پشت صحنه پیکسلهای کودک مدلها چه میگذرد؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، مدت هاست که برای پیغام یا تماسی چشم به صفحه گوشی دوخته است. نگرانی پذیرفته نشدن فرزندش در آژانس مدلینگ قرار خانواده را بی قرار کرده است. از نظر او حیف است که ژستها و شیرین زبانیهای دردانه و شاهزاده کوچولویش زیر ذره بین بزرگ نشوند.
سوپرمدل تبلیغاتی کمپانیها و ژورنالهای پوشاک کودک مینویسیم، اما برده کوچولوهای بزک و دوزک کرده میخوانیم. غمی زیر رژهای خوش رنگ و لبخند نمادین کودک حس میشود. پدر و مادر سناریوی فیلم پایان بازی را نوشته اند. اما فرق خروجی کار و پشت صحنه از زمین تا آسمان هفتم است. مادر گمان میکند شهرت آخرین چتر نجات است؛ اما چترنجاتی سوراخ!
چشم رنگی و جذابیت به میزان لازم!
پیکسل به پیکسل عکسهای مدل کودک چگونه باشد که سود بزرگتری داشته باشد؟! چشمها اولین عنصر یک صورت هستند که با افراد ارتباط برقرار میکنند. محبوبترین رنگ چشم برای آژانسهای مدلینگ کودک، رنگ چشم متمایل به رنگهای روشن نظیر سبز و آبی است. در این صورت شانس او برای ورود به عرصه مدلینگ به میزان قابل توجهی بالاست! همه میگویند که کودک شما بهترین لبخند را دارد و فتوژنیک است. شاید نخودفرنگی شیرین شما هم بتواند یک کودک مدل باشد. آژانس مدلینگ در واقع دروازه ورود به دنیای مدلینگ میباشد به گونهای که بدون عبور از این دروازه شاید نتوان به یک مدل تبدیل شد.
ایده آلهای صنعت مدلینگ کودک این چنین است. مدل سازی برای کودکان، بازی نیست؛ یک تجارت است. تبلیغ یک برند پوشاک، ساعت، عینک، قرار گرفتن تصویر کودک بر روی مجله کودک، بازی کردن در یک تیزر تبلیغاتی برای معرفی محصول در این تجارت سهیم است. هزینه کلاسهای آموزشی پوز و استایل تا ست کردن و خوش پوشی مینی مدلهای ۲ تا ۱۵ ساله درد عجیبی دارد.
فرشته نجاتهای تقلبی
برای ورود به دنیای مدلینگ کودک، مولفه خانواده ضروری است. اعضای خانواده فرشته نجات خواهند بود و بار سنگین مسئولیت ژست دهی را تا حد زیادی به گردن میگیرند. ژستهای احساسی کودک با نوردهی صحیح ماندگار میشوند. پرسش نامه و عکسی که با یک کلیک برای آژانس مدلینگ فرستاده و باقی کار به آنها سپرده میشود. دکتر تقی ابوطالبی احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و روانشناس تربیتی میگوید:« تربیت ایجاد توانایی نیست، بلکه فرصت لازم برای بروز توانایی و استعدادها است.
کودکان در خانواده فرزند، در مدرسه فراگیر و در اجتماع شهروند هستند. اطلاعات زود هنگام، دیر هنگام و نشان دادن مسیر انحرافی، زمینههای نفوذ فرهنگی از طریق ابزارهای تبلیغاتی را فراهم کرده است. در کانون اصلاح رفتار که به تعبیری زندان کودکان است، کودکان به علت نداشتن الگو موثر در خانواده تحت مراقبت میباشند. الگوسازان داخلی مدلینگ محرک چنین مسیری هستند.»
قبل ازغذای اینستاگرامی، تنقلات نخوریم!
برندهای معروف دنیا مانند دولچه، گابانا، سالواتوره، فرراگامو و... با طراحیها و کالکشنهایی برای کودکان قدرت خود را به رخ میکشند و این رقابت در نتیجه به نفع مخاطب و خریداران است. این امر باعث شده است آژانسهای مدلینگ در کنار بزرگسالان به آموزش مدل کودک و نوجوان بپردازند که این امر سرمایه گذاری خوبی برای آنها محسوب میشود.
به طور ذاتی، صنعت مدلینگ به دنبال پول است و گفتگو کردن برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از آن بی حاصل است. قانون گذاری موثر و اصلاح رویکرد جامعه مخاطب دو مولفه اساسی هستند. اما عده کثیری با دور زدن قانون مانع از چنین اقداماتی میشوند. دیده میشود که در برخی از کشورها تن فروشی ممنوع است، اما کمپانیها با دور زدن قانون، تمام خدمات شبه جنسی را ارائه میدهند. اینجاست که اثرگذاری بر روی مخاطب پررنگتر از قانون گذاری ایفای نقش میکند.»
در کتاب صنعت پروپاگاندا، نوشته ادوارد برنیز اشاره شده است که ذهنهای ما مدلسازی شده اند. سلایق ما شکل داده شده است. امروزه انجام هر عملی که اهمیت اجتماعی دارد، باید با کمک تبلیغات صورت گیرد. تجارت حس زیبایی شناختی را برجسته میسازد تا بازار و سود را افزایش دهد.
در صنعت مد، همه چیز باید طبق برنامه ریزی پیش برود تا سود و چشم انداز به حداکثر برسد. مدل بودن شامل انطباق دقیق با استانداردهایی است که صنعت به تنهایی انجام میدهد. اکثر مردم، کودکان را به دلیل شکل طبیعی بدن شایان ستایش میدانند. اینستاگرام با بالا و پایین کردن اسکرول یا ضربه انگشت بر مرکز صفحه خواسته یا ناخواسته باعث سوء هاضمه میشود مانند تنقلات قبل از ناهار! اگر یک قدم، یک وجب و یا حتی یک بندانگشت پایمان را کج نمیگذاشتیم تا ثریا کج نمیرفتیم.
عکسهایی که حرف دارند
صنعت مدلینگ در ایران و اروپا به دو صورت فتومدلینگ و کت واک مدلینگ اجرا میشود. در فتومدلینگ از مدلها در ژستهای متفاوتی عکس گرفته میشود و از این عکسها در جلد مجلات، بیلبوردها و... استفاده میشود. در کت واک مدلینگ، در حضور صنعت گران، طراحان و تولید کنندگان مختلف به اجرای نمایش زنده میپردازند و محصولات را به مخاطبان ارائه میدهند.
مادرانی که سلامت و فرهنگ سازی صحیح را به فراموش خانه ذهن خود سپرده اند تا پول بیشتری به جیب بزنند. مدلینگ و سادگی؟! شاید کمی عجیب به نظر برسد. چیزی که در برنامه خارجی با نام دیانا و روما نشان داده شده است. در این رهگذر، کودکانی هستند که بهجای بازیهای کودکانه، باید ساعتهای کودکی خود را در اتاقهای پرو، زیر آرایشهای آنچنانی و جلوی دوربین آتلیهها صرف کنند. عکاسی با ژست آشپزباشی و اکسسواری صحنه به پیکسلهای بی روح جان میدهد.
پشت صحنه مدلینگ کودک
مدلینگ، هویت کودک را از او میگیرد. این هویت کسب شده نیست، بلکه قالب خورده است. نازپرودگی و خودشیفتگی میتواند فاصله فقیر و غنی را بیشتر کند. اگر مدلینگ و مشارکت کودکان در فشنشوها را یک شغل قلمداد کنیم، وادارکردن کودکان به کتواک، آزاری است که ممکن است تا سالها آثار آن در روح و جسم کودکان باقی بماند. آنجایی که حس متمایز بودن کودک در اجتماع تامین نشود، زخم سرخوردگی سر باز میکند. کودکان همواره آرزوی تائید و تمجید والدین خود را دارند و حرفه مدلینگ این فرصت را به خوبی برای آنان فراهم میسازد تا دائم در کانون توجه و تایید همگان باشند.
در برنامههای کودک محور زندگی، اگرکودک در مسیر رشد آن گونه که ما میخواهیم تربیت شود در مراحل بعدی زندگی نیز در مسیر ما قدم میگذارد. نمود منفی چنین تعبیری، در سبک تربیتی سهل انگارانه روشن است. آسیبهای ناشی از ابزارهای نوپدید، کودک را در آینده به فردی ضد اجتماعی و دچار به اختلال وندالیسم تبدیل میکند. انسانی که در سالهای بعد شایستگی و لیاقت مدیریت خانواده و جامعه از او سلب میشود.»
مدلینگ و نمایش زنده لباس در ایران غیرقانونی و مورد تأیید نیست و میزبانی هر رویداد مد مستلزم دریافت مجوزهای قانونی است. هر روز فراخوانها در مجلات، روزنامه و فضای مجازی بیشتر میشود. غفلت نهادهای مسئول شبیخون فرهنگی همانند یک موریانه به جان فرهنگ ایرانی و اسلامی در خانوادهها افتاده است و فرهنگ و ارزشهای جامعه تغییر شکل داده اند. تغییر شکلی که از روی ناآگاهی و تقلید کورکورانه از فرهنگهای دیگر است. دنیای کودکان صادقتر از دنیای بزرگترها است و آنها بی خبر از نقشههای بزرگترها هستند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/