دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اولیایی در گفتگو با آنا:

تشکل‌های هواداری زمینه بازگشت هواداران را فراهم کنند/ آموزش حرفه‌ای‌گری به مربیان داده شود

مدیرعامل پیشین استقلال گفت: تشکل‌های هواداری می‌توانند فضایی حاصل کنند که رقابت‌های باشگاهی ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حداقل تماشاگران برگزار شود.
کد خبر : 545957
)0 - Copy (8).jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، غیبت تماشاگران در ورزشگاه‌ها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده تا در رقابت‌های این فصل لیگ برتر فوتبال ایران اتفاقاتی رقم بخورد که متفاوت با گذشته بوده است. کاهش فشار روی مدیران و مربیان تیم‌های پرهوادار و داوران از جمله این موارد بوده است.


آموزش لازم به مربیان داده شود


سید کاظم اولیایی در خصوص اینکه اپیدمی ویروس کرونا باعث شده تا رقابت‌ها بدون حضور تماشاگران برگزار شود و این موضوع چه عواقبی برای لیگ برتر داشته است، به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: مسلماً وقتی بحث حرفه‌ای‌گری را مطرح می‌کنیم باید در تمامی زمینه‌ها حرفه‌ای گام برداریم. یکی از اتفاقاتی که این فصل بسیار ملموس بوده، درگیری لفظی مربیان تیم‌ها بوده است. غیبت تماشاگران باعث شده تا صدای نیمکت‌ها به یکدیگر برسد و در نتیجه مربیان که آموزش لازم برای احترام گذاشتن به یکدیگر را ندیده‌اند دچار درگیری‌های لفظی می‌شوند. بیشتر مربیان ما تجربه کافی ندارند و باید به آنها آموزش داد تا بتوانند درست رفتار کنند. قطعاً شاگردان آنها وقتی رفتار مربیانشان را می‌بینند، واکنش‌های مناسبی نخواهند داشت و همانند مربیان خود رفتار می‌کنند؛ پس لازم داریم آموزش‌های صحیح برای حرفه‌ای شدن فوتبالمان به مربیان نیز بدهیم.


حفظ کیفیت داوران 


وی در خصوص اینکه داوران آزادی عمل پیدا کرده‌اند و تماشاگری نیست که نسبت به تصمیم‌گیری‌های آنها اعتراض کند و همچنین نبود سیستم کمک‌داور ویدئویی (VAR) باعث افت کیفی قضاوت‌ها شده، عنوان کرد: به اعتقاد من کیفیت فنی داوران ما پایین نیامده و آنها تلاش می‌کنند تا بهتر از قبل سوت بزنند. داوران دیگر تحت فشار تماشاگران نیستند و می‌توان این موضوع را نقطه روشن داوری ما دانست چون قاضیان ورزشی با رعایت عدالت و با خیال آسوده سعی می‌کنند که بهترین قضاوت را داشته باشند.


نیاز به تکنولوژی VAR


مدیرعامل پیشین استقلال افزود: من توصیه می‌کنم که فدراسیون فوتبال فضایی حاصل کند تا هر چه زودتر بتوانیم از تکنولوژی VAR استفاده کنیم. قطعاً شرکت‌های دانش‌بنیان ما می‌توانند تحت لیسانس شرکت مورد نظر فیفا نسبت به تهیه سیستم کمک‌داور ویدئویی اقدام کنند و به رشد داوری کمک کنند. البته که باید چشمان مسلحی به‌نام سیستم کمک‌داور ویدئویی (VAR) در کنار داوران قرار بگیرد تا ضریب اشتباهات سهوی آنها کاهش پیدا کند.


مربی عامل اصلی نتیجه نیست


وی در خصوص اینکه با غیبت تماشاگران، مربیانی که موفق نبوده‌اند در حاشیه امنیت قرار دارند چون هواداران نیستند تا نسبت به عملکرد او اعتراض کند، عنوان کرد: به نظر من در اولین گام بهتر است شرایطی حاصل شود که تماشاگران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد ورزشگاه‌ها شوند. تشکل‌های هواداری می‌توانند فضایی ایجاد کنند که به بهترین شکل و با حداقل تماشاگران، بازی‌ها برگزار شود. این موضوع باعث جذاب‌تر شدن مسابقات خواهد شد، کاری که در بسیاری از لیگ‌های معتبر فوتبال دنیا انجام شده است. البته که مربی عامل اصلی نتیجه‌ای که تیمش کسب می‌کند نیست و به غلط جا افتاده که هواداران سرمربی را دلیل پیروزی یا مقصر شکست بدانند.


ملاکی برای ارزشیابی مربیان نیست


وی افزود: 100 درصد مربیان ما باید با اصول صحیحی آموزش ببینند. ما باید استراتژی فوتبال را ترسیم کنیم و در این موضوع توقع از باشگاه‌ها این است که راه‌هایی را انتخاب کنند که به سرانجام و مقصود خوبی برسد. قطعاً از میان 16 تیم حاضر در رقابت‌های این فصل یک تیم باید قهرمان شود که آن تیم هم باید از لحاظ فنی از بقیه بالاتر باشد اما چون ملاکی برای ارزشیابی مربیان نیست و باشگاه‌ها دارند فردی عمل می‌کنند، خیلی‌ها ناموفق هستند.


اساسنامه مشترک باشگاه‌ها برای شرایط مساوی


اولیایی خاطرنشان کرد: نیاز به آیتم‌هایی داریم که مربیان فقط به‌دنبال نتیجه‌گرایی نباشند چون عواقب وحشتناکی دارد و باید اصول را به‌درستی اجرا کنیم. وقتی هدف از انجام فوتبال فقط کسب نتیجه باشد این ورزش آسیب می‌بیند و قطعاً مربیان نیز آسیب خواهند دید. ضمن اینکه این موضوع را فراموش نکنیم که در ابتدای هر فصل، یک تیم نباید با حجم انبوهی از پول بیاید و بتواند هر تعداد که دلش می‌خواهد بازیکن حرفه‌ای جذب کند و تیم دیگر برای گرفتن چند بازیکن با مشکل مواجه شود. من معتقدم اساسنامه مشترک بین تیم‌ها، شرایط مساوی را ایجاد خواهد کرد. این را بدانید که در فوتبال درصد موفقیت یک تیم 20 تا 25 درصد به سرمربی ارتباط دارد و 75 درصد به عوامل دیگر بستگی دارد. بنابراین حلقه مفقوده فوتبال ما نداشتن ملاک‌های مشخص باشگاه‌ها برای استفاده از مربیانشان است.


از بین رفتن میزبان و مهمان


وی در خصوص اینکه با ممنوعیت ورود تماشاگران در رقابت‌های لیگ برتر، تفاوتی بین میزبان و مهمان وجود ندارد، گفت: میزبانی در دنیا ویژگی‌هایی دارد. تیم میزبان آشنایی بیشتری با ورزشگاه خانگی دارد، از حمایت هواداران بهره می‌بیند و ... البته که بیش از 30 درصد تیم‌های ما چنین شرایطی را ندارند. طبیعتاً به نفع تیم‌های بزرگ دنیاست که از هواداران خود در ورزشگاه‌ها استفاده کنند. در ایران هم تعدادی از تیم‌ها، هواداران سینه‌چاکی دارند و محرومیت از میزبانی باعث متضرر شدن آن تیم‌هاست، به همین دلیل بهتر است تشکل‌های هواداری هر چه زودتر اقدام کنند تا مسابقات با حداقل تماشاگران برگزار شود و تیم‌ها از بُعد هوادار، احساس میزبانی کنند.


تبلیغات محیطی لازمه فوتبال است


وی در مورد درآمدزایی بیشتر سازمان لیگ از تبلیغات محیطی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال تأکید کرد: مسلماً این اتفاق به سود فوتبال ماست. با توجه به اینکه بیش از 50 درصد درآمد باشگاه‌ها به خاطر نداشتن حق پخش تلویزیونی به آنها تعلق نمی‌گیرد، 20 تا 30 درصد این درآمد مسابقات را می‌توان از طریق تبلیغات محیطی به دست آورد. خوشحالم که سازمان لیگ روی سکوهای خالی از تبلیغات مناسبی استفاده می‌کند و سهم باشگاه‌ها را نیز پرداخت می‌کند. قطعاً تبلیغات محیطی لازمه فوتبال ما بوده و خواهد بود.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته