دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1399 - 13:00
آنا بررسی می‌کند؛

همه چیز در مورد کرونا انگلیسی و خطرات این ویروس

اخیرا در فضای مجازی اخباری مبنی بر شیوع بیماری کرونا انگلیسی منتشر شده که مردم را نگران کرده است.
کد خبر : 551263
76725-996904.jpg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، نوع جدیدی از ویروس کرونا که تاکنون در مناطق مختلف انگلستان مخصوصا در مناطق جنوبی آن گزارش شده است و گزارش‌های پراکنده‌ای از آن از سایر کشورهای اروپایی شده است؛ گفته می‌شود حدود ۷۰ درصد از نوع رایج این ویروس قدرت سرایت پذیری بیشتری دارد.


ویژگی‌های ویروس انگلیسی


احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این پرسش که «ویروس جدید کرونا که در انگلیس ظهور کرده است چه ویژگی هایی دارد؟»گفت: این نوع از ویروس کرونا برای نخستین بار در حدود سه ماه پیش در بدن بیماران انگلیسی مشاهده شده است اما توالی کامل ژنوم آن اخیرا انجام شده است.


وی ادامه داد:گفته می‌شود این حذف ممکن است باعث شده باشد که آنتی بادی تولید شده در بدن بهبودیافتگان از کرونای رایج، محافظت کمتری در برابر ویروس جدید داشته باشد.


وی تصریح کرد: البته تاکنون حداقل هفت نوع جهش یافته ویروس عامل کووید-۱۹ در جهان شناسایی شده‌ است، اما آنچه که نوع جدید ویروس جهش یافته را حائز اهمیت کرده است، سرعت بالای سرایت آن است.


این اپیدمیولوژیست اظهار کرد : به گونه‌ای که گونه جدید که گفته می‌شد حدود ۱۵ درصد موارد ابتلا در چند هفته پیش در لندن به آن مربوط بوده است، هفته گذشته عامل ۶۰ درصد موارد ابتلا در این شهر بوده است.


مصطفوی افزود: مطالعات دانشگاه امپریال کالج لندن نشان داده است که میزان سرایت پذیری ویروس جدید حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است؛ هر چند که این سرعت در جنوب شرقی انگلستان حدود ۴۰ درصد و در لندن و شرق انگلستان به ترتیب حدود ۶۰ درصد بوده است.


رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در حالی که به طور متوسط هر فرد در بریتانیا یک و دو دهم فرد دیگر را به کرونا مبتلا می‌کرد (عدد مولد نسلی)  این عدد در مورد ویروس جهش یافته جدید به حدود ۲ رسیده است.


شاید قبلا این ویروس را تجربه کردیم!


مینو محرز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد ویروس جهش‌یافته در انگلستان و خطرات احتمالی آن اظهار کرد: احتمال می‌دهیم به دلیل اینکه این اواخر هم میزان مرگ و میر در کشور بالا رفته بود وجود همین ویروس جهش‌یافته باشد و در ماه‌های اخیر این را تجربه کرده بودیم؛ البته آنچه مشخص است این‌که ویروس جهش‌یافته انگلیسی در شدت بیماری تأثیر ندارد و بیشتر در قدرت سرایت تأثیرگذار است.


وی افزود: جهش ویروس کرونا در انگلستان تغیرات زیادی در ماهیت ویروس کووید-۱۹ نداشته است و قاعدتاً واکسن‌های موجود هم تأثیر خود را مانند سابق بر روی این ویروس می‌گذارند.


عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا چند ماه قبل در ایران جهش یافته بوده است؛  البته باید این ویروس را رصد کنیم تا نتایج بیشتری از این ویروس منتشر شود.


احتمال ورود این ویروس به کشور وجود دارد


علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره احتمال انتقال این ویروس به ایران، گفت: ویروسی که از طریق تنفس منتقل می‌شود احتمال انتقال آن به هر کشوری وجود دارد که این بستگی به میزان رفت و آمدها دارد.


وی درباره میزان آمادگی کشور در مقابل این ویروس، افزود: در ابتدا باید از انتشار و ورود افراد دارای این بیماری جلوگیری کنیم و با توجه به اینکه این ویروس نوعی از کووید جهش یافته است، بنابراین دوره ۱۴ روزه قرنطینه را در نظر می‌گیریم.


رئیسی گفت: افرادی که در ۱۴ روز گذشته وارد کشور شدند را بررسی کردیم و اگر علائمی داشته باشند از آنها مراقبت می‌کنیم.


 کلام آخر


شاید یکی از مهم‌ترین اقدامات در مقابله با ویروس انگلیسی، جدی گرفتن قرنطینه افرادی است که به این ویروس مبتلا شده اند. زیرا، یکی از تجربه‌های تلخ روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، عدم توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه بیماران بود. زیرا، در آن روزها خیلی از افراد مبتلا به کرونا با خروج از محل زندگی خود، این بیماری را به سایر نقاط کشور منتقل کردند. حالا به نظر می‌رسد وزارت بهداشت، باید به کنترل‌های قرنطینه‌ای بیماران مبتلا به ویروس انگلیسی که از مرزهای هوایی وارد کشور می‌شوند، بیش از پیش توجه کند و اجازه ندهد این افراد به راحتی از قرنطینه خارج شوند.


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته