دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1399 - 12:20
آنا گزارش می‌دهد؛

در چه شرایطی زن حق طلاق دارد؟/ نفقه به کدام زنان تعلق نمی‌گیرد؟

نفقه و مهریه از جمله حقوقی است که بعد از جاری شدن خطبه عقد به زن تعلق می‌گیرد اما آیا همه زنان مشمول دریافت نفقه می‌شوند؟
کد خبر : 545128
180220169178571196716231359691898094186.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پس از عقد نکاح دائم حقوق و تکالیفی بر عهده زن و مرد قرار می‌گیرد که از جمله این تکالیف برای مردان دادن نفقه به همسر و فرزندان است. پرداخت نفقه نمی‌تواند برعکس رخ بدهد و زن به شوهر خود نفقه پرداخت نمی‌کند لذا این تکلیف منحصراً برعهده مرد قرار دارد.


با توجه به اینکه بر اساس عقد نکاح دِین پرداخت نفقه بر عهده زوج قرار می‌گیرد عدم پرداخت آن دارای ضمانت اجرای حقوقی و کیفری است تا جایی که زوجه می‌تواند شکایت خود در خصوص عدم دریافت نفقه از طرف همسر را نزد دادگاه ببرد و در صورت اثبات ادعای زوجه در مورد عدم دریافت نفقه از طرف همسر، به حکم دادگاه زوج ملزم به پرداخت نفقه می‌شود. در این شرایط اگر مرد از پرداخت نفقه امتناع کند، طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 به حبس تعزیری محکوم می‌شود. علاوه بر این در صورت امتناع از پرداخت مهریه توسط مرد بر اساس ماده 1129 قانون مدنی زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.


در این راستا آمار مربوط به بیش از هزار نفر زندانی‌های نفقه و مهریه حاکی از توجه و اهمیت دادن مجریان قانون نسبت به شکایات مربوط به مهریه و نفقه است. اصغر جهانگیر در مراسم واگذاری ریاست سازمان زندان‌ها با بیان اینکه در حال حاضر هزار و ٢١٩ نفر از محکومان مهریه و نفقه در زندان هستند، آخرین خبر خود را در مقام ریاست سازمان‌ زندان‌ها را داد و تصریح کرد زندانیان مهریه کاهش ۶٨ درصدی داشته‌اند.


عطف به اینکه با عقد نکاح پرداخت نفقه متوجه زوج می‌شود، این پرسش مطرح می‌شود که آیا همه زنان از حق دریافت نفقه برخوردارند و به عبارت دیگر مهریه به چه زن‌هایی تعلق نمی‌گیرد؟


امیرحسین صفدری در پاسخ به این پرسش از گزاره «زنان ناشزه» استفاده کرد و در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: اگر زنی از شوهر خود تمکین نکند ناشزه محسوب می‌شود. در حقیقت طبق ماده 1108 قانون مدنی در خصوص عدم پرداخت نفقه هر گاه زن بدون مانع مشروع، از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.


این کارشناس مسائل حقوقی با تأکید بر اینکه در عقد موقت به زوجه نفقه پرداخت نمی‌شود، افزود: عقد موقت نیز یکی از شرایطی است که در آن نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد. همانطور که قانون مدنی در ماده 1106 به صراحت گفته در عقد دائم نفقه‌ زن به عهده شوهر است. البته در نکاح موقت در صورتی نفقه به زن داده می‌شود که شرط نفقه ضمن عقد نکاح موقت قید شده باشد.


وی در رابطه با شرایط دریافت نفقه تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در مطالبه نفقه این است که نفقه زن در مقایسه با نفقه اقارب مقدم‌تر است. به عبارت دیگر مطابق ماده 1206 قانون مدنی زن می‌تواند نفقه گذشته خود را هم از مرد مطالبه کند. لازم به ذکر است پرداخت نفقه به زن مشروط به فقیر بودن یا ثروتمند بودن وی نیست و شوهر تحت هر شرایطی حتی ثروتمند بودن زن باید به همسرش نفقه بدهد.


صفدری در پایان در خصوص نفقه زن باردار یادآور شد: همچنین مطابق ماده 1109 قانون مدنی نفقه زن مطلقه رجعیه و زن آبستن که در عده فسخ نکاح یا طلاق بائن است، بر عهده شوهر قرار دارد.


در مجموع درج مسائلی نظیر نفقه و مهریه در شروط ازدواج و اعطای ضمانت اجرایی به این آنها نشان‌دهنده همت قانون‌گذار در راستای تحکیم بنیاد خانواده و حمایت از حقوق زن در این نهاد مدنی است. هر چند در سال‌های اخیر از طرف نهادهایی نظیر قوه مقننه با ارائه طرح نیمه تمام حذف زندان از مهریه در راستای کاهش ضمانت اجرایی شروطی مانند مهریه سعی و تلاش صورت گرفته اما به باور بسیاری این شروط ضمن عقد همچنان موثر خواهند بود و کارکرد اصلی خود را که همان حفظ کیان خانواده است، از دست نمی‌دهند.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته