52 درصد املاک آموزش و پرورش سند ندارند/ در لایحه بودجه 1400 سهم بسیج دانشآموزی رشد نکرده است
احمدحسین فلاحی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در توضیح جلسه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و موضوعات مطرحشده در این جلسه گفت: در این جلسه بودجه آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت. در لایحه امسال در رابطه با بحث سرانه مدارس کم گذاشتهاند. همچنین در حوزه تعلیم و تربیت و پرورشی بودجه کم است. علاوه بر این در بحث اتحادیه انجمن دانشآموزی که زیرمجموعه تربیتی-آموزشی هستند و همچنین بسیج دانشآموزی، بودجه رشدی نداشته است.
وی از اعتراض اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به بودجه 1400 خبر داد و افزود: در حال حاضر برای ارائه پیشنهاد از طرف نمایندگان و کمیسیونها برای اصلاح بودجه فرصت وجود دارد، هر چند این بودجه که دولت فرستاده، بودجه واقعی نیست زیرا که ممکن است اصلاً تحقق پیدا نکند یا تخصیص هم پیدا نکند ولی با این حال در بودجه 1400 نگاه مثبتی در مورد بحثهای ارزشی آموزش و پرورش دیده نشده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با صندوق مدارس غیرانتفاعی و افزایش اعتبار این صندوق در 1400 تصریح کرد: متأسفانه دولت برای حمایت از مدارس غیرانتفاعی صندوقی را تشکیل داده و اعتباری را به آن اختصاص داده است که این هم مورد اعتراض اعضای کمیسیون بود و اصلاً جایی ندارد چراکه از صندوقهایی که اینها تشکیل میدهند، سابقه خوشی نداریم.
فلاحی در واکنش به صحبتهای وزیر آموزش و پرورش در مورد اینکه این وزارتخانه به دنبال برعهده گرفتن تربیت کودکان از صفر سالگی است، اظهار کرد: ابتدا باید ظرفیتها را ایجاد کرد. در حال حاضر بسیاری از اموال آموزش و پرورش سرگردان است. طبق آماری که معاونت پارلمانی وزیر داد، 52 درصد املاک آموزش و پرورش سند ندارند یعنی هر کسی از هر کجا میتواند برود، زمینها را تصرف کند که این کار را هم کردهاند و به گفته ایشان در اکثر دادگاههایی که رفتند، محکوم شدند چرا که سند ندارند و از طرفی خیرین ملک را اهدا کردند اما مستند نشده است. لذا یکی از درخواستها این است که پول مستندسازی این املاک هم در بودجه دیده شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این املاک و مواردی نظیر حق آموزش و پرورش از مالیات حاصل شوند، آموزش و پرورش توان اداره خودش را دارد. ضمن اینکه وزارت آموزش و پرورش میتواند ظرفیتهایی ایجاد کند که مهدکودکها را هم زیر سایه خود بگیرد. همانطور که مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند، بسیاری از مهدهایکودک را خدماتی دیدهاند در صورتی که مهدهایکودک یک فرآیند آموزشی-پرورشی هستند. در حال حاضر بسیاری از کشورها سن آموزش را آوردهاند چهار سال و از چهارسالگی شروع به تعلیم و تربیت میکنند. بنابراین آموزش از زمان خردسالی یک پدیده تازهتأسیس و جدیدی نیست. البته هفت درصد مهدهایکودک به بهزیستی سپرده شده است و مابقی در اختیار دستگاههای مختلف قرار دارد. بنابراین آموزش و پرورش در خصوص برعهده گرفتن این مسئولیت اعلام آمادگی کرده، بهزیستی هم اعلام کرده که آماده تحویل به آموزش و پرورش است.
فلاحی با تأکید بر اینکه در صورت فراهم شدن امکانات آموزش و پرورش میتواند تعلیم و تربیت خردسالان را برعهده بگیرد، خاطرنشان کرد: الان ما خیلی پیشدبستانیها داریم که مربیان خیلی خوب و فعالی هستند که اینها اگر ساماندهی شوند، خود همینها اداره میکنند. همه این مهدهایکودکی که الان دارد اداره میشود با همین مربیان است و این مربیان را یک ساماندهی کنند و آموزش دهند و امکاناتی فراهم کنند، همینها اداره میکنند، زیر نظر آموزش و پرورش.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه بسیاری از مربیان و متولیان مهدکودک حتی استخدام آموزش و پرورش نیستند، یادآور شد: همه نیروها باید در مجموعه آموزش و پرورش ساماندهی و استخدام شوند. در حال حاضر 197 هزار معلم و 250 هزار نیروی خدمات کم داریم.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/