دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس شورای شهر تهران:

اگر با شورای شهر موافق نیستید آن را از بیخ و بن حذف کنید

رئیس شورای شهر تهران گفت: حذف نام شوراهای شهر از قانون ابهاماتی به‌وجود می‌آورد و مشکلی را حل نمی‌کند و باعث درگیری‌های درون‌گروهی شورای شهر و دولت می‌شود؛ اگر با شورا موافق نیستند باید آن را به یکباره از بیخ و بن حذف کنند.
کد خبر : 546204
5305106.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی در پایان جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص لایحه ارزش افزوده که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اظهار کرد: اعضای شورا احساس می‌کنند که در حال حاضر نگاه تقیل‌گرایانه به قدرت شورا و نظارت شورا بر شهرداری دارد سطح و سطوح قانونی پیدا می‌کند و بر همین اساس اعضا درخواست کردند که ما امروز بیانیه‌ای در مورد این نوع نگاه به قوانین داشته باشیم که این بیانیه نوشته و به امضای اعضای شورا رسید.


وی ادامه داد: لازم است که در این خصوص ما جلساتی را با شورای نگهبان برگزار کرده و مجلس هم پافشاری کند که در این صورت موضوع به مجمع تشخیص مصلحت خواهد رفت.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در ارتباط با این موضوع مجلس دهم مصوبه‌ای را مطرح کرده بود که شورای نگهبان با یکی از بندهای (بند 53) آن مخالفت کرده و بعد آمده به مجلس و مجلس یازدهم آن را اصلاح کرده به‌طوری‌که نام شورای شهر را برداشته و عنوان وزارت کشور را جایگزین کرده است و در جاهای دیگر که اسم شورای شهر بوده تغییر کرده و مراجع ذیربط مطرح شده است.


هاشمی افزود: در این اصلاحیه پالایش و تصفیه‌ نام شورای اسلامی شهر را انجام داده‌اند. من از شورای عالی استان‌ها هم گله دارم که در این مورد ورود پیدا نکردند و در این خصوص خیلی صحبت هم نکردند که لازم است نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌تری را داشته باشیم.


وی با اشاره به سابقه قانونی در ارتباط با نقش شوراها عنوان کرد: باید بتوانیم آن نگاه قانونی که در قانون اساسی نسبت به شوراها وجود دارد را اجرا کنیم. این نگاه در سال 75 قانون‌مند شده و در همان سال هم به تأیید شورای نگهبان رسیده و چند بند تعیین عوارض هم در آن وجود دارد. پس از آن نیز دوباره این قانون در سال 78 بازبینی شده و دوباره این بازبینی در سال 78 به تصویب شورای نگهبان رسیده و یک‌مرتبه الان نسبت به قوانین حساسیت به خرج داده شده و نام شورای شهر از قوانین حذف می‌شود که این اصلاً کار درستی نیست.


رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: این حذف نام شورا خود ابهاماتی به‌وجود آورده و مشکلی را حل نمی‌کند و درگیری‌های درون‌گروهی شورای شهر و دولت را بالا خواهد برد و بعدها شاهد حرف‌های ضد و نقیض خواهیم بود. اگر با شورا موافق نیستند باید به یکباره از بیخ و بن حذف کنند و این‌که شورا را در تناقض قرار دهند موضوع صحیحی نیست.


هاشمی با بیان این‌که توسعه حمل و نقل عمومی یک توسعه عدالت‌محور است، از عدم کمک‌های دولت در این بخش گلایه کرد و گفت: در بودجه 1400 ما درخواست 20 هزار میلیارد تومان کمک دولت را داشتیم که متأسفانه یک هزار و 750 میلیارد آن تصویب شده است. همچنین برای تأمین واگن تنها 60 میلیارد تومان تخصیص یافته است در حالی‌که این میزان تنها دو واگن می‌شود و به اندازه یک قطار هم نیست.


وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد یک نگاه عدم حمایت جدی در دولت وجود دارد. ما دیگر به فکر توسعه حمل و نقل و ارتقاء آن در این دولت نیستم.


رئیس شورای شهر تهران در پایان گفت: آنچه در حال حاضر برای من مهم است این است که دولت به سوخت یارانه می‌دهد ولی به حمل و نقل عمومی یارانه نمی‌دهد که از نظر اقتصادی نگاه اشتباهی است و علی‌رغم این‌که همه نظر مثبتی نسبت به آن دارند ولی انجام نمی‌شود.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

برچسب ها: رئیس شورای شهر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته