دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران خبر داد؛

موافقت با برگزاری لیگ فوتسال از هفته‌ آینده/ «افسران سلامت» بر عملکرد ورزشکاران نظارت دارند

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران گفت: اولویت اول بازگشایی تدریجی اماکن ورزشی است اما چون پیک سوم کرونا شروع شده فعلا امکان حضور هواداران ورزشی وجود ندارد اما قرار است مسابقات فوتسال از هفته آینده شروع شود.
کد خبر : 544727
999.jpg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد حسین پور ظهر امروز  در نشست خبری که به صورت آنلاین  در وزارت بهداشت برگزار شد در مورد افزایش کم تحرکی بعد از کرونا گفت: این مساله اکنون یکی از نگرانی های جدی کشور است. در دوران کرونا شرایط و میزان ورزش تحرک مردم بدتر شده است در دنیا ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم ورزش نمی کنند اما در ایران قبل از کرونا ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم ورزش نمی کردند و بعد از کرونا این میزان ۲۰ درصد هم بیشتر شده و اکنون بیش از ۷۵ درصد مردم هیچگونه فعالیت ورزشی ندارند.


وی افزود: توصیه متخصصان به مردم این است که حداقل ۱۵۰ ساعت در هفته فعالیت فیزیکی و ورزشی داشته باشند و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشند تا به افزایش متابولیسم بدن کمک کند. این حداقل میزان توصیه شده است و هر چقدر میزان ورزش روزانه و هفتگی بیشتر شود و مثلا به ۳۰۰ دقیقه در هفته برسد، بیشتر به سلامت جسمی و روحی افراد کمک می کند.


دبیر انجمن پزشکی ورزشی ایران ادامه داد: فعالیت ورزشی علاوه بر اینکه از بیماریهای قلبی و اسکلتی پیشگیری می کند از بروز افسردگی، اضطراب و بیماری های روانی هم پیشگیری می کند و با افزایش ایمنی بدن در پیشگیری از کرونا هم موثر است. ورزش کردن نقش مهمی نیز در بهبودی از بیماری و بازتوانی دارد


حسین پور گفت: یکی از مسائل مهم جامعه توسعه فرهنگ ورزش خانودگی است، به مردم توصیه می کنیم برای خود و خانواده شان زنگ ورزش تعریف کنند و ساعتی را در روز به انجام ورزش های هوازی در خانه یا پارک های خلوت نزدیک خانه اختصاص دهند.


وی افزود: انجام ورزش روزانه برای کودکان نیز بسیار مهم و ضروری است و حتما باید کودکان ۶۰ دقیقه در روز در قالب بازی ورزش هوازی، قدرتی، تعادلی و کششی داشته باشند، در غیر این صورت  به عوارض خطرناکی در آینده مبتلا می شوند و در خطر چاقی، بیماریهای اسکلتی و متابولیک قرار می گیرند.


دبیر انجمن پزشکی ورزشی ایران گفت: به ورزشکاران توصیه می شود در جاهای خلوت ورزش کنند که نیازی به استفاده از ماسک نباشد اما اگر در جاهایی ورزش می کنند که شلوغ است حتما باید از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی ۴ تا ۵ متر را رعایت کنند تا در معرض ترشحات تنفسی قرار نگیرند.


وی گفت: مشکلات قلبی و ریوی خطرناک ترین عارضه در بین مردم است اما شایعترین اختلال در بین مردم مشکلات عضلانی است که با ورزش بسیاری از این مشکلات بر طرف می شود.


حسین پور از برنامه ریزی وزارت بهداشت و وزارت بهداشت برای توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا و رعایت بیشتر استانداردها و پروتکل های بهداشتی در بین ورزشکاران حرفه ای خبر داد.


وی گفت: با توجه به اینکه ممکن است ورزش با شدت بالا اثرات منفی در ایمنی داشته باشد، از ورزشکاران حرفه ای می خواهیم ملاحظات قرنطینه را بیشتر رعایت کنند و بیش از یک ساعت در روز فعالیت ورزشی شدید نداشته باشند و به جای آن فعالیت ورزشی را  چند بار در روز تکرار کنند.


دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی گفت: از همه ورزشکاران می خواهیم در صورت ابتلا به کرونا حتما تا دو هفته یا حداقل ۱۰ روز از ورزش سنگین خودداری  کنند و حداقل ۱۰ روز استراحت داشته باشند و بعد از اینکه تست آنها منفی شد،  قبل از شروع مجدد ورزش برای معاینه قلبی وتنفسی به پزشک مراجعه کنند.


دبیر انجمن پزشکی ورزشی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،  در مورد حضور هواداران در ورزشگاه گفت: در این مورد در جلسات ستاد ملی کرونا بررسی های لازم انجام می شود، اولویت اول بازگشایی تدریجی اماکن ورزشی است اما چون پیک سوم کرونا شروع شده فعلا امکان حضور هواداران ورزشی وجود ندارد اما قرار است مسابقات فوتسال از هفته آینده شروع می شود.


حسین پور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد چگونگی نظارت بر عملکرد ورزشکان در زمان کرونا گفت: افسران سلامت در کل کشور  ایجاد شده و نظارت به رعایت پروتکل‌ها را بر عهده دارند. ورزشکاران حرفه ای باید ورزش کرده  و پروتکل ها را هم رعایت کنند.


دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران تاکید کرد: این روزها نسبت به قبل نرخ ابتلا به کرونا کاهش یافته است. چالش ما لیگ و اردو نیست. تاکید می‌شود تا ورزشکاران خارج از اردو باید پروتکل‌ها را رعایت کنند. مسابقات بسکتبال در حال انجام است. تیم سوریه دو بازیکن  کرونا مثبت داشته،  اما در بین بازیکن های ایرانی کرونا مثبت نداشتیم.


وی تاکید کرد: در ایام کرونا باشگاه های ورزشی فراوان به فعالیت می‌پردازند  و این مقوله به فرد صاحب باشگاه ورزشی باز می گردد، چون پروتکل ها رعایت نمی شود و چراغ خاموش کار می کنند. برای مثال با دست زدن به وسایل ورزشی احتمال بیماری و انتقال کرونا افزایش می‌یابد. در این ایام فعالیت باشگاه های بدنسازی محدود شده و مصرف مکمل‌های هم کاهش پیدا کرده است.


به گفته دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران، افراد در کشور ما قبل از رعایت رژیم غذایی مکمل مصرف می‌کنند. عوارض مکمل های غیر مجاز زیاد است و باعث عدم تعادل هورمون‌ها در  بدن می‌شود. فردی که به کرونا مبتلا می‌شود باید تحت نظر پزشک معالج قرار گرفته و از تشدید این بیماری جلوگیری شود.


حسین پور افزود: در بیماران بستری‌شده هم در صورتی که علامت خاصی ندارند باید بررسی‌های قلبی انجام شود.


وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه افراد 10 روز پس از بیماری می توانند به عرصه ورزش بازگردند، گفت: خوشبختانه میان ورزشکاران، بیماری ایست قلبی ناشی از ابتلا به کرونا نداشته‌ایم.


دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران در پاسخ به دیگر سوال دیگری مبنی بر مصرف مکمل‌های ورزشی در کشور تاکید کرد: اقدامات قانونی برای توزیع مکمل‌ها افزایش یافته و با سازمان غذا و دارو در تعامل هستیم. فروش مکمل با مافیا همراه است. این مافیاها در پی این است که افراد برنامه غذایی مناسبی نداشته باشند.


به گفته او اغلب  یک مربی در باشگاه، مکمل ها را تجویز می‌کند که صلاحیت تجویز مکمل را ندارد.


دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران گفت: افراد در صورت تست مثبت باید قرنطینه شوند.  در روزهای اخیر بسیاری از افراد با تست مثبت خواستار مسافرت بودند. در حالی که فرد تست مثبت باید از هر گونه جا به جایی خودداری کند.


وی افزود: هر هفته در ستاد کرونا از استان‌ها گزارش داریم  و ملاحظات لازم انجام شده است. وزارت ورزش و جوانان و فدارسیون ورزش در زمینه کرونا اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند و افسران ورزش به نظارت می پردازند.


دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران  درباره  بیشترین آسیب های ورزشی به ورزشکاران گفت: شایع ترین مقوله ضعف عضلانی و تحلیل عضلات است. ورزشکارا برای مهار این قضیه باید ورزش را در ایام کرونا در صورت نداشتن بیماری در برنامه داشته باشند.


انتهای پیام/4148/


انتهای پیام/

برچسب ها: فوتسال
ارسال نظر
هلدینگ شایسته