دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1399 - 12:31
منتظمی در گفتگو با آنا:

گزارشی از تلفات آنفلوانزای پرندگان در کشور دریافت نشده است

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در یکی دو روز گذشته گزارشی از تلفات آنفلوانزای پرندگان در استان‌های مرکزی، مازندران و اردبیل اعلام نشده که این موضوع بیانگر مدیریت شرایط است.
کد خبر : 544036
resized_171765_974.jpg

شهاب‌الدین منتظمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با موضوع شیوع آنفلوانزای پرندگان در برخی استان‌های کشور اظهار کرد: بنا بر اطلاعیه‌های سازمان دامپزشکی مبنی بر شیوع آنفلوانزای پرندگان در سه استان مرکزی (تالاب میقان)، اردبیل (تالاب میل) و مازندران و گزارش‌های تلفات محدود پرندگان وحشی، تست‌های انجام شده تأیید و پیش‌آگاهی‌های لازم به استان‌ها اعلام شده است.


وی ادامه داد: دو هفته گذشته در جلسه‌ای که با سازمان دامپزشکی داشتیم عنوان کردند در کشورهایی همچون روسیه و قزاقستان که در مسیر مهاجرت پرندگان قرار داشته و به کشور ما می‌رسیدند نمونه‌هایی از آنفلوانزای پرندگان مشاهده شده است.


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پس از تأیید خبر شیوع این بیماری، پایش‌ها با هماهنگی سازمان دامپزشکی انجام شد. اولین اقدام در این راستا مدیریت جمع‌آوری لاشه‌ها طبق پروتکل‌های سازمان دامپزشکی است.


منتظمی با اشاره به این‌که بیماری‌ها در حیات وحش قابلیت پیشگیری ندارد ولی قابلیت رهگیری دارد، گفت: از طریق رصد کشورها و گزارش‌های آنها می‌توانیم مسیر پرندگان و تالاب‌هایی که پذیرای این پرندگان مهاجر هستند را شناسایی و اقدامات کنترلی بیشتر شود.


وی در پایان گفت: در یکی دو روز گذشته گزارشی مبنی بر تلفات پرندگان در استان‌های اعلام شده مطرح نشده که این موضوع بیانگر مدیریت این وضعیت است.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته