![فرمان مطالبات فناوران در مسیر پاستور؛ آقای رئیس جمهور حوزه فناوری را تقویت کنید](/files/fa/news/1403/4/16/586374_674.jpeg)
صنایع و حمل و نقل دو عامل مهم آلایندگی هوای پایتخت در فصل سرما
![C0D5467F-A0F8-40E8-8FB9-416BBFB0F373.jpeg](/c-files/old/1399/10/09/637448274043799829.jpeg)
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده با تأکید بر اینکه در مجموعه حمل و نقل، بیشترین سهم آلودگی را خودروهای دیزل دارند، عنوان کرد: این خودروها شامل کامیونهایی هستند که عموماً شبها جابهجا میشوند. اتوبوسهای سرویس، اتوبوسهای شرکت واحد و مینیبوسها پس از آن سهم مهمی در آلایندگی دارند. این مربوط به اطلاعات سال 96 بوده و اگر صنایع بیش از آن چیزی که در سالهای قبل بوده در حال حاضر بیشتر سوخت پرگوگرد بسوزانند در رتبه قبل از حمل و نقل قرار خواهند گرفت.
وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات سال ۹۶، بعد از حمل و نقل، صنایع بیشترین نقش را در تولید ذرات معلق داشتند، گفت: البته با توجه اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از آلودگی به پالایشگاهها، نیروگاهها و صنایع باز میگردد که به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی، سوخت پرگوگرد بیشتری میسوزانند و ذرات معلق بیشتری تولید میکنند، احتمال میرود سهم صنایع در آلایندگی هوای تهران از حمل و نقل بیشتر شده باشد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بدون تردید صنایع از منابع اصلی آلودگی هوای تهران هستند، تصریح کرد: این موضوع هنگامی بیشتر به چشم میآید که در یک روز تعطیل و خلوت که خودروهای کمتری در سطح شهر تردد میکنند، آلودگی هوا بالا میرود که مسلماً این افزایش از منبع دیگری به جز حمل و نقل تولید میشود و این منبع، عموماً صنایعی هستند که آلودگی آنها وارد شهر میشود.
شهیدزاده با تأکید بر اینکه این شرکت منابع تولید آلودگی را صرفاً در محدوده شهر تهران اندازهگیری میکند و خیلی از منابع ممکن است دورتر از شهر باشند و ما برای اندازهگیری آنها دسترسی نداشته باشیم در صورتی که بر روی کیفیت هوای تهران تأثیر میگذارند، خاطرنشان کرد: حتی ذرات معلق بزرگتر از 10 میکرون که عموماً شامل گرد و خاک هستند و ممکن است از فاصله بسیار دور وارد تهران شده باشند نیز بر آلودگی هوای این کلانشهر اثر میگذارند.
انتهای پیام/۴١٠۵
انتهای پیام/