دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ذوالفقارنسب در گفتگو با آنا:

فوتبال ملی و باشگاهی ما سال‌هاست از کسب قهرمانی بین‌المللی محروم است/ درآمد پرسپولیس و استقلال نصیب وزارت ورزش می‌شود

پیشکسوت تیم پرسپولیس گفت: سال‌هاست که هیچ از باشگاه‌ها و تیم‌های ملی فوتبال ما از کسب افتخار بین‌المللی محروم هستند.
کد خبر : 549924
89_1.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، با ناکامی پرسپولیس در فتح لیگ قهرمانان آسیا، حسرت تیم‌های ایرانی در کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها از مرز 27 سال عبور کرد. متأسفانه باشگاه‌های ایرانی با وجود تلاش‌های زیادی که می‌کنند، در کسب جام قهرمانی معتبرترین مسابقات باشگاهی قاره کهن عاجز هستند.


بیژن ذوالفقارنسب در خصوص اینکه با ناکامی پرسپولیس حسرت قهرمانی در آسیا وارد بیست و هشتمین سال خود شد به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: اینکه در گذشته تیم‌های ایرانی می‌توانستند قهرمان قاره کهن شوند، دلایل زیادی دارد. البته که تیم ملی فوتبال کشورمان هم سه دوره قهرمان جام ملت‌های آسیا شد اما بیش از 40 سال است که دیگر در جام ملت‌ها قهرمان نمی‌شویم.


وی افزود: قاره آسیا سابق طولانی و قابل اعتنا در ورزش فوتبال ندارد. در واقع قاره‌های اروپا، آمریکای جنوبی و حتی آفریقا از آسیا جلوتر هستند. با توجه به اینکه فوتبال سازمان یافته در قاره کهن دیرتر شروع شد، تیم‌های ملی و باشگاهی ما می‌توانستند قهرمانی‌های زیادی را رقم بزنند ولی حالا چنین اتفاقی رقم نمی‌خورد.


پیشکسوت تیم پرسپولیس خاطرنشان کرد: علت عدم موفقیت تیم ملی و تیم‌های باشگاهی را باید در عدم برخورداری نظام باشگاه‌داری بین‌المللی دانست. سال‌هاست که باشگاه‌ها در ایران دولتی و صنعتی وابسته به دولت اداره می‌شوند. این مسئله بیش از چهار دهه است که در اروپا و نظام باشگاه‌داری حکومتی در این قاره وجود ندارد. اروپاییان دیگر با این روش کار نمی‌کنند و اگر ما نخواهیم روش باشگاه‌داری در ایران را تغییر دهیم، روز به روز بیشتر نزول می‌کنیم.


وی یادآور شد: باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال که پرطرفدارترین باشگاه‌های کشورمان هستند، زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اداره می‌شوند و هیئت مدیره این باشگاه‌ها را وزیر ورزش و معاونانش انتخاب می‌کنند. در شرایطی که در باشگاه‌های بزرگی چون بایرن مونیخ، بارسلونا، یوونتوس و ... هیئت‌مدیره برخاسته از دل هواداران و کسانی است که سرمایه‌گذاری می‌کنند و از گردش مالی مناسبی که وجود دارد، منتفع هم خواهند شد.


ذوالفقارنسب افزود: وزارت ورزش آلمان، اسپانیا، ایتالیا و ... دخالتی در تعیین هیئت مدیره باشگاه‌های خود ندارد ولی در ایران باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال درآمد خاصی ندارند و اگر درآمد به هم باشد، نصیب وزارت ورزش می‌شود. تا زمانی که نظام باشگاه‌داری قانونمند نشود، امکان پیشرفت هم وجود ندارد و سیل نزولی را طی خواهیم کرد.


وی ادامه داد: بیش از 40 سال است تیم امید ایران به المپیک نرفته است. تیم‌های نوجوانان و جوانان هم در سطح بین‌المللی موفقیت مهمی به دست نیاورده‌اند. مسلماً ناکامی‌ها و نواقص در فوتبال پایه، به بزرگسالان هم سرایت می‌کند و کار را بسیار سخت می‌کند. با وجود چنین روال و سیاقی نمی‌توان انتظار داشت در رده ملی و باشگاهی بتوانیم با اقتدار به قهرمانی دست یابیم. اگرچه ممکن است همت تیمی خاص منجر به رسیدن به یک قدمی قهرمانی در آسیا شود.


پیشکسوت تیم پرسپولیس در خصوص درگیری‌های لفظی هواداران تیم‌ها در فضای مجازی تصریح کرد: این موضوع به خاطر فقر فرهنگی است. جامعه تماشاگران بر اساس شرایط باشگاهشان حرکت می‌کنند. آرامش، متانت و مسائل فرهنگی از باشگاه‌ها باید به هواداران منتقل شود و البته که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نیز باید در آموزش اثرگذار باشند.


وی افزود: تماشاگران برای تماشای دیدار تیم‌های پرسپولیس یا استقلال، ساعت‌ها در ورزشگاه می‌نشینند؛ در شرایطی که دسترسی آنها به سرویس بهداشتی 5 درصد است. فضا محدود است و آرامشی دیده نمی‌شود. برخوردهای ناخواسته‌ای که ایجاد می‌شود، به درگیری لفظی و دعوا و مرافعه منجر می‌شود. در شرایطی که در اروپا وضعیت اصلاً چنین نیست. صندلی‌های تماشاگران شماره‌گذاری شده و نهایتاً 30 دقیقه قبل از شروع بازی وارد ورزشگاه می‌شوند و دسترسی آنها به تمامی امکانات رفاهی بسیار ساده است. اگر باشگاه‌ها شرایط را مساعد نکنند، مسلماً وضعیت بدتر هم خواهد شد. بی‌اخلاقی به هواداران تیم حریف زائده ضعف‌های باشگاه‌داری است که ارتباط صحیح با هواداران تیم‌های مقابل را آموزش نمی‌دهند و باعث وحدت فکری و احترام گذاشتن به تیم مقابل نمی‌شوند.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته