دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1399 - 13:10
سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت:

عطاری‌های اجازه فروش داروهای ترکیبی را ندارند

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: عطاری‌ها تنها مجوز ارائه خدمت دارند و می‌توانند به فروش گیاهان دارویی بپردازند و فروش داروهای ترکیبی از اختیارات این افراد خارج است.
کد خبر : 544425
3333333333333.jpg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، نفیسه حسینی یکتا ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با موضوع بهره‌گیری از ظرفیت‌های طب ایرانی در نظام سلامت بیان کرد: اقدامات موثری در رابطه با طب ایرانی انجام دادیم که استفاده از تجربیات بین‌المللی اولویت ما قرار دارد، مثلاً از تجربیات کشور چین در رابطه با این مسئله استفاده کردیم.


وی افزود: همچنین ۸۵ دارو به منظور کار آزمایی بالینی در سامانه ای‌آر‌سی‌تی درج شده است و تاکنون کارآزمایی ۱۹ دارو تمام شده است.


سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد استفاده از ظرفیت عطاری‌ها گفت: بر همین اساس برای بیماران کرونایی پاسخ دهی تلفنی متخصصان طب سنتی و عفونی انجام می‌دهند شاهد خواهیم بود با این کار می‌توانیم جلوی بازارهای دروغین مدعیان این حوزه را هم جمع کنیم، ادعاهایی که در بخش طب سنتی در مرحله پژوهش است، نمی‌توان گفت که چه تعداد بیمار با روشهای مطرح شده درمان می‌شود اما از ظرفیت آموزه‌های معتبر می‌توان در پیشگیری و کنترل بیماری کمک گرفت.


وی با اشاره به درمان‌هایی که در صنف عطاری انجام می‌شود، گفت: به طور کلی بر اساس قوانین تنها فردی می‌تواند درمانگری کند که پزشک باشد پس در حوزه طب سنتی تنها کسانی که مدرک طب سنتی دارند و یا دوره‌های تایید شده‌ی وزارت بهداشت را گذرانده‌اند، می‌تواند درمانگری کنند، عطاری‌ها به عنوان یک صنف کار می‌کنند ولی اینکه در امر درمان دخالت کنند جایگاهی دیده نشده و لازم است در زمان کرونا از تمام ظرفیت‌ها موجود استفاده کنیم.


سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت:  برای بیماران کرونایی پاسخ دهی تلفنی با حضور متخصصان طب سنتی و عفونی انجام می شود و به زودی شاهد مراکز مشابهی هستیم تا بتوان با حضور این متخصصان بهترین خدمات را بدهیم تا به این شکل بازار دروغین مدعیان از بین برود.


حسینی یکتا افزود: ادعاهای مطرح شده در بخش طب سنتی در مرحله پژوهش است و نمی‌توان گفت چه تعداد بیمار با روش های مطرح شده درمان می‌شوند اما از ظرفیت آموزه های معتبر در پیشگیری و کنترل بیماری کمک گرفته می شود.


 سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هم اکنون در بخش درمان و طرح‌های ملی از طب گیاهی در برخی موارد استفاده می کنیم و امیدواریم بهترین نتیجه را کسب کنیم.


حسینی یکتا اظهار کرد: فعالیت طب سنتی در وزارت بهداشت در قالب آیین نامه در نظر گرفته شده که بخشی از آن شامل افرادی مدعی اما بدون مدرک تحصیلی در این حوزه است و امید است با ابلاغ این دستورالعمل ها افرادی که در زمینه های مختلف ادعای درمانگری دارند، ادعایشان تحت بررسی  قرار گیرد.


سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت در زمینه برنامه ششم و ادغام طب پیشرفته با طب سنتی گفت: در مهر سالجاری این ادغام انجام شده و در سطوح 2 و 3 متخصصان طب سنتی در درمانگاه ها فعال هستند و مهرورزان تحت آموزش قرار گرفته اند.


وی تاکیدکرد: بر اساس قوانین موجود در کشور فقط پزشک می تواند درمانگر باشد در حوزه طب سنتی ایرانی برخی پزشکان عمومی دوره های خاصی را گذرانده‌اند و از سوی وزارت بهداشت به عنوان درمانگر این طب مجوز فعالیت دارند دریافت مداخلات درمانی از هر فرد دیگری مناسب نیست و عطاری‌ها فقط برای فروش گیاهان دارویی می‌توانند فعالیت کنند.


حسینی یکتا افزود: ادعاهای فراوانی در زمینه طب سنتی وجود دارد بنابراین باید اطلاع رسانی از منابع معتبر به عموم جامعه انجام شود. برای مثال می توان اطلاعات را از سایت وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و .... دریافت کرد تا بازار ادعاهای دروغین کم رنگ شود.


این خبر تکمیل می‌شود...


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته