دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1399 - 09:18
رویترز:

احتمال واکنش شورای امنیت به ترور دانشمند ایرانی ضعیف است

یک منبع خبری گزارش کرد بعید است شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامی درباره ترور دانشمند ایرانی انجام دهد.
کد خبر : 545226
IMG_20201202_090725_256.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، دیپلمات‌های غربی گفتند بعید است شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست ایران را برای محکوم کردن ترور شهید «محسن فخری‌زاده»، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های وزارت دفاع بررسی کند.


ساعاتی پس از شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان، سفیر ایران در سازمان ملل متحد از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواست ترور وی را محکوم کنند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.


شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند روز جمعه جلسه‌ای برگزار و در جلسه‌ای غیرعلنی موضوع ترور فخری‌زاده بررسی شود، اما برای چنین اقدامی باید یکی از اعضای شورای امنیت درخواست خود را برای صدور بیانیه مطرح کند.


سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت در ماه دسامبر گفته است هیچ یک از اعضای این شورا تاکنون درخواستی برای بررسی ترور فخری‌زاده یا موضوع ایران مطرح نکرده است.


در همین زمینه دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند موضوعی درباره بیانیه مطرح نشده است و بعید است شورای امنیت ترور دانشمند ایرانی را محکوم کند.


هرگونه اقدام شورای امنیت نیازمند حمایت ۹ عضو این شورای ۱۵ نفره است و می‌بایست از سوی هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، فرانسه، انگلستان، روسیه و چین وتو نشود.


این در حالی است که دبیرکل سازمان ملل متحد پیش‌تر در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده خواهان خویشتن‌داری شده و گفته بود، می‌بایست از هرگونه اقدامی که موجب تشدید تنش در منطقه شود، خودداری کرد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته