دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1399 - 10:30
دفتر وکالت آنا/9

چگونه چک بلا محل را برگشت بزنیم؟

همزمان با ترویج استفاده از چک به جای پول نقد این پرسش مطرح می‌شود که در صورت خالی بودن حساب صاحب چک، دارنده چک از چه طریقی می‌تواند چک را برگشت بزند؟
کد خبر : 545763

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بسیاری تصور می‌کنند که با برگشت زدن چک تمام موارد حقوقی آن به جریان می‌افتد اما به این صورت نیست. در حقیقت بعد از برگشت زدن چک، حتما باید شکایت کیفری یا دادخواست حقوقی تقدیم مراجع قضایی شود و برای این منظور از زمان دریافت گواهی عدم پرداخت، فقط ۶ ماه برای شکایت چک برگشتی فرصت باقی است.


به عبارت دیگر به منظور شکایت و طرح دعوی کیفری در خصوص چک برگشتی، دارنده چک( شخصی که اولین بار چک را به بانک ارائه داده و گواهی عدم پرداخت به نام وی صادر شده است) باید ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ صدور چک به بانک مراجعه کرده و اقدام به برگشت زدن چک نموده و گواهی عدم پرداخت را دریافت نماید. پس از آن باید در یک مهلت ۶ ماهه به دادسرای منطقه مراجعه کند و طرح دعوی کیفری خود را در خصوص چک برگشتی با تنظیم دادخواست به انجام برساند. به همراه داشتن اصل چک، شناسنامه و کارت ملی در زمان مراجعه به دادگاه الزامی است.


شرایط لازم جهت برگشت زدن چک عبارت است از نبودن وجه نقد در حساب و یا کافی نبودن آن، صدور دستور عدم پرداخت وجه چک از طرف صاحب حساب به بانک، وجود اشتباه یا تنظیم چک به صورت نادرست از قبیل: مطابقت نداشتن امضاء، اختلاف در مطالب چک، قلم خوردگی و  غیره و صدور چک از حسابی که مسدود است.


همچنین در هر شرایطی می‌توان چک برگشتی را در قالب دعوای حقوقی مطرح کرد  اما در موارد ذیل به‌ دلیل عدم امکان تعقیب کیفری الزاماً باید دعوا به‌شکل حقوقی مطرح شود که این موارد عبارتند از:



  1.  در صورتی که چک مدت‌دار باشد.

  2. هرگاه ثابت شود چک بابت تضمین انجام معامله یا تضمین تعهدی صادر شده باشد.

  3.  در صورتی‌که ثابت شود چک سفید امضاء صادر شده است.

  4.  در صورتی که ثابت شود چک بدون تاریخ صادر شده است.

  5.  هرگاه وصول چک منوط به تحقق شرطی باشد.

  6. در صورتی که چک بابت معاملات نامشروع و ربا صادر شده باشد.

  7. هرگاه دارنده‌ چک تا ۶ ماه پس از تاریخِ چک، برای وصول مبلغ آن به بانک مراجعه نکند یا تا ۶ ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت (یعنی همان برگشتی چک) شکایت نکند.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته