دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهروان در گفتگو با آنا:

حقیقت را درباره VAR بگوییم و دروغگو نباشیم/عدم استفاده از این سیستم ویدئویی تبعات زیادی برای فوتبال کشورمان خواهد داشت

مشاور سازمان لیگ فوتبال گفت: باید حقیقت را درباره سیستم کمک داور ویدئویی VAR به مردم بگوییم و دروغگو نباشیم.
کد خبر : 550799
4529351.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، سیستم کمک‌داور ویدئویی (VAR) یکی از نیازهای مبرم فوتبال ایران است تا کیفیت قضاوت داوران افزایش یابد اما با وجود اینکه بسیاری از کشورها از چنین سیستمی استفاده می‌کنند، کماکان فوتبال ایران از این تکنولوژی بی‌بهره است.


غلامرضا بهروان در خصوص نیاز فوتبال ایران به استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: در فوتبال توسعه یافته امروز که تغییرات زیادی نسبت به گذشته داشته، پیشرفت را در همه زمینه‌ها می‌بینیم. استفاده درست از تکنولوژی نیاز مبرم فوتبال ماست و وقتی که از آن بهره‌ای نمی‌بریم، تبعات زیادی را متحمل می‌شویم. این موضوع چه در بازی‌های داخلی و چه در بازی‌های بین‌المللی تأثیرات منفی خود را نشان داده است.


وی ادامه داد: بدون تردید استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی در ایران نیازمند هزینه‌های زیادی است. با توجه به قیمت ارز، توان فدراسیون در این حد نیست که بتواند از VAR استفاده کند. ضمن اینکه باید از مبادی مورد تأیید فیفا تأمین شود. فراموش  نکنیم که فقط در یک ورزشگاه نمی‌توانیم از VAR استفاده کنیم و باید در تمامی ورزشگاه‌های لیگ برتری و در ادامه، لیگ دسته اول از چنین فناوری استفاده کنیم ولی آیا قدرت مالی آن را باشگاه‌ها دارند؟


پیشکسوت داوری خاطرنشان کرد: بدون شک در آینده اثرات منفی نداشتن سیستم VAR بیشتر از گذشته فوتبال ما را آزار خواهد داد. در تمام دنیا در تلاش هستند با کمک اسپانسرها، ورزشگاه‌های خود را مجهز به تکنولوژی VAR کنند ولی در ایران چنین موضوعی وجود ندارد. دلیل آن هم این است که ورزشگاه‌ها متعلق به دولت است یا اینکه در اختیار وزارت ورزش و جوانان و یا متعلق به شرکت توسعه و تجهیز است. قطعاً باشگاه‌هایی که در هزینه‌های جاری خود مانده‌اند، نمی‌توانند هزینه‌های گزافی برای نصب دوربین‌های تلویزیونی و استفاده از سیستم VAR بپردازند چون مالک آن محسوب نمی‌شوند.


وی خاطرنشان کرد: در فینال لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس به خاطر کمبود تجربه بازی تحت سیستم VAR متضرر شد. این موضوع در رقابت‌های داخلی هم تیم‌های زیادی را آزار داده است. ضمن اینکه آموزش داوران ما دچار ایراد شده است. بنابراین باید حقیقت را به مردم بگوییم و دروغگو نباشیم. آیا در ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر یا ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان امکانات نصب VAR را داریم؟ مسلماً که تمامی ورزشگاه‌های ما با مشکل مواجه هستند و برای همین هم اشتباهات داوری بیشتر دیده می‌شود. رسانه‌ها هم فشار می‌آورند. ولی وقتی توان استفاده از این فناوری وجود ندارد، باید از آن محروم بمانیم.


بهروان خاطرنشان کرد: بدون شک اگر راهکارهای قانونی برای تملک باشگاه‌ها بر ورزشگاه‌ها ایجاد شود و آنها از بخش دولتی به خصوصی واگذار شود و در ادامه وام‌های مناسبی به باشگاه‌ها بدهند، بدون شک سیستم کمک‌داور ویدئویی VAR در ورزشگاه‌های ایران نصب می‌شوند ولی تا زمانی که با روند فعلی پیش می‌رویم، امکان استفاده از چنین تکنولوژی وجود ندارد.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب