دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1399 - 10:44

محسن هاشمی: چرا دولتمردان ما نمی‌فهمند؟

محسن هاشمی‌رفسنجانی گفت: بعد از مدتی تعطیلی، مردم کارهای عقب‌افتاده دارند که برای انجام‌دادن این کارها به ترددهای شهری روی می‌آورند. البته حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر می‌تواند تمام این مشکلات را برطرف کند. این مساله ساده‌ای است و نمی‌دانم چرا دولتمردان ما نمی‌فهمند؟
کد خبر : 547987
1399041713062490520738524.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مدیریت شهری تهران که از نیمه سال 96 سکان اداره پایتخت را در دست گرفته است، می‌تواند به عنوان نمونه‌ای از بی‌ثباتی و بی‌تحرکی در عرصه اداره بلدیه ثبت شود. یکی از مصادیق چنین مدعایی، وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر تهران است که در مدت یادشده و با وجود همه هماهنگی‌های سیاسی بین دولت و مدیریت شهری نه‌تنها پیشرفتی نداشته که حتی شاهد عقب‌ماندگی‌های خیره‌کننده بوده است. این اتفاق در شرایطی روی داده که اصلاح‌طلبان در رأس مدیریت شهری همچنان درگیر بازی‌های سیاسی هستند و تلاش می‌کنند بی‌عملی خود را با شائبه‌ا‌فکنی درباره دوره پیشین مدیریت شهری توجیه کنند. این اتفاق در یک هفته اخیر دوباره به اوج خود رسیده است؛ چه آنکه شهردار تهران در گفت‌وگو با یک خبرگزاری اصلاح‌طلب دوباره اتهاماتی را درباره تصرف املاک از سوی مدیران سابق شهرداری و شورای شهر تهران مطرح کرد که البته به دلیل واکنش مدیران دوره قبل پایتخت، سریع با عقب‌نشینی همراه شد.


این در حالی است که همین حمله سیاسی موجب شد تا دولت نیز به رفتار شهردار تهران واکنش نشان دهد. این مساله زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم رابطه دولت و مدیریت شهری در ماه‌های گذشته و بعد از ماجرای ساخت ملک ریاست‌‌جمهوری در محله جماران شکرآب شده بود. در همین راستا، روز گذشته معاون اقتصادی دولت از تزریق پنج هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی تهران و دیگر کلانشهرهای کشور خبر داد؛ البته این مقدار اتوبوس نیز دردی از دردهای شهرهای دودگرفته کشور دوا نخواهد کرد، چه آنکه تهران به خودی خود هم‌اکنون حداقل نیازمند پنج هزار دستگاه اتوبوس و حدود هزار دستگاه واگن مترو است.


ماجرای توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران مربوط به دهه‌ها قبل است. زمانی که حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی در سال 63 و در نماز جمعه توضیحاتی درباره مزیت‌های مترو ارائه کرد تا بتواند اقبال عمومی و نیز مسوولان را به دست آورد، شاید سرآغازی بود برای اینکه توسعه و ساخت مترو در تهران تبدیل به محل منازعات سیاسی جناح‌ها شود، غافل از اینکه در این میان مردم بیشتری آسیب و هزینه از بابت عقب‌ماندگی حمل‌ونقل عمومی در پایتخت را متحمل می‌شوند. این در حالی است که 36 سال بعد از آن خطبه معروف به مترو، حالا پسر ارشد حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی در راس پارلمان شهر قرار دارد که البته می‌توان به سال‌های تجربه مدیریت او در شرکت متروی تهران و حومه به عنوان مدیرعامل اشاره کرد. آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی که در دوره مدیریت جهادی شهر تهران شاهد رشد خیره‌کننده ساخت و توسعه مترو در تهران بوده است، حالا از اینکه چرا دولتمردان اهمیت مترو را نمی‌فهمند، اظهار تعجب می‌کند.


رییس پنجمین شورای شهر تهران صبح دیروز در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و توضیحاتی را درباره وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران ارائه کرد. وی درباره وضعیت تامین بودجه و اعتبارات مورد نیاز برای ساخت متروی تهران در سال 1400 که آخرین سال فعالیت اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری تهران است، اظهار كرد: در همین بودجه 1400 که به مجلس داده شده است، باید 20 هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل عمومی تهران داده می‌شد که 1750 میلیارد تومان اختصاص داده شده است. وی در ادامه تاکید کرد: ما برای بودجه نامه نوشتیم و تقاضاهای خود را به مجمع نمایندگان استان تهران و هم به ریاست مجلس دادیم. ما در کشور قانون و دستور کم نداریم اما هماهنگی کم داریم، به خصوص وقتی قرار باشد این هماهنگی و فعالیت بین چند وزارتخانه باشد به مشکل می‌خورد. محسن هاشمی همچنین در تشریح این موضوع اظهار كرد: اگر فعالیتی فقط در یک وزارتخانه باشد، کار خوب پیش می‌رود اما وقتی این کار قرار باشد بین دو یا تعداد بیشتری از وزارتخانه‌ها صورت بگیرد، کار سخت‌تر می‌شود. این در حالی است که برای حمل‌ونقل عمومی باید بیش از
 10 نهاد با هم دور میز بنشینند.


محسن هاشمی‌رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره شلوغی حمل‌ونقل عمومی گفت: یکی از دلایل این شلوغی، سردی هواست. همچنین بعد از مدتی تعطیلی، مردم کارهای عقب‌افتاده دارند که برای انجام‌دادن این کارها به ترددهای شهری روی می‌آورند تا آن کارها را انجام دهند. رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تاکید کرد: البته حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر می‌تواند تمام این مشکلات را برطرف کند. این مساله ساده‌ای است و نمی‌دانم چرا دولتمردان ما نمی‌فهمند! محسن هاشمی‌رفسنجانی همچنین با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای توسعه شبکه متروی تهران در سال‌های گذشته تاکید کرد: ما سیستمی را هزینه کردیم، تونل و ایستگاه را ساخته‌ایم، تجهیزات ثابت نصب شده‌اند و فقط نیازمند تجهیزات متحرک هستیم و حالا که نیازمند تجهیزات متحرک است، واگن مترو تهیه نمی‌شود. وی یادآور شد: به عبارت دیگر 75درصد کار انجام شده و حالا که باید از آن استفاده کنیم، واگن نمی‌خریم. این کار به نظر کودکانه است. الان خطوط هفت‌گانه تهران ساخته شده‌اند و برای همین خطوط واگن کم داریم.
 
پاداش دولت


قوانین موجود در کشور که از سوی هیات دولت یا مجلس شورای اسلامی تصویب شده‌اند، تاکیدات بسیاری برای تامین مالی و توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهرها دارند. بر اساس قوانین موجود، دولت موظف است 5/82 درصد هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس درون‌شهری را بپردازد؛ همچنین برای این مساله باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان اختصاص دهد(قانون جامع حمل‌ونقلی مصوب سال 86).


از سوی دیگر در زمینه مترو هم دولت 50 درصد هزینه‌های ساخت و بهره‌برداری را برعهده دارد که البته برخی این قانون را الزام‌آور ندانسته و آن را یک پیشنهاد می‌دانند. با وجود همه این قوانین و تاکیدات، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری دیروز خبری جدید برای توسعه اتوبوسرانی در شهرهای کشور مطرح کرد که البته بعد از حمله مدیریت شهری فعلی پایتخت به مدیران سابق، نوعی شائبه پاداش برای شهردار تهران را به اذهان متبادر می‌کند.


آقای محمد نهاوندیان دیروز از اضافه شدن پنج هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری کشور در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم برای واردات قطعات لازم برای ساخت این تعداد اتوبوس انجام شده است. معاون اقتصادی رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای واردات قطعات لازم برای ساخت این تعداد اتوبوس انجام شده است، گفت: با هماهنگی‌اي که بین وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت نفت صورت گرفته است، مقرر شد تا سه تا چهار ماه آینده قطعات وارد کشور شود.


البته این اقدام دولت که امید است محقق شود، پیش از این ‌بارها از سوی کارشناسان حمل‌ونقلی پیشنهاد شده بود که دولت در ازای بدهی خود به شهرهای کشور، با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی اقدام به تهیه اتوبوس کند که هم چرخ صنعت بچرخد و هم بدهی دولت به شهرها کمتر شود و البته فایده مستقیم این اقدام متوجه خود دولت خواهد شد چراکه در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد و نیز در کاهش آلودگی هوا و هزینه‌های درمان بیماران قلبی و ریوی موثر خواهد بود.


محسن هاشمی‌رفسنجانی: بعد از مدتی تعطیلی، مردم کارهای عقب‌افتاده دارند که برای انجام‌دادن این کارها به ترددهای شهری روی می‌آورند. البته حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر می‌تواند تمام این مشکلات را برطرف کند. این مساله ساده‌ای است و نمی‌دانم چرا دولتمردان ما نمی‌فهمند؟


منبع: صبح نو


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته