دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1399 - 17:32
مونسان:

باغ خونی به‌عنوان باغ ایرانی در مشهد احیا می‌شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: احیای مجموعه تاریخی ارزشمند باغ خونی با توجه به قدمت تاریخی آن مدنظر این وزارتخانه و در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی است.
کد خبر : 549678
13990929000809_Test_PhotoN.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا   از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی اصغر مونسان امروز در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی مرمت و احیای باغ خونی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باغ خونی یکی از مکان‌های مورد توجه مردم و مکانی تاریخی است، باغ خونی در گذشته باغی بوده با مشخصات یک باغ ایرانی که با توجه به آسیب‌هایی که فضای سبز و درختان آن دیده‌اند، به عنوان یک منطقه تاریخی در مرکز شهر برای مشهد مهره مهمی محسوب می‌شود.


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه از شهردار مشهد برای این اقدام خوب تشکر می‌کنم، ادامه داد: تملک چنین مکان‌هایی و توافق کردن با دستگاه‌هایی که در خصوص این مجموعه‌ها ادعای مالکیت دارند، کار بسیار سختی است.


وی عنوان کرد: اطلاع دارم که بودجه‌های زیادی از شهرداری مشهد صرف این مکان شده که برای ما و استان کاری بسیار ارزشمند است.


مونسان گفت: توجه ویژه‌ای که استاندار خراسان رضوی و ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به این مجموعه فرهنگی داریم، بناست که این باغ احیا شود و حال و هوای روزهای گذشته را دوباره تجربه کند، البته در حال حاضر مطلع شدیم که به این باغ آسیب‌هایی وارد شده و تنها با رجوع به اسناد تاریخی این مکان می‌توان ساختمان‌های تخریب شده آن‌ را احیا کرد.


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: فعلا در فاز اول این باغ ایرانی کاوش، مسیرهای آن پیدا و احیا خواهد شد، هم‌چنین قرار است المان‌های گیاهی این باغ نیز احیا شده و پس از آن عملیات مرمت کوشک نیز آغاز شود، در فاز دوم نیز تصمیم بر آن است که ساختمان‌های تاریخی که در حال حاضر وجود ندارد و تخریب شده‌، بر اساس اسناد و مستندات که به دست می‌آید، احیا شود.


وی افزود: باغ خونی یکی از مکان‌های تاریخی است که بیشتر مردم مشهد آن را می‌شناسند و در گذشته به عنوان باغ ایرانی شناخته می‌شده که در حال حاضر فضای سبز آن آسیب فراوانی دیده است.


مونسان ضمن قدردانی از شهرداری مشهد به‌خاطر تملک این مجموعه تاریخی ادامه داد: توجه ویژه استاندار خراسان رضوی و وزارت میراث فرهنگی هم برقرار است و احیای این باغ همچون گذشته در دستور کار و برنامه است.


وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در مرحله بازسازی هم ساخت ساختمان‌های تخریب شده مدنظر است و در حال حاضر احیای فضای سبز این مجموعه که به شدت تخریب شده است توسط شهرداری مشهد انجام می‌شود.


همچنین مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه این مراسم گفت: میراث فرهنگی خراسان رضوی طی سال‌های قبل و امسال با هماهنگی بانک کشاورزی مرمت‌های اضطراری این اثر را با  ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال اعتبارات ملی انجام داد.


ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: در پی بازدیدهایی که سال گذشته و امسال به اتفاق اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد از این مجموعه شد این اثر به تملک شهرداری در آمد و تهیه طرح بازپیرایی اثر، فضای سبز باغ و نیز عملیات اجرایی همزمان توسط شهرداری با نظارت میراث فرهنگی از امروز آغاز می‌شود.


وی ادامه داد: شهرداری مشهد علاوه بر هزینه تملک اثر، برای بازسازی این مجموعه ارزشمند تاریخی ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است که با نظارت میراث فرهنگی اجرا می‌شود.


در این مراسم استاندار خراسان رضوی، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار این شهر هم حضور داشتند.


اثر یا مجموعه فرهنگی تاریخی موسوم به «باغ خونی» به شماره ۳۲۴۰ در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۷۹ با قدمت دوره قاجار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و حریم آن در سال ۱۳۸۰ و در طرح تفصیلی شهری لحاظ شد.


در متون تاریخی به سفر ناصرالدین شاه به مشهد و اقامتش در این باغ اشاره و همچنین در سفرنامه مک گرگور هم از این باغ نام برده شده و باغ موصوف در آن دوران در خارج از محدوده برج و باروی تاریخی شهر قدیم مشهد قرار داشته است.


احتمال داده می شود وجه تسمیه آن به دلیل وجود چشمه‌ها، منابع آب و قنات‌هایی است که به «خونیک، خانیک و خین» معروف بوده‌اند. 


عرصه باغ حدود ۶.۵ هکتار و عمارت مرکزی آن حدود ۸۰۰ متر مربع است که در ۲ طبقه با سقف شیروانی و خرپاهای چوبی و با سبک معماری متاثر از معماری روسی ساخته شده است و برخی دیگر از ساختمان‌های جنبی آن تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده است.


این باغ هم اکنون در ضلع شمال شرقی میدان بسیج مشهد و در خیابان عنصری 9 واقع شده است.


طرح بازپیرایی اثر و  فضای سبز باغ خونی مشهد توسط شهرداری این شهر و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و  با  اعتباری افزون بر ۲۲۰ میلیارد ریال از امروز در مشهد آغاز شد.


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

برچسب ها: علی اصغر مونسان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته