دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 10:51
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد:

گسترش تحصیلات تکمیلی برای رشد و توسعه کشور اجتناب‌ناپذیر است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با توجه به برخی انتقاد‌ها از گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این مسیری است که دنیا آن را طی کرده و ما نیز برای پیشرفت ناچار به طی کردن این مسیر هستیم.
کد خبر : 54720

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر احمد سیف در مراسم گرامیداشت روز دانشجو با یادآوری حماسه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ گفت: دانشجویانی که در آن سال در مقابله با استکبار جان خود را از دست دادند، فکری فعال و پویا‌تر از دیگر دانشجویان داشتند زیرا در پی تحول، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی بودند.


سیف دانشگاه را مبدأ تحولات جامعه عنوان کرد و گفت: دانشجویان باید برای تحول در جامعه پویا و بالنده باشند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد افزود: دو نوع ارزش برای انسان‌ها مطرح است: ارزش‌های ذاتی و ارزش‌های ابزاری. توجه و پرورش ارزش‌های ذاتی انسان را به کمال خواهد رساند و از آن جمله عدالت‌خواهی و استکبارستیزی است که جزء ارزش‌های ذاتی طبقه‌بندی می‌شوند.


سیف افزود: دانشجویان برای اینکه فعال و پویا و منشأ اثر باشند باید به دنبال پرورش ارزش‌های ذاتی خود باشند تا دانشگاه منشأ تحول شود.


وی سوال و نقادی منصفانه را موجب پیشرفت و بالندگی عنوان کرد و گفت: مردم منتظر تحول دانشجویان هستند بنابراین دانشجویان وظیفه دارند با تعامل سازنده با مردم باعث تحول در فکر و ذهن آنها شوند.


تا وقتی یک جامعه از دارندگان مدرک دکتری و تحصیلات تکمیلی اشباع نشود قدرت انتخاب بهترین‌ها از میان آن‌ها وجود نخواهد داشت. اما وقتی جامعه اشباع شد قدرت انتخاب به وجود می‌آید

سیف گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و خون شهدا، کشور ما در میان یک منطقه نا‌امن و پرحادثه، از یک امنیت مناسب و خوب برخوردار است.


رئیس واحد بروجرد افزود: تا وقتی یک جامعه از دارندگان مدرک دکتری و تحصیلات تکمیلی اشباع نشود، قدرت انتخاب بهترین‌ها از میان آنها وجود نخواهد داشت. اما وقتی جامعه اشباع شد، قدرت انتخاب به وجود می‌آید.


وی ادامه داد: ددر کشورهای پیشرفته تعداد کسانی که تحصیلات تکمیلی دارند، بسیار زیاد است و بسیاری از افراد عادی با مشاغل آزاد نیز دارای مدرک دکتری هستند که این باعث افزایش سطح فرهنگ عمومی و نیروی انسانی توانمند در جامعه خواهد شد و در چنین شرایطی کسانی در این کشور‌ها منشأ تحول و پیشرفت علم و تکنولوژی هستند که عاشق و دیوانه علم هستند که تعدادشان نیز انگشت‌شمار است. این در حالیست که کشور ما هنوز به آن حد از اشباع در پرورش و آموزش نیروی انسانی توانمند و تحصیل‌کرده نرسیده است.


رئیس واحد بروجرد افزود: این مسیری است که کشورهای پیشرفته طی کرده‌اند و ما نیز برای رسیدن به این هدف ناچار به رفتن در این مسیر هستیم.


وی با طرح سوالی از افرادی که مخالف گسترش تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: بر فرض که ما به تعداد معدودی که صنعت و کشور نیاز دارد، دانشجو تربیت کنیم. آیا می‌توانیم بر خلاف قانون اساسی کشورمان، جلوی علم‌اندوزی و علاقه‌مندان به کسب تحصیلات تکمیلی را سد کنیم؟ حتی در آن صورت، این علاقه‌مندان برای کسب علم به دانشگاه‌های خارج از کشور خواهند رفت که بسیاری از این دانشگاه‌ها سطحی پایین‌تر از دانشگاه‌های کشورمان دارند.


سیف افزود: بنابراین ما باید از لحاظ تعداد دانشجو به سطح اشباع برسیم و این راه برای ما اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بعد از اشباع شدن این عاشقان علم هستند که باعث تغییر و تحول در جامعه می‌شوند. البته افت علمی هم در این مسیر زیاد است که یک پدیده جهانی است. در حالی که نباید از پیشرفت و انفجار علم در دنیا غافل باشیم که توسط تعداد اندکی از عاشقان و دیوانگان علم که منشأ تغییر و تحولند محقق می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد افزود: این واحد دانشگاهی با بیش از ۱۴ هزار دانشجوی فعال، ۵۴ میلیارد تومان اعتبار، ۱۰ رشته دکتری و ۵۶ رشته کار‌شناسی ارشد با برخورداری از امکاناتی نظیر بزرگ‌ترین کلینیک دندانپزشکی کشور که فعلاً ۱۹ متخصص داندانپزشکی در آن فعالیت دارند و درمانگاه بیماری‌های خاص، بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی غرب کشور است.


تجلیل از دانشجویان برتر علمی در رشته‌های مختلف تحصیلی و فعالان تشکل‌های دانشجویی پایان‌بخش این آیین بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته