دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1400 - 21:22

درد پستانها علامت چیست؟

در طول زندگی و با افزایش سن و ورود به دوران جوانی، ترشح هورمون استروژن بیشتر می شود تا به رشد اندام ها مخصوصا سینه ها در زنان کمک کرده باشد. طبیعتا این رشد هم بدون درد نخواهد بود.
کد خبر : 544206
image_7d5d6bd0a7d4d13560a59f3491b916fb4c56df02.jpg



به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا در طول زندگی و با افزایش سن و ورود به دوران جوانی، ترشح هورمون استروژن بیشتر می شود تا به رشد اندام ها مخصوصا سینه ها در زنان کمک کرده باشد. طبیعتا این رشد هم بدون درد نخواهد بود. همچنین، هنگام عادت ماهیانه هورمون‌های مختلفی ترشح می شوند که در بافت پستان ها تغییر ایجاد می کنند. این تغییرات می تواند یکی از دلایل درد پستان در برخی از خانم‌ها باشد.


https://file.tesmino.ir/reportage/35469314/image_7d5d6bd0a7d4d13560a59f3491b916fb4c56df02.jpg



دکتر چک: درد پستانها علت های زیادی می تواند داشته باشد. دو مورد از شایع ترین علت های آن تغییرات هورمونی و« فیبروکیستیک پستانی» (کیست پستان) است.



علت درد پستان ها


هورمون ها


دوران پریودی باعث ایجاد تغییرات زیادی در هورمون های پروژسترون و استروژن شده و موجب ایجاد سفتی و درد پستان ها در خانم ها میشود. در بعضی موارد این درد ها با بیشتر شدن سن فرد بیشتر شده و بعد از دوران قاعدگی کامل برطرف می گردد.


اگر این مورد درد سینه، به خاطر هورمون ها باشد، بعد از گذشت 2 الی 3 روز خود به خود برطرف شده و نیاز به اقدام خاصی ندارد.


کیست سینه


معمولا زنان در زندگی خود شاهد تغییرات زیادی در پستان خود می شوند. با گذشت زمان، بافت پستان با چربی جایگزین شده و در زمان تغییر بافت، کیست و بافت فیبری نیز ایجاد می شود که خطرناک نیستند.


این کیست ها معمولا باعث ایجاد درد پستان شده و روی آن برآمدگی هایی ایجاد می کند.


ورم پستان


هنگامی که مجاری شیر در سینه عفونت کند، پستان ورم می کند. این نوع عفونت، باعث درد شدید، خارش، سوزش و تاول در نوک پستان ها می شود. همچنین ممکن است رگه های قرمزی روی سینه ایجاد کند، در این هنگام با مراجعه به پزشک و مصرف آنتی بیوتیک، به راحتی میتوانید عفونت پستان را درمان کنید.


شیردهی به نوزاد


اگر به تازگی نوزادتان متولد شده و شما به او شیر می دهید، به احتمال زیاد درد پستان را تجربه خواهید کرد. شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده، بهترین روش برای تغذیه او است اما باید بدانید که این کار بدون مشکل نیست.


رژیم غذایی نامناسب


ممکن است غذایی که خانم ها می خورند در درد پستانشان بی تاثیر نباشد. به طور مثال: زنانی که رژیم های غذایی ناسالمی دارند و غذاهای پر چرب و پر از کربوهیدرات مصرف می کنند، احتمال ابتلا به درد پستان در آنها افزایش می یابد.


عوامل غیر مستقیم


گاهی اوقات درد پستانی که تجربه می کنید، ربطی به مشکل در پستان ندارد؛ بلکه به دلیل گرفتگی عضلات قفسه سینه، بازوها یا کمر است. اگر فعالیت های ورزشی مانند شنا، قایقرانی و موج سواری را انجام می‌دهید ،ممکن است برای مدتی دچار درد پستان شوید.


اندازه پستان


زنانی که پستان های بزرگتر از حد معمول و یا نامتناسب دارند ، در قمست پستان، گردن و شانه خود احساس درد بیشتری نسبت به خانم های دیگر می کنند.


جراحی سینه


اگر به هر دلیلی بر روی پستان های خود جراحی انجام داده اید، حتی پس از بهبودی جای زخم و برش ها هم ممکن است تا مدتی درد داشته باشید و این کاملا طبیعی است. در صورتی که نگران هستید، می‌توانید برای اطمینان خاطر به پزشکتان مراجعه کرده و از او بخواهید شما را معاینه کند و یا آزمایش های لازم را انجام دهد.


عوارض دارویی


داروهای ضد افسردگی، هورمون درمانی، آنتی بیوتیک ها ، دارو های حاوی دوپامین و داروهایی که برای بیماری قلبی تجویز می شوند، می توانند باعث درد در پستان بشوند. البته در صورتی که درد پستانتان به دلیل مصرف دارو باشد نباید مصرف این داروها را متوقف کنید بلکه باید با پزشکتان در مورد جایگزین کردن داروها و یا تغییر دوز آن ها مشورت کنید.


مصرف سیگار


کشیدن سیگار باعث افزایش سطح« اپی نفرین »در بافت پستان می‌شود. اپی نفرین نوعی از هورمون و انتقال دهنده عصبی است و باعث افزایش ضربان قلب، انقباض عروق و انبساط راه‌های هوایی می‌شود. به طور معمول این هورمون در مواقعی که هیجان زیادی را تجربه می کنید، در بدن ترشح می شود، اما تولید مقدار بیش از حد این ماده می تواند به پستان های شما آسیب بزند.


منبع


انتهای پیام/ر4127



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته