تهرانیها به جای دولت عوارض پرداخت میکنند/ افراد ناشایستی به دلیل عدم نظارت وارد شوراها شدند/ مجلس اجازه ورود افراد فاسد به شوراها را نمیدهد
مصطفی میرسلیم در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاریی آنا، در پاسخ به اینکه چرا در دوره پنجم شوراهای اسلامی دستگيری اعضای شورا نسبت به قبل افزايش پيدا كرده است؟ گفت: در حال حاضر حدود 120 هزار نفر در کشور عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند که وظایف حساسی را بر عهده دارند. اعضای شوراها باید از دو دسته صلاحیت برخوردار باشند تا بتوانند به وظایف خود با قدرت و با حفظ امانت بپردازند. این صلاحیتها مربوط به صلاحیتهای عمومی متناسب با شأن عضویت شورا و صلاحیت اختصاصی متناسب با شرح وظائف شوراها است.
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره گذشته دقت لازم برای احراز این شرایط در مورد نامزدهای عضویت، اعمال نشد که همین موجب شد که افراد ناشایست به شوراها راه یابند و آبروی برخی از شوراها از بین برود زیرا اعضای انتخابشده به جای پرداختن به امر مهم خدمت به مردم، وقت و همت خود را برای کسب امتیازات شخصی، خانوادگی و گروهی صرف کردند که در اثر تعارض منافع گرفتار فساد شدند و به مردم خسارت زدند.
میرسلیم در توضیح علل فساد شکلگرفته در برخی از شوراهای شهر تصریح کرد: این مفاسد به دو دلیل عمده رخ داده است؛ کمتوجهی به صلاحیت نامزدهای عضویت در شوراها و نیز عدم نظارت بر عملکرد شوراها. لذا با تدابیری که در مجلس یازدهم اندیشیده شده در این دوره هر دو نقص برطرف خواهد شد و شوراها خواهند توانست برای رفاه حال مردم و ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها و روستاها خدمات ارزندهای را در کل کشور ارائه دهند چراکه خدمات شوراها واقعاً جایگزین مناسب دیگری ندارد.
عدم توانایی جذب سهم دولت در حمل و نقل عمومی تهران از نقاط ضعف شورای شهر است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه با وجود گذشت سه سال از دوره پنجم مدیریت شهری پایتخت، هنوز شورای شهر تهران نتوانسته سهم دولت در حمل و نقل عمومی تهران را بگیرد، چرا اکنون و در این شرایط بحرانی کرونا (ماههای پایانی عمر شورا) بسیار بر لزوم کمک دولت و مشارکت در تأمین حمل و نقل عمومی تأکید میکند؟ اظهار کرد: عدم توانایی جذب سهم دولت در حمل و نقل عمومی تهران توسط شورای شهر ناشی از ضعفهای این شوراست. شورای شهر تهران حتی نتوانسته هزینههایی را که از ناحیه دولت بر شهر تهران تحمیل میشود، از دولت بگیرد.
میرسلیم ادامه داد: تأمین امکانات فنی مناسب برای حمل و نقل عمومی در تهران از وظائف شهرداریهاست که باید در چهارچوب طرحهای مصوب در شورای شهر به آن پرداخته شود. همچنین عدم اقدام لازم موجب پدیدار شدن هزینههایی به مراتب بیشتر برای کشور در سطح اقتصاد میهنی میشود. بخش مهمی از خدماتی که سامانۀ حملونقل عمومی در تهران انجام میدهد به دلیل مرکزیت تهران است و در واقع به دولت و جوابگویی به نیازهای خاص دولت برمیگردد که دولت باید جبران کند ولی نکرده و این ضرری است که در نهایت به شهروندان تهرانی منتقل می شود. البته امروزه به دلیل بیماری عالمگیر کرونا هزینههای ترابری عمومی افزایش یافته که باید به آن در قالب اقتصاد ملی و در چهارچوب اقتصاد شهر پاسخ داد.
وی در رابطه با کاهش اختیارات شوراها از سوی دولت و وزارت کشور خاطرنشان کرد: مردم شورای شهر را انتخاب میکنند تا به وضع اداره روزمره شهر برسند. هدف از انتخاب و تشکیل شوراهای شهر و روستا این بود که این امور از دوش دولت و وزارت کشور برداشته شود و مردم با شناخت نزدیک و دقیقی که از نیازهای خود دارند، به جوابگویی به آن نیازها بپردازند. این خدمات هزینههایی دارد که باید برآورد شود و منصفانه بهعنوان عوارض از خود مردم اخذ شود. اگر این خدمات عرضه نشوند یا هزینۀ آن تأمین نشود شهر در زباله و منجلاب غرق میشود و به ویرانی میافتد. هرگونه تغییر اختیارات شوراها نیازمند قانون است و دولت و وزارت کشور نباید چشم به عوارضی بدوزند که برای ارائه آن خدمات از شهروندان گرفته میشود. البته اینها مانع نظارت دولت بر فعالیتهای شهرداریها و در صورت نیاز کمک به آنها نمیشود و نباید بشود.
وسایل نقلیه اسقاطی یکی از علل اصلی آلودگی کلانشهرها است
میرسلیم در پاسخ به اینکه شورای شهر در بحث آلودگی هوا و حمل و نقل و ترافیک چه طرحهای مناسبی میتواند تدوین کند؟ اظهار کرد: آلودگی هوا در تهران و برخی از کلانشهرهای دیگر کشور دلائل متعددی دارد. اولین علت مربوط به تراکم بیش از حد جمعیت است. هر محیطی به تناسب شرایط جغرافیایی و اقلیمی از ظرفیت مشخصی برای پذیرایی از جمعیت برخوردار است، اگر از آن ظرفیت تجاوز شود دو حالت حدی ممکن است رخ دهد، یکی محرومیت نسبی برخورداری مردم از نعمتهای سالم به کمال است یعنی قناعت کردن به منظور دوام آوردن، و دوم استفاده کردن از نعمتها بدون توجه به ظرفیت محیط زیست از نظر تحمل آثار آن که منجر به بروز آلودگیها در خاک و آب و بویژه هوا میشود که در حال حاضر ما در این حالت دوم قرارگرفته داریم.
عضو مجمع نمایندگان تهران به دومین علت آلودگی کلانشهرها و بهویژه تهران اشاره کرد و گفت: دلیل دوم در خصوص چگونگی پراکندگی عوامل آلاینده است. در تهران چند میلیون خودروی کوچک و بزرگ و دوچرخ موتوری در رفت و آمد هستند که هرکدام مقداری مواد آلاینده و سمی از خود متصاعد میکنند. بسیاری از این وسایل عمر مفید خود را سپری کردهاند و باید اسقاط شوند زیرا جوابگوی حدود معین شده در مقررات محیط زیست سالم نیستند و بسیاری دیگر تنظیم مناسب خود را از دست داده و معاینه فنی نشدهاند. این وسایل به علت اینکه در همه نقاط شهر پراکنده هستند موجب آلودگی عمومی یکنواخت در سطح شهر میشوند.
وی ادامه داد: به غیر از این عوامل متحرک، عوامل ثابتی نیز وجود دارند که به طور موضعی باعث آلودگی هوا میشوند نظیر پالایشگاه تهران، نیروگاههای تهران بهویژه وقتی در زمستان به جای گاز طبیعی از سوخت مایع نظیر نفت کوره و گازوئیل استفاده می کنند، کارخانۀ سیمان، مجموعۀ صنایع مستقر در شهر تهران یا در غرب تهران که چون در مسیر جریان هوای غرب به شرق قرارگرفتهاند، آلودگیشان به تهران منتقل میشود بدون آن که امکان دفع کامل آن وجود داشته باشد.
شورای شهر جلوی افزایش جمعیت را بگیرد
میرسلیم در خصوص سایر عوامل دخیل در آلودگی کلانشهرها افزود: کیفیت سوخت توزیعشده، وجود گوگرد در سوخت به مقدار بیش از 50 قسمت حجمی در میلیون، وجود دیگر مواد آلاینده و سمی برخلاف معیارهای مصوب، ساختوسازهای بلندمرتبه در منطقۀ غرب تهران و در کوهپایه البرز که مانع جریان طبیعی از غرب به شرق و نیز مانع جریان شبانهروزی هوا از کوهپایه به دشت و بالعکس و به ویژه در شرایط وارونگی مانع دفع آلایندههای جوّی میشود، از دیگر عوامل آلودگی هوای کلانشهرها محسوب میشوند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به ارائه راهحلهای جهت جلوگیری از افزایش آلودگی در کلانشهرها پرداخت و تصریح کرد: شورای شهر موظف است تدبیر لازم را برای جلوگیری از افزایش جمعیت تهران اتخاذ کند. همچنین از ساخت و سازهای جدید ممانعت، به اصلاح بافت فرسوده اکتفا و با موارد بلندمرتبهسازی بدون ضابطه و تخلفهای ساختمانی که با اخذ جریمه پروندۀ آنها مختومه میشود، برخورد کند.
میرسلیم در پایان اولویت دادن به ترابری عمومی به ویژه راهآهنی، نظارت دقیق بر معاینه فنی خودروها، تشویق ساخت و استفاده از خودروهای عمومی و شخصی پایه گاز (غیر کارگاهی)، تشویق ساخت و استفاده از خودروهای دو نیرو و برقی با اولویت دوچرخههای برقی، نظارت بر کیفیت کل سوخت توزیع شده، طراحی دفن علمی و تبدیل فنی زباله و خصوصاً استفاده از انرژی آن، را از جمله راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از آلودگی کلانشهرها قلمداد کرد.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/