دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1399 - 12:00
در گفتگوی آنا با شعبانی مطرح شد؛

غول سیاه کم‌تحرکی یار غار کرونا علیه جوانان و نوجوانان/ برادری صنعت و دانشگاه با «طرح پویش» محقق می‌شود

دکتری فیزیولوژیست ورزشی بیان کرد: بچه‌ها وقتی به مدرسه می‌رفتند، فعالیت بدنی داشتند؛ اما با شیوع کرونا تمایل به نشستن بیشتر و کمترکردن فعالیت‌های بدنی‌ پیدا کرده‌اند و این خطر بزرگی برای آنان محسوب می‌شود.
کد خبر : 544202
637190950233619467_lg.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت سال 1388 راه‌اندازی شد و اکنون 957 دانشجو و 43 استاد در این مرکز مشغول فعالیت هستند.




بیشتر بخوانید:


مدیریت آب در کشاورزی با اختراعی فناورانه


نگاه علمی در صنعت کشاورزی به فرهنگ عمومی تبدیل شود


تغییر جهت آموزش رشته کشاورزی از دولتی‌محوری به کیفی‌محوری




دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت دارای 294 مقاله است، به‌طوری‌که این دانشگاه تاکنون 224 مقاله در همایش‌ها و نشریات داخلی منتشر کرده که از این تعداد دو مقاله ژورنالی و 222 مقاله کنفرانسی هستند. سال 1398 پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت بیشترین مقالات خود را با کلیدواژه‌های «طراحی» و «قاب بتنی» منتشر کرده‌اند.


بر اساس تحلیل داده‌های پژوهشی مقالات منتشرشده توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت در کنفرانس‌ها و نشریات داخلی، این مرکز تاکنون 148 مقاله مشترک با 46 مرکز علمی داشته است.


از موضوع داغ ارتباط «صنعت و دانشگاه» تا «فرهنگ‌سازی» برای گرایش جوانان به رشته کشاورزی 


جدیدترین اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت افزایش فضاهای ورزشی و بهبود وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشجویان و استادان بوده است.


«ارتباط با صنعت» از موضوعات داغی بوده که دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت با جدیت دنبال می‌کند و در این راستا به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کرده است.


از سوی دیگر گرایش به رشته کشاورزی و مهندسی در این دانشگاه رو به افول گذاشته و این می‌تواند زنگ خطری برای آینده استان گیلان باشد. «فرهنگ‌سازی» می‌تواند منجر به تغییر گرایش جوانان علاقه‌مند به رشته کشاورزی و سوق آنان به فعالیت در این حوزه شود.


خبرنگار آنا برای بررسی فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت در حوزه‌های کشاورزی، آزمایشگاهی، طرح پویش، وضعیت آموزشی و پژوهشی و ... گفتگویی را با رامین شعبانی سرپرست جدید این دانشگاه ترتیب داده است که مشروح این گفتگو در پی می‌آید:


آنا: جدیدترین برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت چیست و چه اقداماتی در این راستا دارید؟


شعبانی: چند موضوع را در رأس کار داریم. نخست پایان دادن به احداث ساختمان نیمه‌کاره دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت بوده که سال‌هاست وضعیت آن معلق مانده است، دوم افزایش فضای ورزشی و سوم تبدیل به احسن املاک دانشگاه طبق آیین‌نامه‌های ابلاغی از سوی سازمان مرکزی است. بهبود وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشجویان و استادان نیز از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت است.


آنا: وضعیت ارتباط دانشگاه‌های کشور (با تأکید بر دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت) با صنعت و بالعکس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


شعبانی: تولید علم نافع از ارتباط با دانشگاه شاخص مهمی است که از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به دست آمده است؛ حل نقاط کور بخش‌های صنعت، اقتصاد، کشاورزی و بخش‌های گوناگون مدیریتی، رفع مشکل پایین‌ بودن بهره‌وری، اسراف در مصرف انرژی، رفع معضل بیکاری، ایجاد اشتغال و صرفه‌جویی ارزی از جمله منفعت‌هایی است که از این ارتباط حاصل می‌شود.


صنعتی که به توسعه و پیشرفت کشور کمکی نکند مفید نیست


صنعتی که به توسعه و پیشرفت کشور کمکی نکند مفید نیست؛ از سوی دیگر علم باید منتج به تولید شود. گره زدن علم به فناوری و فناوری به آینده به توسعه و پیشرفت کشور کمک فراوانی خواهد کرد.


بسیاری از رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت در گروه رشته‌های فنی هستند و اگر بتوانیم ارتباط لازم را با مراکز و شهرک‌های صنعتی برقرار کنیم، موفق خواهیم شد.


با این ارتباط مثبت دانشجویان می‌توانند در قالب کارآموزان و کارورزان به صنعت لینک شوند و ارتباط زیباتر و بهتری در راستای بهبود آینده شغلی‌شان داشته باشند و و در نهایت به مردم کشورمان خدمت کنند. در آینده قصد داریم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت روی این موارد سرمایه‌گذاری کنیم.


آنا: امروز رشته و دانشکده‌های کشاورزی تبدیل به مظلوم‌ترین‌ها شده‌اند، این در حالی است که آینده کشاورزی به دلیل نداشتن فناوران نخبه تهدید می‌شود. نظر و راهکار شما در این باره چیست؟


شعبانی: متأسفانه یکی از موضوعات مورد توجه گرایش دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت رشته‌های  کشاورزی است و این موجب شده عملاً گرایش به سمت رشته‌های مهندسی کم شود.


طبق مشاهدات، گرایش دانش‌آموزان به علوم تجربی پنج برابر علوم ریاضی، فنی و مهندسی است. مسلماً نبود این توازن تأثیرگذار است. در این شرایط مسلماً‌ گرایش به رشته‌های کشاورزی کاهش پیدا می‌کند. این یکی از مشکلاتی است که در دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت وجود دارد.


با این شرایط نخبگان کشاورزی در این حوزه افتی را احساس خواهند کرد، در حالی که طبق تأکیدات مقام معظم رهبری باید این وضعیت را در آموزش و پرورش و آموزش عالی بهبود ببخشیم.


تا زمانی که نتوانیم تضمین لازم را به دانش‌آموزان در راستای امنیت شغلی، آینده‌نگری و علاقه در بچه‌ها ایجاد کنیم، حتی در فرهنگ‌سازی برای ایجاد علاقه در دانش‌آموزان تأثیر منفی خواهد گذاشت.


در این راستا ارگان‌ها و نهادها نیز رسالت سنگینی دارند و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا دانش‌آموزان توجیه شوند که با ورود به رشته‌های مرتبط با کشاورزی می‌توانند عاقبت به خیر شوند.


متأسفانه در جامعه توسط برخی‌ها اینگونه وانمود می‌شود که اگر دانش‌آموزان پزشک شوند، زندگی‌‌شان تأمین خواهد بود، در حالی که در همه این موضوع صدق نمی‌کند. باید همین وضعیت را در رشته‌های مهندسی و به‌خصوص کشاورزی ایجاد کنیم تا بچه‌ها به آن سمت گرایش پیدا کنند. طبیعتاً این امر نیاز به جاذبه و امکانات دارد و باید به آن اهمیت داده شود.


آنا: ظرفیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی واحد فومن و شفت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


شعبانی: طی چند سال گذشته هزینه و سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در دانشگاه‌های استان گیلان انجام شده است و هر واحد دانشگاهی به‌ فراخور رشته‌ها تلاش خود را انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال در دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت روی آزمایشگاه‌های ساختمان و بتن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و سایر دانشگاه‌ها روی شیمی، بیولوژی، میکروبیولوژی، تأسیسات، امکانات زیربنایی بسیار خوبی فراهم کرده‌اند، ضمن اینکه طبق مجوز اداره استاندارد استان گیلان در جمع آزمایشگاه همکار استاندارد قرار گرفتیم.


جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت در حوزه پژوهشی


خوشبختانه هزینه و سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه پژوهشی و زیرساختی داشته‌ایم و با توجه به اینکه علم پیشرفت می‌کند و سکون ندارد، باید تجهیزات خود را به‌خصوص در حوزه آزمایشگاهی به‌روزتر کنیم تا بتوانیم به آموزش و تحقیقات خود را ادامه دهیم.


آنا: جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت را در حوزه پژوهشی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


شعبانی: جایگاه دانشگاه ما نسبتاً مناسب است و با این شرایط می‌توانیم واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان را نیز ارتقا بخشیم.


پژوهشگران بسیار خوبی در استان گیلان حضور دارند که بیشتر آنان در سطح استان و کشور شناخته شده‌اند که مسلماً در آینده با برنامه‌ریزی مناسب‌تر می‌توانیم جایگاه خود را ارتقا ببخشیم.


آنا: وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت در دوران کرونا چگونه بوده است؟


شعبانی: با شیوع ویروس کرونا دنیا به سمت رفع چالش‌ها و تبدیل این تهدید به فرصت رفت. برخی شرکت‌ها نابود شده و برخی دیگر نیز جان گرفتند.


کووید ـ 19  مسلماً روی آموزش‌ نیز تأثیر گذاشت؛ اما با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی زیرساخت‌های الکترونیک لازم را داشت، مشکلاتش به‌مراتب کمتر از بسیاری از واحدهای دانشگاهی غیردولتی بود.


پوشش بیش از یک‌میلیون و 500 هزار دانشجو توسط دانشگاه آزاد اسلامی مایه مباهات است. به‌عنوان پشتیبان استادان و دانشجویان می‌گویم که سیستم آموزش مجازی بسیار کارگشا بود؛ هرچند ایراداتی داشت؛ اما انتقال علوم با موفقیت انجام شد.


واقعاً‌ می‌توان بعد از دوران کرونا نیز از سیستم آموزش مجازی در قالب کلاس‌های رفع اشکال بهره برد. ممکن است دانشجو یا استادی به دلایل موجه نتوانند در دانشگاه حضور پیدا کنند و در این‌صورت به‌صورت آنلاین در کلاس‌ها حضور پیدا خواهند کرد.


ممکن است در آینده حتی با اتفاقاتی مانند کرونا مواجه شویم و باید زیرساخت‌ها را با هماهنگی شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات مهیا کنیم، شاهد ارتقای کیفی و کمّی بسیار مناسب‌تری باشیم.


آنا: در طرح «پویش، پایش و رویش» و نظام موضوعات علمی چه اقداماتی برای رفع مشکلات منطقه‌ای کرده و به سرانجام رسانده‌اید؟


شعبانی: موضوع «پویش، پایش و رویش» برای کاهش شکاف میان صنعت و دانشگاه ضروری و لازم به نظر می‌رسد. دست‌اندرکاران صنعت معتقدند دانشگاه هنوز نتوانسته افراد حرفه‌ای در حوزه صنعت تربیت کند. صنعتی‌ها معتقدند که دانشجویان مراجعه‌کننده به آنها فاقد صلاحیت حرفه‌ای و شغلی مناسب هستند، در این‌صورت نمی‌توانیم برای دانشجویان وقت گذاشته و روی آنان کار کنیم و این زمان برای منِ صنعتگر بسیار کُشنده است.


موضوع ارتباط «صنعت و دانشگاه» از اصفهان آغاز شده و دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت نیز در این راستا حرکت می‌کند. خوشبختانه با مراکز و شهرک‌های صنعتی ارتباط خوبی داریم و قراردادهای مناسبی نیز با این مراکز منعقد کرده‌ایم.


لزوم هدایت پایان‌نامه‌‌های دانشجویان به سمت صنعت


در مرحله دوم باید پایان‌نامه‌‌های دانشجویان را به سمت صنعت سوق دهیم تا آنان بتوانند روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنند. پایان‌نامه‌ نباید صرفاً برای اخذ مدرک باشد و باید در خدمت صنعت قرار بگیرد.


در کنار تحصیلات تکمیلی باید روی دانشجویان سرمایه‌گذاری کنیم تا وقت و زمانشان، هدر نرود. خرید یک کیت آزمایشگاهی نیز غنیمت است و باید با این هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری تلاش کرد.


اگر یک کیت برای کشور ما در شرایط تحریم ارزشمند است، باید از آن استفاده کاربردی کنیم، این موضوع در صنعت نیز وجود دارد.


آنا: خوب در این بخش پایش اهمیت پیدا می‌کند درست است؟


شعبانی: بله. با پایش افرادی تربیت می‌شوند که کارآموزی رفته‌اند، بیمه پرداخت کرده‌اند و کار یاد گرفته‌اند. کارآموزان باید مدت زمان زیادی را در بخش صنعت بگذرانند تا آینده شغلی‌شان مهیا شود و در این‌صورت می‌توانیم اشتغال‌زایی کنیم.


چند سال پیش دانشجوی یکی از کشورها تعریف می‌کرد که در زمان ارائه پایان‌نامه دانشجویی از مدیران شرکت‌های بزرگ و کارتل‌ها دعوت می‌کنیم تا در جلسه دفاع حضور یابند و بعد از جلسه صاحبان شرکت‌ها به فراخور کار خود با این دانشجویان قرارداد منعقد می‌کنند.


در حوزه مجازی باید روی استارت‌آپ و شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت بیشتری داشته باشیم تا این فعالیت‌ها در خدمت صنعت و شکوفایی این مملکت قرار بگیرد.


آنا: برگردیم به رشته تخصصی‌تان فیزیولوژی ورزشی. با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم از تحرک جسمی محروم هستند و ممکن است در آینده به بیماری‌های مختلف دچار شوند، توصیه شما به این قشر از مردم چیست؟


شعبانی: رشته من فیزیولوژی ورزشی است و بیشتر روی توانبخشی و ناتوانی بیماران کار کرده‌ام. مسلماً فعالیت بدنی بسیار کم شده است و اکنون تحقیقات جدیدی روی افراد با شیوع کرونا آغاز شده است و من نیز سلسله تحقیقاتی را با دانشجویانم آغاز کرده‌ام.


تأثیرات کرونا بر روی میزان فعالیت بدنی را فیزیکال اکتیویتی می‌گویند. اگر فشار روی استخوان‌ها وارد نشود، به همراه رژیم غذایی نامناسب، مسلماً ما عوارضی از پوکی استخوان را خواهیم داشت؛ همچنین مشکلات کبد چرب، تصلب شرائین، بیماری‌های قلبی-عروقی، دسته بیماری‌های سکته مثل سکته قلبی و سکته مغزی، فشار خون بالا، چاقی و ... ایجاد می‌شود.


مزایای ایروبیک برای سلامتی افراد


این مسئله به‌طور معمول بیشتر بود، حال حساب کنید دانش‌آموزان در منزل هستند؛ همین که به مدرسه می‌رفتند برایشان فعالیت بدنی محسوب می‌شد، همان را هم از آنها گرفته‌ایم، هرچند که بچه‌ها تمایل به نشستن بیشتر و کمتر کردن فعالیت‌های بدنی‌شان پیدا کرده‌اند.


توصیه ما این است که تمرینات را در منزل برای بچه‌ها در نظر بگیریم و این تمرینات باید شامل تمرینات هوازی، ایروبیک و مقاومتی باشد.


آنا: ممکن است خانواده‌ها با تکنیک‌های ایروبیک آشنا نباشند در آن صورت چه باید بکنند؟


شعبانی: فیلم‌های آموزشی بسیار زیادی برای یادگیری ایروبیک داریم، هم در رادیو و تلویزیون  و هم سایت‌های مختلف. می‌توانیم این آموزش را در قالب کلیپ‌های مختلف فرابگیریم.


در تمرینات قدرتی نیز می‌توانیم از وزنه، کش یا حتی از وزن خود بدن استفاده کنیم. طناب زدن برای افرادی که مشکلات مهره و مفصل داشته باشند، بسیار مناسب و کمک‌کننده است. تمرینات پیلاتس نیز در دوران کرونا کمک‌کننده است و باید ضربه به دست و پا وارد شود تا کلسیم رسوب کند.


آنا: در دوران قرنطینه بسیاری از خانواده‌ها از دریافت ویتامین D محرومند. ورزش می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد؟


شعبانی: متأسفانه مصرف سرانه ویتامین D در بیشتر خانواده‌ها کم است و بیشتر اوقات شخص نمی‌تواند ویتامین D را فعال کند. بسیاری از بیماری‌ها ارتباط مستقیم با کمبود ویتامین D دارد و فرد آنزیم مورد نیاز برای تبدیل ویتامین D‌ را نداشته است.


در شرایط کنونی که کرونا بر همه جا سایه‌افکنده کمبود ویتامین D می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر کند و مشکلاتی مانند پوکی استخوان، تصلب شرایین و ... ایجاد کند، بنابراین باید روی ورزش سرمایه‌گذاری کرده و آن را نهادینه کنیم.ان کار کنیم تا سلامتی مردم در شرایط کنونی به خطر نیفتد.


آنا: به‌خصوص‌که کم‌تحرکی ارتباط مستقیمی با چاقی دارد.


شعبانی: دقیقاً. طبق تحقیقاتی که به‌تازگی انجام دادم، چاقی با بیماری کرونا ارتباط دارد و این در ورزشکاران کمتر است؛ بنابراین آمادگی جسمانی مسلماً می‌تواند تأثیر مثبتی بر مقاومت بدن و سیستم ایمنی فرد داشته باشد.


فقر حرکتی موجب چاقی، فشار خون، چربی خون و اختلال در تنظیم قند خون خواهد شد و اکثر افراد فکر می‌کنند قند خونشان طبیعی است، در صورتی که ممکن است قند خون 110 پیش‌دیابت باشد. ممکن است دارای وزن ثابت باشد، اما عضله از دست بدهد و بافت چربی جایگزین آن شود. فقر حرکتی مادر بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های مفصلی است.


با فقر حرکتی کم‌کم مفاصلی مانند زانو، مچ پا، آرنج یا نواحی کمر دچار آسیب می‌شوند که یکی از علت‌های آن فقدان انعطاف است. از سوی دیگر اگر وضعیت کم‌تحرکی ادامه داشته باشد مسلماً ما یک نسل بیمار خواهیم داشت.


علاوه بر تحرک زیاد، رژیم غذایی و آرامش روان نیز در سلامتی افراد مهم است است که به آنها مثلث سلامت گفته می‌شود. توصیه من به مردم آن است که آگاهی‌شان را بالا ببرند و در عمل به مثلث سلامت توجه نشان دهند.


انتهای پیام/4078/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب