دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1399 - 11:00
مشاور عالی وزیر بهداشت در گفتگو با آنا:

آمار مرگ‌ومیر کرونا تأثیری بر کاهش نرخ جمعیت ندارد/ بی‌اعتنایی دولت به سیاست‌های افزایش جمعیت

مشاور عالی وزیر بهداشت می‌گوید آمار مرگ‌و میر کرونا تاثیری بر کاهش نرخ جمعیت ندارد.
کد خبر : 543426
3149930.jpg

محمداسماعیل اکبری در گفتگو با خبرنگار حوزه جمعیت گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در رابطه با سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور گفت: در ابتدا لازم به ذکر است که افزایش مرگ‌و میر به علت کرونا تاثیری در افزایش نرخ رشد جمعیت ندارد و این نسبت‌ها ارتباطی با یکدیگر ندارند. در واقع با توجه به اینکه تناسب مرگ 5 در هزار است لذا این قبیل آمارها تاثیری بر روی نرخ رشد ندارد.


مشاور عالی وزیر بهداشت افزود: نرخ رشد جمعیت یک شاخص عام است، موردی که در حال حاضر جمعیت را اذیت می‌کند نرخ باروری کلی یعنی میزان باروری یک خانم در سن باروری است. هر انسانی که فوت کند باعث تأسف است اما این قضیه بر روی نرخ افزایش چمعیت تأثیر نمی‌گذارد.


وی با تأکید بر اینکه نرخ باروری کلی بر افزایش نرخ جمعیت موثر است، تصریح کرد: به عبارت دیگر مواردی نظیر ازدواج و بارداری که مبانی ساختارهای جمعیتی را تشکیل می‎دهند، معمولا جمعیت را در سه ساختار جمعیت زیر 15 سال، ساختار 15 تا 65 سال و ساختار بالای 65 سال دسته‌بندی می‌کنند. ساختار تاثیرگذار بر روی جمعیت، ساختار زیر 15 سال است که این ماحصل باروری کلی یک کشور است.


اکبری ادامه داد: در حال حاضر باروری کلی جامعه ما زیر سطح جانشین است و این اتفاق از دهه 70 شروع شده در دهه 80 تشدید شده و در سال 93 و 94 به پایین‌ترین حد خود رسیده است.


مشاور عالی وزیر بهداشت در توضیح سیاست‌های مدنظر دولت جهت افزایش سطح جانشینی خاطرنشان کرد: راجع به باروری کلی، سیاست‎های کلی جمعیت مقام معظم رهبری در سال 93 ابلاغ شده و دولت وقت هم تصویب کرده است اما تا امروز تقریبا هیچ اقدامی در راستای اجرایی کردن این سیاست‌ها صورت نگرفته است.


وی با تأکید بر اینکه دولت مسئول اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی است، یادآور شد: قوای سه گانه باید در راستای اجرایی کردن سیاست‎های جمعیتی اقدام کنند. البته مجلس در دو دوره گذشته طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده را ارائه کرد که این طرح در دو دوره قبل مسکوت مانده بود اما در این دوره در قالب ماده 85 قانون اساسی تصویب شد.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته