دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1399 - 12:11
معاون برنامه ريزی و توسعه منابع وزير آموزش و پرورش:

13 درصد كلاس‌های مدارس دولتی خارج از نُرم هستند/ در آموزش پرورش با پديده ريزش منفی روبه‌رو هستيم

معاون برنامه ريزی و توسعه منابع وزير آموزش و پرورش گفت: براساس شواهد تا ١٤٠٣ با پديده ريزش منفی روبه‌رو هستيم و نيروی انسانی كاهش پيدا می‌كند.
کد خبر : 547105
636710618478907542_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی الهیار تركمن امروز (سه شنبه) در نشست خبری گفت: بودجه 1400 آخرین بودجه دولت است. بودجه عمومی كشور نسبت به سال گذشته ٤٧/٣ درصد رشد داشته است.در بودجه ١٤٠٠ درآمدهای دولت 10 درصد رشد دارد در مقابل هزینه 46 درصد رشد پیدا كرده است.


وی افزود: در لایحه بودجه ٣٣درصد اعتبارات دولت در خدمت جبران خدمات دولت قرار دارد. در ردیف امورهای مختلف  امور خدمات آموزش و پرورش 72 درصد ؜رشد داشته است. اعتبارات وزارت آموزش و پرورش براساساس حجم فعالیت‌هایی كه باید انجام دهیم، در نظر گرفته شده است . در بودجه ١٤٠٠ در حوزه آموزش دولتی دانش آموزان حدود ١٣میلیون نفر و معلمان حدود ٨٠هزار نفر هستند.


معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح كرد: براساس شواهد تا ١٤٠٣ با پدیده ریزش منفی روبه‌رو هستیم و نیروی انسانی كاهش پیدا می‌كند. حدود 13 درصد كلاس‌ها خارج از نُرم هستند و تعداد دانش‌آموزان هر کلاس 35 نفر است. در لایحه بودجه وزارت آموزش و پرورش ٢٥ ردیف دارد. براساس اطلاعات موجود اعتبارات ١١٢ میلیارد تومان است كه حدود 13 درصد ؜اعتبارات عمومی كشور را به خود تخصیص داده و نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.


الهیار تركمن ادامه داد: در آموزش و پرورش به دنبال افزایش درآمد نیستیم. امكانات ویژه‌ای را برای سكونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها در نظر گرفتیم. دولت با توجه به این‌كه تنها شاخص مالی این وزارتخانه سهم آن از بودجه است رشد 72/5 درصد رشد قابل قبول است اما متناسب با نیازهای ما در وزارت آموزش و پرورش نیست.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا مبنی بر این‌كه پیش از این مشكلات مالی وزارت آموزش و پرورش را محصول گذشته دانسته‌اید و آیا بودجه ١٤٠٠ می‌تواند این مشكلات را برطرف كند، عنوان كرد: مشكلات این وزارتخانه محصول مرور زمان و مختص به یک دولت نیست، البته نگاه‌های سلیقه‌ای و سیاسی به آموزش و پرورش مباحث و مشكلات را به وجود آورده است اما سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با تأمین و جذب نیرو تا حدودی را برطرف خواهد كرد. اعتبارات بودجه به تنهایی حل كننده مشكلات آموزش و پروش نیست باید اعتبارات در راستای سیاست‌های از پیش تعیین شده حركت كند.


وی در توضیح كمبود مشاورین در مدارس و تأمین آن اظهار كرد: تركیب مجوزهای استخدامی از ١٤٠٠ تغییر خواهد كرد.


الهیار تركمن در خصوص تجهيز مدارس به لوازم بهداشتی نیز عنوان کرد: ٣٠٠ميليارد تومان بابت تجهيز مدارس به وسايل بهداشتی تخصيص داديم و در ادامه ٢٠٠ ميليارد تومان ديگر هم به اين مبلغ اضافه خواهد شد كه باز هم كافی نيست.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص رتبه بندی و اعمال مدرک دوم گفت: در يومين مرحله تخصيص اعتبارات سال ٩٩ هستيم و يک مرحله ديگر مانده است. لازم به ذكر است در تخصيص‌ها مشكل خاصی نداشتيم.


وی در توضيح لايحه رتبه‌بندی نیز گفت: دولت و وزارت آموزش و پرورش در سه مرحله در سال‌های ٩٤، ٩٨ و ٩٩ به اين لايحه ورود پيدا كرد و براساس برنامه ششم توسعه دولت تصميم گرفت تجديد ساختاری انجام دهد. در لايحه پيش‌بينی شده از آموزش عالی كپی‌برداری نشده است چرا كه ماهيت امور متفاوت است. در حقيقت به دليل شلوغی دولت و كميسيون‌ها موفق نشديم اين لايحه را در دستور كار قرار بدهيم اما اين برنامه را داريم كه تا ١٤٠٠آ را اجرايی كنيم.


الهيار تركمن در رابطه با تخصيص بودجه آموزش و پرورش جهت تأمين تبلت دانش آموزان كم درآمد نیز گفت: آموزش و پرورش وظيفه تأمين تبلت ندارد بلكه بايد كمک كرد كه قدرت خريد مردم را افزايش داد. تبلت وارداتی است كه اين به حوزه وزارت صمت مرتبط می‌شود. البته زيرساخت‌های شاد در حال تقويت است و هم سامانه‌های مكمل شاد را طراحی كرديم.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

برچسب ها: دانش آموز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته