دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1399 - 18:22
یک آسیب‌شناس اجتماعی در گفتگو با آنا:

فقر اقتصادی و فرهنگی دلیل اصلی ازدواج در سن پایین است/ رابطه دختر 13 ساله با پسر 18 ساله را می‌توان پذیرفت/ در ازدواج باید تناسب سنی را مدنظر قرار داد

یک آسیب‌شناس اجتماعی طی اظهارنظری در رابطه با ازدواج در سن پایین می‌گوید، رابطه دختر 13 ساله با پسر 18 ساله را می‌توان پذیرفت.
کد خبر : 550015
کودک+همسری.jpg

امان الله قرایی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار حوزه جمعیت گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در رابطه با تأثیر شرایط جغرافیایی بر ازدواج در سن پایین گفت: از لحاظ فیزیولوژیکی دختر در سن 12 سال و هشت ماهگی آمادگی ازدواج دارد اما از نظر جامعه‌شناسی حدود 14 سالگی می‌تواند ازدواج کند.البته برخی به تأثیر اقلیم بر بلوغ زودرس می‌پردازند، به عنوان مثال مطرح می‌کنند در نواحی جنوب، دختران زودتر به بلوغ می‌رسند که این نظر مورد تائید اغلب کارشناسان نیست.


وی با تأکید براینکه دختر تا 14 سالگی آمادگی ازدواج را ندارد، افزود: البته درست است که دختران در 14 سالگی از نظر رشد عقلی و ذهنی به بلوغ می‌رسند اما در این سن هنوز تجربه لازم ورود به یک زندگی و یک مسئولیت بسیار مهم و عظیم اجتماعی را ندارند، به همین دلیل انواع آسیب‌های اجتماعی در این‌گونه ازدواج‌ها به‌وجود می‌آید.


این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به علل ازدواج در سن‌پایین تصریح کرد: فقر اقتصادی و فرهنگی از دلایل اصلی ازدواج در سن پایین است. به عبارت دیگر در مناطقی نظیر سیستان و بلوچستان،بوشهر، غرب کشور، لرستان، خراسان و حتی همین تهران، شهرک خسرو و غیره خانواده‌ها برای کم کردن مخارج دختر را به ازدواج تشویق می‎کنند.


قرایی‌مقدم ادامه داد: خانواده یک نهاد اقتصادی نیست و به این صورت نیست که بگوییم برای جلوگیری از ضرر این کار را می‌کنیم، در حقیقت خانواده، نهاد اصلی جامعه است و شکل‌گیری خانواده تحت تأثیر فقر فرهنگی و اقتصادی منجر به ترویج تضادهای درون‌گروهی، درون خانواده، افزایش بچه‌های بی‌سرپرست، بدسرپرست و تک‌سرپرست می‌شود.


وی در واکنش به اینکه شواهد حاکی از آن است که در حال حاضر بسیاری از دختران زیر 14 و حتی 12 سال با جنس مخالف رابطه نامشروع دارند، اظهار کرد: رابطه دختر و پسر از این مسائل گذشته است. ما در کرج 150 دختر و 150 پسر را در طول چهار ماه بررسی کردیم. در نتیجه این برسی مشخص شد برخی از این پسرها با 13، 14 دختر رابطه جنسی داشتند.


این جامعه‌شناس در خصوص اینکه برای دخترانی که در سن 12، 13 سالگی رابطه جنسی را تجربه کردند، چه اقدامی باید انجام داد؟ خاطرنشان کرد: براساس احساس رابطه دختر حدود 13 سال با پسر 18 ساله را می‌توان پذیرفت اما ازدواج یک دختر با یک پسر 35 را نمی‌توان قبول کرد. در ازدواج باید تناسب سنی را در نظر بگیریم. البته این تناسب سنی در بعضی روستاها رایج است به این صورت که دختر و پسر را به نام هم می‌کنند.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

برچسب ها: کودک همسری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته