دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1399 - 11:59
آنا گزارش می‌دهد؛

قیمت هر پایان‌نامه از 2 تا 7 میلیون تومان/ ماجرای اساتیدی که بازار «پایان‌نامه»‌فروش‌ها را گرم می‌کنند!

هر چه قانون برای پایان‌نامه‌فروشی در کشور وضع می‌شود، گویی این درد درمانی ندارد.
کد خبر : 550790
9357656_720.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم وجود قوانین متعدد در مواجهه و مقابله با پایان‌نامه‌فروشی همچنان این معضل در کشور ادامه دارد و پایان‌نامه‌فروشان به فعالیت خود به‌راحتی ادامه می‌دهند.


در گذشته پایان‌نامه‌فروشان در میدان انقلاب تهران جمع شده بودند و هر کسی که می‌خواست این تخلف علمی را صورت دهد، حتماً باید به میدان انقلاب مراجعه می‌کرد. اما اکنون با توسعه روزافزون شبکه‌های ارتباطی دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست و می‌توان با جستجویی ساده در اینترنت تعداد زیادی از پایان‌نامه‌فروشان را پیدا کرد. البته تعدادی از سایت‌های پایان‌نامه‌فروشی در سال گذشته فیلتر شدند؛ اما همچنان با جستجوی ساده، می‌توان به این افراد دسترسی پیدا کرد. این افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز صفحات و کانال‌های ارتباطی متعددی دارند که خریداران می‌توانند به‌راحتی به آن‌ها دست پیدا کنند.


ترس از یادگیری پایان‌نامه‌نویسی


مریم دانشجوی رشته مدیریت می‌گوید: وقت ندارم که مراحل نوشتن پایان‌نامه را یاد بگیرم و براساس آن پایان‌نامه بنویسم. به این خاطر به یکی از همین افرادی که معرفی شده‌اند سفارش داده‌ام تا پایان‌نامه‌ام را بنویسد.


رامین دانشجوی رشته حسابداری می‌گوید: در تماس با افرادی که پایان‌نامه می‌فروشند خواسته‌ام که حواسشان به متون کپی باشد؛ آن‌ها نیز تضمین داده‌اند که پایان‌نامه را بدون کپی تحویل خواهند داد.


سارا دانشجوی دیگری که از پایان‌نامه خود دفاع کرده، معتقد است که نباید فریب پایان‌نامه‌فروشان را خورد، چراکه وعده و وعید دروغین می‌دهند و کار با کیفیت تحویل نمی‌دهند.


وی که تجربه خرید پایان‌نامه را دارد، می‌گوید: به فردی سفارش پایان‌نامه دادم و او با دریافت 2 میلیون تومان پایان‌نامه را به بنده تحویل داد. پس از مطالعه پایان‌نامه دریافتم که خوب نوشته نشده و هر چه تماس گرفتم پاسخ ندادند، سرانجام مجبور شدم دوباره از اول پایان‌نامه‌ام را بنویسم.


آرش، فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد می‌گوید: دانشجویان جرئت نوشتن پایان‌نامه را ندارند و آن را خیلی سخت می‌دانند، در واقع نمی‌خواهند خود را درگیر نوشتن پایان‌نامه کنند، درصورتی‌که با گذاشتن زمان می‌توانند پایان‌نامه خوبی بنویسند و در نهایت دوره تحصیلی خود را با موفقیت به پایان برسانند.


پایان‌نامه چند؟


بررسی میدانی خبرنگار آنا نشان می‌دهد که پایان‌نامه‌فروشان برای هر پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد از حدود 2 میلیون تومان تا 7 میلیون تومان دریافت می‌کنند. نوسان مبلغ به دلیل نوع موضوع است دشواری موضوع باعث می‌شود که پایان‌نامه گرانتر آب بخورد. همچنین در صورت درخواست دانشجویان برای پروپوزال، با دریافت مبالغ اضافی این مورد هم نوشته می‌شود. پایان‌نامه‌فروشان درباره مواجهه با مشکل کپی در پایان‌نامه می‌گویند: در صورتی‌که استاد راهنما در اصلاح پایان‌نامه ایراد بگیرد حتماً ایرادات برطرف می‌شود.


اساتید راهنمای بی‌دقت، متهم اصلی


به نظر می‌رسد که گره اصلی پایان‌نامه‌فروشی دقیقاً همینجا در مواجهه با اساتید راهنما باشد. غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در این باره می‌گوید: اولین فردی که درباره تخلفات در پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا دکتری باید مورد بازخواست قرار گیرد استاد راهنماست. دومین مقصر هیئت‌داوران هستند که با وجود حضور در جلسه دفاع متوجه نشدند که پایان‌نامه متعلق به دانشجو نیست. در مرحله بعد، دانشگاه و نهادی باید مورد بازخواست باشد که این فرد را درون خود پرورش می‌دهند. نفر چهارمی که متخلف محسوب می‌شود، دانشجو است و این ساختار باید اصلاح شود.


میلاد دانشجوی رشته الکترونیک که مشغول نوشتن پایان خود است، می‌گوید: استاد راهنمای بنده مدیرگروه ما نیز هست و مشغله کاری او زیاد است و هر وقت که می‌خواهم درباره پایان‌نامه‌ام با او مشورت کنم می‌گوید که وقت ندارم و خودت بنویس تا در نهایت پایان‌نامه را ببیند.


تعدادی از دانشجویان که استادان کم‌مشغله را انتخاب می‌کنند نیز این مشکل را دارند. آن‌ها نیز می‌گویند در مراحل تدوین پایان‌نامه مدام از استادان راهنما می‌خواهیم که وقت بگذارند اما وقت کمی می‌گذارند. البته از انصاف نگذریم تعداد زیادی از اساتید نیز برای دانشجویان وقت می‌گذارند و به آن‌ها در نوشتن پایان‌نامه کمک می‌کنند.


بررسی‌ها نشان می‌دهد که کار اصلی در پایان‌نامه‌فروشی مربوط به کپی است در واقع پایان‌نامه‌فروشان متون سایر منابع را به صورت بازنویسی در پایان‌نامه دانشجویان می‌گنجانند و به آن‌ها تحویل می‌دهند، وگرنه این افراد تخصص لازم را برای نوشتن پایان‌نامه در همه رشته‌ها ندارند. اخیراً وزارت علوم نرم‌افزاری را در این زمینه طراحی کرده تا متون کپی را شناسایی کند. اساتید می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار در مقالات و پایان‌نامه‌ها هر بخشی از مقالاتی را که کپی شده است، مشخص کنند. البته اساتید برای استفاده از این ابزارها باید همت مضاعف به خرج دهند تا از این طریق از ورود متخصصان بی‌علم به جامعه جلوگیری شود.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته