دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 16:23

کتاب عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران به چاپ هشتم رسید

کتاب «ضروریات بیوشیمی» از مجموعه کتاب‌های منتشر شده از سوی دکتر رضا محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، به چاپ هشتم رسید.
کد خبر : 54885

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمدی دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی دارد و مدیر گروه بیوشیمی واحد پزشکی تهران است که دستاوردهای آموزشی و تازه‌ترین مطالب علمی او تاکنون در بیش از ده کتاب به رشته تحریر در آمده است. برخی از این کتاب‌ها در زمینه بیوشیمی پزشکی بار‌ها تجدید چاپ شده و به عنوان کتاب مرجع در اختیار دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی قرار گرفته است.


محمدی در مقدمه مجموعه کتاب‌های علوم آزمایشگاهی ضرورت و هدف از تالیف این کتاب‌ها را در علم بیوشیمی این‌گونه بیان می‌کند: در سال‌های اخیر، همگام با پیشرفت‌های ایجادشده در عرصه‌های مختلف رشته پزشکی، آزمایش‌ها و تکنیک‌های آزمایشگاهی نیز توسعه زیادی پیدا کرده‌اند و هر سال شاهد اضافه‌شدن آزمایش‌ها و تکنیک‌های جدید به مجموعه آزمایشگاه‌های تشخیصی هستیم.


این موضوع سبب شده تا به سرعت روش‌ها و تکنیک‌های دستی جای خود را به تکنیک‌های خودکار (اتومیشن) بدهند و به جرأت می‌توان گفت که اکنون از این تکنیک‌ها در اکثر آزمایشگاه‌های کشور و حتی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کوچک استفاده می‌شود. بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تشخیصی و درمانی بیماری‌ها به کمک آزمایش‌هایی صورت می‌گیرد که به همت و تلاش کار‌شناسان آزمایشگاه انجام می‌شوند.


به‌‌ همان اندازه که نتیجه صحیح یک آزمایش به پزشک در تشخیص و پایش بیماری کمک می‌کند، به‌‌ همان اندازه نیز نتیجه اشتباه یک آزمایش می‌تواند سبب تشخیص و انجام اقدامات درمانی نامناسب ‌شود. مروری بر سرفصل‌های دروس تخصصی نشان می‌دهد که لازم است تغییرات گسترده‌ای در آن‌ها صورت گیرد و آموزش دروس غیرتخصصی نظیر آناتومی، بافت‌شناسی یا فیزیولوژی باید به گونه‌ای صورت گیرد که مرتبط با رشته علوم آزمایشگاهی و با دروس تخصصی آن‌ها باشد.


محمدی با ابراز امیدواری از روند تغییرات هدف از گردآوری مجموعه کتاب‌های علوم آزمایشگاهی را پاسخگویی به نیاز سلامت جامعه و اگاهی دانشجویان به این ضرورت عنوان کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد با آموزش مناسب طی دوره چهار ساله کار‌شناسی علوم آزمایشگاهی بخوبی بتوان سطح اطلاعات علمی فارغ‌التحصیلان این رشته را آنقدر بالا برد که عملکرد آن‌ها در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی منجر به ارتقاء کیفیت آزمایش‌ها گردد.


عنوان برخی از جدید‌ترین کتاب‌های این عضو هیات علمی تلاشگر واحد پزشکی تهران عبارتند از: مجموعه کتاب‌های علوم آزمایشگاهی، هورمون‌شناسی در سال ۱۳۹۲، مجموعه کتاب‌های علوم آزمایشگاهی، بیوشیمی بالینی تئوری ۱ در سال ۱۳۹۳، مجموعه کتاب‌های علوم آزمایشگاهی، بیوشیمی بالینی تئوری ۲در سال ۱۳۹۲، مجموعه کتاب‌های علوم آزمایشگاهی، بیوشیمی عمومی تئوری در سال ۱۳۹۴، بیوشیمی پزشکی هارپردر سال ۱۳۹۳، اصول بیوشیمی لنینجر (ساختمان و کاتالیز - جلد اول)، (بیوانرژیک و متابولیسم- جلد دوم) و (مسیرهای اطلاعاتی: بیولوژی مولکولی- جلد سوم) در سال ۱۳۹۳، بیوشیمی برای دانشجویان رشته بیولوژی (جلد اول: ساختمان و عملکرد)، (جلد دوم: متابولیسم) در سال ۱۳۹۳ کتاب بیوشیمی پزشکی: اصول و کاربرد‌ها (چاپ دوم) سال ۱۳۹۴ بیوشیمی با ارتباطات بالینی دولین (جلد اول و دوم) سال ۱۳۹۳


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته