دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1399 - 10:30
دفتر وکالت آنا/10

ممنوعیت صدور چک در وجه حامل چه مزایایی دارد؟/ چرا صدور چک در وجه حامل ممنوع شد؟

یک کارشناس مسائل حقوقی می‌گوید، ممنوعیت صدور چک در وجه حامل ضمن آنکه پشتوانه چک را افزایش می‌دهد، امکان وصول آن را نیز تقویت می‌کند.
کد خبر : 546114
چک.jpg

امیرحسین صفدری در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در توضیح قانون ممنوعیت صدور چک در وجه حامل گفت: مطابق تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون چک که در آذر ماه سال ۹۷ اجرایی شد، دو سال بعد از از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون یعنی در تاریخ ۲۱ آذر سال ۱۳۹۹ آن دسته از چک‌هایی که صادر می‌شوند، تسویه چک صرفاً در سامانه چک یعنی چکاوک و طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهائی چک بر اساس استعلام از سامانه صیاد صورت خواهد گرفت. در صورتی که مالکیت چک در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، مشمول این قانون نبوده و بانک‌ها مکلفند از پرداخت وجه آن خودداری نمایند.


این کارشناس مسائل حقوقی افزود: مطابق با این ماده صدور و ظهرنویسی چک در وجه حامل ممنوع است و از تاریخ ۲۱ آذر 13۹۹ هر فردی بخواهد چک صادر کند، باید وارد سامانه چکاوک شود و ضمن درج مبلغ چک، ذی‌نفع را هم مشخص کند و پس از آن عملیات فیزیکی صدور چک را انجام بدهد.


وی ضمن اشاره به مزایای سامانه چکاوک تصریح کرد: نکته مثبت این مسئله این است که زمان صدور چک سیستم به افراد نشان می‌دهد آیا اجازه صدور چنین چکی را دارند یا خیر. در سامانه چکاوک تعداد چک‌های برگشتی فرد نیز مشخص می‌شود. نکته قابل توجه این است که در سامانه چکاوک نام فرد ذی‌نفع مشخص است و دیگر چک در وجه حامل نیست، که این مسئله باعث می‌شود از سوءاستفاده‌های احتمالی در خصوص چک‌های در وجه حامل جلوگیری شود.


صفدری صدور چک در وجه شخص معین را یکی از نتایج مثبت اجرایی شدن تبصره یک ماده ۲۱ مکرر قانون چک دانست و خاطرنشان کرد: در واقع صدور چک در وجه حامل پشتوانه کمتری نسبت به چک در وجه شخص معین دارد چرا که تنها متعهد پرداخت چک در وجه حامل، صادرکننده آن خواهد بود در حالی که چک در وجه شخص معین برای انتقال مسیری جز ظهرنویسی کردن ندارد و ظهرنویسی، پشتوانه چک را افزایش می‌دهد و امکان وصول آن را تقویت می‌کند که این اقدام به نفع صادرکننده چک است و باب سوءاستفاده را در چک می‌بندد.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته