دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1399 - 21:43

آلخاندرو مایورکاس کیست و چه مواضعی نسبت به ایران دارد؟

جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا آلخاندرو مایورکاس کوبایی الاصل را به‌عنوان وزیر امنیت داخلی انتخاب کرده است.
کد خبر : 544136
ShowImage.ashx.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، درصورتی‌که آلخاندرو مایورکاس بتواند به‌عنوان وزیر امنیت داخلی دولت جو بایدن از سنای این کشور رأی اعتماد بگیرد وی اولین لاتین تباری خواهد بود که به این مقام دست یافته است.


آلخاندرو مایورکاس سیاستمداری 61 ساله و متولد هاوانا در کوبا است. مایورکاس که از مادری یهودی‌تبار زاده شد سال‌ها پیش در دوره کودکی به همراه خانواده‌اش به‌عنوان پناهنده سیاسی در ایالات‌متحده آمریکا ساکن شدند. مادر رومانیایی وی در دهه 1940 به خاطر اشغال اروپا به دست حکومت نازی‌های آلمان به کوبا گریخته بود.



وظیفه سنگین مایورکاس برای استقرار امنیت در کشوری با معترضان فراوان


کارنامه مایورکاس احتمالاً او را در نقطه کاملاً مخالف سیاست‌های ضد مهاجرتی دونالد ترامپ قرار خواهد داد و به همین دلیل است که وی می‌تواند انتخابی هوشمندانه به‌وسیله بایدن برای سروسامان دادن و قانونمند کردن تصمیم‌ها در خصوص مهاجران باشد.


مایورکاس با حدود 240 هزار کارمند در وزارت امنیت داخلی بار سنگینی برای مدیریت امنیت مرزها و حمل نقل، پلیس مهاجرت، امنیت سایبری، مقابله با بلایای طبیعی و دیگر اقدامات مربوط به اعمال قانون بر دوش خواهد داشت.


وی در واکنش به انتخابش به مقام وزارت امنیت داخلی در توییتر خود قول داد که تمام تلاشش را برای استقرار امنیت در داخل کشور و نیز ایجاد محیطی مناسب برای کسانی که در جستجوی مکانی امن برای خود و خانواده‌شان هستند بکار گیرد.


در سال 2009 مایورکاس به دولت اوباما پیوست و به‌عنوان مدیر آژانس خدمات مهاجرت و شهروندی آمریکا مشغول به کار شد. این آژانس تقاضاهای درخواست مهاجرت ازجمله گرین کارت، اجازه کار و تشریفات ازاین‌دست را انجام می‌دهد. اوباما در سال 2013 مایورکاس را نامزد معاونت وزارت امنیت داخلی کرد که به تأیید سنا رسید و مایورکاس را به یک کوبایی- آمریکایی برجسته در دولت بدل کرد.


مایورکاس هیچ زاویه‌ای با سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران نخواهد داشت


یکی از اعضای دفتر انتقال قدرت به بایدن تصریح کرده است که مایورکاس بسیار باتجربه و تواناست و هم در میان جامعه مهاجران هم در میان نیروهای انتظامی از وجهه خوبی برخوردار است.


انتخاب مایورکاس نشان از این دارد که دولت بایدن قصد دارد سیاست مهاجرتی که وزارت امنیت ملی تدوین می‌کند به همراه مصوبات وزارت دادگستری را در اولویت کارهای خود قرار دهد. مایورکاس در زمان ریاست جمهوری اوباما عهده‌دار اجرای برنامه رسیدگی به اوضاع مهاجران کم و سن و سالی بود که به دلیل کم بودن سنشان از آمریکا اخراج نشده بودند اما خانواده‌های آنان اخراج شده بودند.



با توجه به اینکه مایورکاس در دولت دموکرات باراک اوباما از موقعیت شغلی خیلی خوبی برخوردار بود و هیچ‌گونه زاویه‌ای نه با اوباما و نه با بایدن نداشت به نظر می‌رسد که وی تابع سیاست‌هایی خواهد بود که مقامات کاخ سفید به او اعلام کنند و هر سیاستی که دولت رئیس‌جمهور منتخب در قبال تهران داشته باشد را بدون کم‌وکاست اجرا کند و نیز انتظار می رود که مایورکاس از محدودیت‌های اعمال‌شده بر دیپلمات‌های ایرانی مشغول به کار در مقر سازمان ملل در نیویورک بکاهد.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

برچسب ها: جو بایدن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته