دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کرونا موجب رونق راه‌آهن شد؛

رسولی: سهم ریل از ترانزیت بار 3 برابر شده است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: با توجه به اینکه سهم مسیر جاده‌ای در ترانزیت به دلیل محدودیت‌های کرونایی بسیار کاهش داشت، سهم راه‌آهن از ترانزیت زمینی از ۱۰ درصد در سال ۹۸ به ۳۰ درصد در ۶ ماهه اول امسال رسیده است.
کد خبر : 545164

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به افزایش ترافیک ترانزیتی از مسیر ایران با افتتاح راه‌آهن خواف –هرات و اتصال دو کشور ایران و افغانستان از مسیر ریلی اظهار کرد: ایران، افغانستان را به آب‌های آزاد متصل می‌کند و بخشی از این بار ترانزیتی محصولات معدنی این کشور از مسیر ایران است و بخش مهم پتانسیل راه‌آهن خواف- هرات ترانزیت بین ترکیه و کشورهای حوزه CIS به افغانستان است.


معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان بار ترانزیتی پیش‌بینی شده در این مسیر گفت: مجموعاً در این محور پتانسیل ۱/۷ میلیون تن ترانزیت به افغانستان وجود دارد که حدود ۵۰۰ هزار تن آن متعلق به ترکیه است.


مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که وقتی این اخبار منتشر می‌شود عده‌ای انتظار دارند به‌سرعت این محور به ترانزیت ۱/۷ میلیون تن برسد، اما واقعیت این است که احداث کریدورهای جدید یا تأسیس محورهای ریلی و جاده‌ای جدید یک تأثیر القایی ایجاد کرده و بار به تدریج و بسته به فراهم شدن سایر عوامل مؤثر با این مسئله، بیشتر به این محور جذب می‌شود.


وی با بیان اینکه در حال حاضر کالاهای متنوعی در حال صادرات و واردات بین دو کشور ایران و افغانستان در حال انجام است که با فعال شدن این محور ریلی بخش زیادی از این بارها می‌تواند جذب این مسیر جدید ریلی شود، گفت: برآورد ما این است که علاوه بر ۱/۷ میلیون تن بار ترانزیتی، حدود ۳ میلیون تن دیگر هم بار صادراتی و وارداتی به محور خواف- هرات جذب شود چراکه در حال حاضر محصولات فولادی، سیمان، غلات و… به افغانستان صادرات و واردات می‌شود.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه سهم مسیر جاده‌ای در ترانزیت به دلیل محدودیت‌های کرونایی بسیار کاهش داشت، سهم راه‌آهن از ترانزیت زمینی از ۱۰ درصد در سال ۹۸ به ۳۰ درصد در ۶ ماهه اول امسال رسیده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲۰ درصد سهم رشد در این حوزه را تجربه کردیم.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته