جمهوری اسلامی ایران دارای سلاح هستهای نیست، چرا که هر آنچه که باید را در این زمینه بررسی کردهاند. با این وجود باز هم از هستهای شدن کشور ما میترسند. استکبارجهانی درمقابل تکمقالهها نگران نیست، اما زمانی که یک دانشمند مانند شهید علیمحمدی در یک نظام علمی جهتدار به خلق دانش و فناوری از نوع اقتدارآفرین دست میزند، راهی جز ترور او پیدا نمیکنند.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی، یک مکتب فکری را بنیان گذاشت، گفت: حضرت امام(ره) تمام معادلات آمریکاییها را به هم ریخت و آمریکا و نظام سلطه را تحقیر کرد. نظام سلطه فقط از بعد سیاسی تحقیر نشد، بلکه وقتی دید جوانان کشور با اتکا به خود، به جهاد علمی روی آورده و دانشی را تولید کردند که اقتدارآفرین بود، تحقیر شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع انتقام سخت، اظهار کرد: انتقام سخت در وجه علمی، یک نوع جهاد علمی است. یکی از عرصههای جهاد، شهادت و ایثار است. این موضوع مهم است که بدانیم نظام سلطه که برای جوانان ما فرش پهن میکند که در کشور آنها درس بخوانند و بورسیه شوند، در آن سوی میدان جوانان دیگری مانند شهیدان احمدی روشن، شهریاری، فخری زاده، رضایی نژاد، طهرانی مقدم و... از همین کشور را که تلاش میکنند علم را به یک مظهر اقتدار برای کشور تبدیل کنند، ترور میکنند.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه جهاد بهصورت یکنفره صورت نمیگیرد، گفت: یک جهاد باید فرماندهی و دشمنشناسی داشته باشد. جهاد باید به فتوحات بیانجامد و سبب اقتدار شود. در جهاد، انسانها باید ازخودگذشتگی و ایثار داشته باشند. باب این جهاد در عرصه علم در کشور باز شده است. مقام معظم رهبری در یکی از سندهای ابلاغی در سال 94 فرمودهاند که "جهاد باید برای رسیدن به مرجعیت علمی باشد."
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مسئله انتقام سخت باید مورد توجه قرار گیرد و ملتی که انتقام سخت نگیرد، ذلیل می شود، چرا که یکی از عوامل ذلت ملت ها، ترک جهاد است.
وی با بیان اینکه یکی از وجوه امروز جهاد در دنیا، جهاد علمی است، تصریح کرد: امروز نظام سلطه که قدرت خود را از کار علمی بهدست آورده، برخی مناطق ممنوعه برای خود ساخته که البته بسیار غلط است. باید بدانیم که ماندن بر صراط جهاد علمی، دارای سختیهایی است و جریان نفوذ و دشمن بیرونی میخواهند اجازه جهاد در این عرصه را به ما ندهند. از این رو جهادگران این عرصه باید مراقب باشند.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: نظام سلطه حریت علمی دنیا را گرفته است و جهادگران علمی کشور باید به این مسئله توجه کنند و ضمن تعامل حداکثری با جهان، سعی در تولید علم اقتدارآفرین داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد: انتقام سخت سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی که نه تنها سردار دلها، بلکه سردار اقتداربخش بود، از نظام سلطه گرفته شود و این انتقام سخت باعث تزلزل پایههای نظام سلطه شود.
انتهای پیام /4127
انتهای پیام/