مصادیق وحدت حوزه و دانشگاه عملیاتی شوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بندرعباس، حجتالاسلام نادر حقیقی در جلسه مشترک راهبردهای علمی و عملی وحدت حوزه و دانشگاه که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد با بیان نظریهپردازی در حوزه وحدت و دانشگاه اظهار کرد: باید همه مصادیق وحدت حوزه و دانشگاه بهخوبی مورد بهرهبرداری قرار گیرد و از نظریهپردازی و اظهار نظر به واقعیت و مرحله عملیاتی برسد.
وی با بیان نقش حوزه در ایجاد وحدت بین اقشار دانشگاهی و روحانیون افزود: نقش پرچمداران علم و دانش که همان دانشگاه و حوزه است، باید با حرکت در مسیر وحدت علم و دین با هم تعامل و همکاری دوجانبه داشته باشند تا دین و علم هر دو از خطر انحراف مصون بمانند.
مدیر حوزه علیمه استان هرمزگان اضافه کرد: در جامعه اسلامی، وحدت در هدف برای دانشگاه و حوزه یک اصل اجتنابناپذیر است که هر دو برای رسیدن به یک هدف مشترک پا به پای علم و دین در حرکتند.
حقیقی تعریف 300 رشته و زیررشته را در حوزه علمیه که برگرفته از علوم دینی است را نشانه ظرفیت بالای این مجموع در همکاری با دانشگاه دانست و مطرح کرد: در همه حوزهها از همفکری و تدریس استادان فرهیخته دانشگاه بهره میبریم و این تعامل دوسویه توانسته ما را در هدف اصلی که همان پیوند ناگسستنی بین حوزه و دانشگاه است، نزدیک کند.
وی تأکید کرد: باید علوم تجربی و انسانی در کنار علوم دینی از ظرفیتهای یکدیگر بهرهمند شوند و با تکیه بر پژوهش، بهعنوان محصول و عنصر اصلی و مشترک این دو نهاد برای مرتفع ساختن نیازهای جامعه سوق داده شود.
مدیر حوزه علیمه استان هرمزگان با بیان اینکه روز پرستار نقطه عطفی در تاریخ پرستاری کشور است، تبیین کرد: تلاش پرستاران و کادر درمان در مدت شیوع بیماری کرونا بر هیچکس پوشیده نیست، امیدواریم که همه با رعایت موازین و پروتکلهای بهداشتی این پیشگامان عرصه مبارزه با کرونا را حمایت و همراهی کنند.
لزوم شناخت راهبردهای وحدت حوزه و دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز با بیان نقش پیوند حوزه و دانشگاه در پیشبرد اهداف انقلاب گفت: شهید مفتح بهعنوان اندیشمند فعال این دو حوزه توانست بهخوبی در تحکیم این پیوند نقش مهمی داشته باشد.
احسان کامرانی ادامه داد: وحدت بین حوزه و دانشگاه و وحدت بین امت اسلامی به یک روز و یک هفته خاص، اختصاص ندارد؛ بلکه وحدت عملی باید بهگونهای در جامعه شکل بگیرد که در طول همه لحظات و در همه مسائل و مراتب زندگی ساری و جاری باشد.
وی شناخت راهبردهای وحدت حوزه و دانشگاه را از مهمترین عنوانهای مورد بحث و بررسی مراکز علمی دانست و مطرح کرد: بررسی و تعیین راهکارها و همافزایی در رسیدن به وحدت عملی باید بهصورت علمی و تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با بیان بیانیه گام دوم انقلاب و توصیههای رهبر معظم انقلاب به جامعه علمی کشور عنوان کرد: مطالعه موشکافانه این بیانیه میتواند راهکارهای علمی، عملی و اساسی را در پیش پای ما ترسیم کند.
کامرانی عنصر امیدآفرینی را برای جوانان در این بیانیه مهم خواند و توضیح داد: دشمنان سعی دارند تا با ایجاد یأس و ناامیدی بین جوانان، جامعه را به سراشیبی سقوط و ورطه نابودی بکشانند در حالی که امیدآفرینی از مصادیق بارزی است که میتواند جامعه را به حرکت وا داشته و به بالندگی برساند.
وی تشریح کرد: جهاد علمی، اخلاقی و اقتصادی از مصادیق مهمی بوده که مورد تأکید رهبری است و ما وظیفه داریم بهعنوان حوزه و دانشگاه مبارزه با فساد و بیعدالتی را سرلوحه پیوند این دو نهاد علمی و دینی بگذاریم.
راهکاری برای کاهش انزواطلبی حوزههای علمیه
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نیز با بیان راهبردهای عملی در حوزه آسیبشناسی عنوان کرد: از آنجایی که بسیاری از علوم دانشگاهی برگرفته از علوم غربی و ایدئولوژی غیردینی است نمیتوان بدون اصلاح این ساختار به پیوند واقعی حوزه و دانشگاه نزدیک شویم.
محمود صباحیزاده بسیاری از علوم جاری در دانشگاه را مغایر با علوم دینی دانست و افزود: فقط با اصلاح در این زیر ساختارها میشود این علوم را با دین همسو و همراه کرد.
وی گسترش هجمههای دشمن در فضای مجازی و حقیقی را از دیگر ترفندهای دشمن برای اختلافافکنی بین این دو نهاد دانست و اضافه کرد: با انجام برنامههای فرهنگی هدفمند و همسو برای مبارزه با این هجمهها، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و استفاده از اندیشههای بکر و نوگرا در حوزه دینی میتوان به جنگ رسانهای دشمن در حوزه دینگریزی در دانشگاهها رفت و از انزواطلبی حوزههای علمیه نیز کاست.
به گزارش آنا، این جلسه با ارائه راهکارهای متنوع توسط صاحبنظران حوزه و دانشگاه ادامه یافت و مقرر شد این جلسات بهطور مستمر پیگیری و برگزار شود و نتایج حاصل از آن به مراکز ذیصلاح ارسال شود.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/