دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1398 - 13:39
پایان نافرجام پایان‌نامه فروشی؛

معرفی سایت‌های ارائه کننده رایگان پایان‌نامه!

سایت‌های بسیاری برای دانلود پایان‌نامه مشغول به‌کار هستند که تنها بعضی از آن‌ها وجاهت قانونی دارد. در این گزارش ضمن معرفی این سایت‌ها از سرنوشت خرید پایان‌نامه از این سایت‌ها نیز گفته شده است.
کد خبر : 443369

به گزارش خبرنگار حوزه پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیش از یک دهه از قد علم کردن پایان‌نامه فروشی در کنار دانشگاه‌های مادر می‌گذرد. در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری مافیای پایان‌نامه نویسان، آگهی و وجود جار زن‌ها و داد زن‌های تنها مسیر تبلیغاتی آنان بود؛ اما امروزه با گسترش فروشگاه‌های آنلاین و وب‌سایت‌های فروش اینترنتی، پایان‌نامه فروشی نیز دچار تحول شده است.


با یک جستجوی ساده می‌توان به میلیون‌ها پایان‌نامه دست پیدا کرد. حتی برای خرید پایان‌نامه نیازی به مراجعه به خیابان انقلاب (پاتوق پایان‌نامه فروشان) نیست و می‌توان با همان جستجوی ساده به ده‌ها سایت پایان‌نامه فروشی دست پیدا کرد. 


سایت‌های پایان‌نامه فروشی دارای فهرست موضوعات پایان‌نامه و دسته‌بندی‌هایی جهت دانلود پایان‌نامه هستند. بانک اطلاعاتی پایان‌نامه‌های این سایت‌ها به نوعی نمونه کار آن‌ها محسوب می‌شود. در یکی از این سایت‌ها در قسمت  دانلود پایان نامه نوشته شده بود که دانشجویانی که پایان‌نامه آن‌ها در سایت قرار گرفته می‌توانند با ارائه تصویر کارت ملی نسبت به دریافت حق تألیف یا در صورت عدم رضایت، نسبت به حذف فایل خود از سایت اقدام کنند!


دانشجو پس از ورود به سایت پایان‌نامه فروش، پایان‌نامه موردنظر خود را سفارش می‌دهد و پس از تکمیل سفارش هزینهٔ آن را می‌پردازد! این‌گونه دانشجو به همین راحتی در آرامش و باصرفه جویی در وقت و هزینه یک کار اشتباه را مرتکب می‌شود!


خرید پایان‌نامه عواقب سنگینی برای دانشجو دارد؛ علاوه براینکه دانشجو با خرید پایان‌نامه پژوهش را یاد نخواهد گرفت، هیچ ضمانتی وجود ندارد که پایان‌نامه‌های این‌چنینی تولیدی باشد و از دیگر پایان‌نامه‌ها کپی نشده باشد. بر اساس «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» در صورت اثبات کپی بودن پایان‌نامه مدرک دانشجو ابطال می‌شود و این سنگین‌ترین هزینه‌ای است که دانشجو می‌پردازد و تنها متضرر چرخه پایان‌نامه فروشان، دانشجویان هستند.


هرچند به گفته منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مقابله با چرخه پایان‌نامه فروشان در تمامی دانشگاه‌ها کارگروه اخلاقی - پژوهشی تشکیل و شروع به کارکرده است و با موسسه‌هایی که اقدام به فروش پایان‌نامه می‌کنند برخورد حقوقی و قضایی می‌شود.


خردادماه سال‌جاری بود که ۲۵ موسسه متخلف در زمینه خریدوفروش پایان‌نامه به‌صورت هم‌زمان پلمپ شدند. به گفته حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قراردادهای مؤسسات پلمپ شده، نرخ فروش پایان‌نامه به‌صورت متغیر از ۳ تا ۱۵ میلیون تومان تعیین‌شده و در برخی موارد صفر تا صد پروژه کپی‌برداری شده است.


سیمایی صراف ادامه داد: «دانشجوی متخلف محروم از تحصیل است و مدرک تحصیلی‌اش باطل می‌شود، عرضه‌کننده متخلف پلمپ و اموالش توقیف خواهد شد، جایگاه، مقام و دستمزد استاد متخلف که به‌واسطه پایان‌نامه جعلی به‌دست‌آمده است، سلب می‌شود و اشخاص حقیقی متخلف روانه زندان خواهند شد.»


در صورت وجود شاکی خصوصی، محرز شدن کپی بودن پایان‌نامه به دانشگاه هم‌چنین ورود دستگاه قضایی حتی در صورت کپی نبودن مقاله مدرک تحصیلی دانشجو ابطال می‌شود.


معرفی سایت‌هایی که پایان‌نامه دانشجویان را رایگان منتشر می‌کند


در این میان بسیاری از سایت‌ها اقدام به انتشار پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی کرده‌اند. ازجمله پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران irandoc.ac.ir که با نام اختصاری «ایرانداک» بین دانشجویان شهرت یافته است، دست به انتشار پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی زده است. دانشجویان می‌توانند تمام متن یک پایان‌نامه را با مراجعه به سایت ایرانداک و با دسترسی آسان در اختیار داشته باشند.


میلیون‌ها مقاله در دسترس کاربران ایرانی


سایت زِدنی به نشانی ZEDNEE.IO در چارچوب قوانین و مقررات جهانی، میلیون‌ها مقاله از ۲۰ هزار نشریه معتبر را به‌آسانی و رایگان در دسترس کاربران ایرانی قرار داده است. 


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته