دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1399 - 11:49

جاذبه های گردشگری مشهد

همه ی ما ایرانی ها، هر وقت نام شهر مشهد را می شنویم بی اختیار به یاد حرم علی بن موسی الرضا، که با نام مرسوم حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود، می افتیم. این حرم در برگیرنده آرامگاه هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد، ایران است.
کد خبر : 550172
44.jpg

به گزارش گروه رسانه دیگر خبرگزاری آنا، شهر بزرگ و زیبای مشهد به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) سالانه گردشگران بی شماری را به سمت خود می کشاند. این شهر زیارتی، تقریبا در همه روزهای سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. همه ساله گردشگران زیادی با استفاده از تور مشهد یا تور مشهد ارزان چند روزی به مشهد میروند و هم سیاحت میکنند و هم زیارت. اما علاوه بر زیارت، برای گردش و تفریح نیز اماکن متعددی در داخل شهر مشهد و اطراف آن وجود دارد


تور مشهد


همه ی ما ایرانی ها، هر وقت نام شهر مشهد را می شنویم بی اختیار به یاد حرم علی بن موسی الرضا، که با نام مرسوم حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود، می افتیم. این حرم در برگیرنده آرامگاه هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد، ایران است. این مجموعه در سال ۱۳۹۲ خورشیدی ۷۰ هکتار مساحت داشته و دارای ۲۶ رواق (بنای سرپوشیده) و ۹ صحن (فضای باز) و ۶ مدخل ورودی به نام بست است.


سد کارده


سد کارده در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال مشهد و از کیلومتر ۱۶ جاده کلات به سمت چپ منشعب می شود. سد از نوع بتنی دو قوسی متقارن است. حجم آب آن معادل ۳۶ میلیون مترمکعب می‌باشد. رودخانه کارده با آب دائمی و مناظر زیبای کوهستانی و مجموعه تفریحی دنیای آبی در ساحل سد، یکی از بهترین تفریحگاه‌های خوش آب و هوای مشهد می‌باشد.


غار کارده


روستاي کارده در فاصله ی ۴۸ کيلومتري شمال مشهد قرار گرفته و غار کارده در ۳ کيلومتري آن است. در محل مذكور كه موسوم به دره آل است دو غار در دو سمت دره قرار دارند. غار شرقي موسوم به غار اسكلت و غار غربي موسوم به غار كارده است. دهانة غار به صورت يک شکاف سنگي است که عرض تقريبي آن ۱ تا ۳ متر و طول آن حدود ۱۰۰ متر مي‌باشد. اين غار کاملاً خشک است و پرتگاه‌ هاي خطرناکی دارد. کوهنوردان، اسکلت‌هايي از انسان مربوط به زمان‌هاي قديم را در درون غار دیده اند. از ویژگی های این غار تعداد زیاد راه های فرعی است که هر راه فرعی خود به ۲ تا ۵ شاخه فرعی دیگر منتهی می شود. همچنین اغلب راه های فرعی و اصلی دارای یک ارتفاع هستند و گاهی اوقات ارتفاع و ورودی راه اصلی کوچکتر از راه های فرعی اطراف است، لذا باتوجه به عدم وجود نشانه گذاری در داخل غار احتمال گم کردن مسیر اصلی وجود دارد.


روستای مج


روستای مج در دامنه ی کوههای بلند قرار دارد و از اطراف به روستاهای مغان، ازغد، مایانات، و طرقبه و از سوی دیگر به روستای تجر، سربرج، و سد طرق منتهی می شود . از طرف دیگر روستای مج به روستاهای پیوه ژن، زشک و روستای دیزباد راه دارد. جاده اصلی روستا از طرف سیدی مشهد به مسافت ۲۸ کیلومتر در منطقه کوهستانی و روستای شلگرد عبور می کند که در فصل بهار پذیرای جشنواره گل های وحشی، شقایق ها و انواع گیاهان دارویی است و انبوه مشتاقان طبیعت را به سوی خود جدب می کند. روستای مج در منطقه ای کوهستانی واقع شده و تپه ماهور و دره های زیادی که در دامنه این تپه وجود دارد، و آثار تاریخی بجا مانده در روستا بیانگر سکونت مردمان در سالیان دور می باشد. گورستانی قدیمی نیز در این منطقه وجود دارد که حکایت از زندگی مردمانی قبل از اسلام و بعد از آن می کند. به نقل از بزرگان و ریش سفیدان این منطقه محل سکونت گبرنشینان بوده است. قبر پهلوانی نامدار در دامنه یکی از کوههای مج قرار دارد. اهالی روستا به کار باغداری و دامداری مشغول بوده و عمده محصولات روستا شامل گیلاس، آلبالو، سیب و گردو می باشد. علاوه بر این، هوای مطبوع و دشت های سر سبز مملو از گیاهان وحشی استعداد پرورش زنبور عسل در منطقه را ایجاد و رشد داده است. همچنین برخی از روستائیان به کار جمع آوری و عرضه گیاهان دارویی مشغول هستند. در گذشته نیز کاشت گندم و جو رواج بیشتری داشته است.


روستای دهسرخ


روستای دهسرخ در کیلومتر ۴۵ جاده مشهد – نیشابور و در۱۷كیلومتری شهر ملك آباد در مسير عبور امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام از نيشابور به سمت توس قرار گرفته است. این روستا بیش از۲هزار سال قدمت تاریخی دارد و هم اکنون جمعیتی نزدیک به هزار نفر در آن زندگی می کنند. این روستا متبرك به قدوم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام است. ابوالصلت روایت كرده: كه چون امام رضا علیه السلام به دهسرخ رسیدند در زمانی كه به نزد مأمون می رفت گفتند: یابن رسول الله ظهر شده است نماز نمی كنید پس فرو آمد و آب طلبید گفتند آب همراه نداریم پس به دست مبارك خود زمین را كاوید آنقدر آب جوشید كه آن حضرت و هر كه با آن حضرت بود وضو ساختند و اثرش تا امروز نیز باقی است. اکنون مؤمنان و شیفتگان حضرت از این آب به عنوان تبرك و شفا استفاده می كنند و باعث شفای بیماران زیادی نیز شده است. آن چشمه نام زمزم رضوی را تاج افتخار خود نهاده است. در نزدیك آن چشمه محلی به نام مصلای امام وجود دارد كه محل نماز گذاردن امام رضا علیه السلام و یارانشان بوده است. این مصلا حدود یک متر بالاتر از سطح زمین واقع شده است که مردم منطقه این پدیده را معجزه ای می دانند که که این محل متمایز از زمین های اطراف مصلاست.


اماکن تفریحی و دیدنی مشهد بسیار زیاد و متنوع هستند، با برخی از آن ها در این مقاله آشنا شدید. جهت مسافرت و گردشگری در مشهد میتوانید از خدمات سایت safar24.net استفاده کنید. ارائه دهنده انواع تور ارزان مشهد.


انتهای پیام/ر


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب