دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1399 - 10:09
هاآرتص:

90 درصد ساکنان قدس شرقی تابعیت اسرائیل را قبول ندارند/ توطئه جدید صهیونیست‌ها برای نابودی آرمان فلسطین

در راستای قانونی جلوه دادن رژیم اشغالگر قدس، وزارت کشور این رژیم در توطئه‌ای جدید موافقت کرد که با فعال کردن ماده قانون شماره 1968 زمینه را برای جوانان فلسطینی ساکن قدس شرقی برای دریافت شهروندی اسرائیل فراهم کند.
کد خبر : 543354
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از هاآرتص، تقریباً 20 هزار جوان فلسطینی ساکن در قدس شرقی در قالب جدیدترین توطئه وزارت کشور رژیم صهیونیستی این امکان را خواهند یافت که راحت‌تر شهروندی اسرائیل را دریافت کنند.


به گفته کارشناسان مسائل فلسطین این اقدام در راستای قانونی جلوه دادن رژیم جعلی اسرائیل صورت می‌گیرد زیرا این رژیم پس‌ازاین می‌تواند در مجامع بین‌المللی از عدم تبعیض بین ساکنان صهیونیست سرزمین‌های اشغالی و فلسطینی‌ها سخن به میان آورد.


این روند جدید پس‌ازاین اجرایی شد که یک دادگاه روز دوشنبه وزارت کشور رژیم اشغالگر را مجبور به این کرد که راهنمایی‌های لازم در این خصوص را در اختیار عموم قرار دهد.


به گفته کارشناسان، این روند به 7 هزار جوان فلسطینی در سال اجازه می‌دهد که شهروندی اسرائیل را دریافت کنند.


بر اساس متمم ماده قانون 1968 از قانون شهروندی اسرائیل، ساکنان فلسطینی قدس شرقی بین سنین 18 تا 21 که شهروندی هیچ کشور دیگری را ندارند و جرم جدی هم مرتکب نشده‌اند می‌توانند برای شهروندی سریع‌تر و آسان‌تر رژیم صهیونیستی اقدام کنند.


به این ترتیب، صهیونست‌ها در صدد جلب اعتماد جوانان فلسطینی هستند تا از تعداد معترضان به اشغال کم کنند.


لازم به ذکر است که وزارت کشور رژیم صهیونیستی که مسئول کنترل مهاجرت و جمعیت در سرزمین‌های اشغالی است تابه‌حال از اجرای این قانون سر باز زده است.


بر اساس آمار و ارقام، حدود 90 درصد ساکنان فلسطین در قدس شرقی شهروندی رژیم صهیونیستی را قبول نکرده‌اند. از سال 1967 که قدس شرقی به اشغال نیروهای رژیم صهیونیستی در آمد، این رژیم شروع به دادن اقامت دائم به ساکنان فلسطینی در این منطقه کرد. اما شهروندان فلسطینی با اقامت دائم نمی‌توانند در انتخابات پارلمانی شرکت کنند یا پاسپورت اسرائیل دریافت کنند. این رژیم اقامت دائم را می‌تواند راحت‌تر از شهروندی لغو کند.


وزارت کشور رژیم اشغالگر شرایط سختی برای اعطای شهروندی به فلسطینی‌ها در نظر گرفته است، ازجمله اینکه متقاضیان نباید املاکی در فلسطین داشته باشند، مدارکی مستند دال بر سکونت در قدس ارائه کنند، آزمون زبان عبری را قبول شوند و پیمان وفاداری به اسرائیل را امضا کنند. البته این برنامه جدید امکان دریافت شهروندی را برای فلسطینی‌هایی که با سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی همکاری داشته باشند نیز در نظر گرفته است.


این مراحل ممکن است چند سال طول بکشد و ممکن است مقامات اداره مهاجرت این رژیم به هر دلیل درخواست متقاضیان را باطل کند. بر اساس سوابق موجود، بیش از نیمی از درخواست‌های قبلی با رأی مقامات اداره مهاجرت باطل شده‌اند و بسیاری هم به دلیل طولانی شدن روند اخذ شهروندی درخواست خود را پس گرفته‌اند.


تا قبل از سال 1988 اردن نیز برنامه اعطای شهروندی به فلسطینیان ساکن در قدس شرقی و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی را انجام می‌داد اما در سال 1988 این برنامه را لغو کرد. این شهروندی و پاسپورت اردن به دلیل اینکه دارنده آن فاقد شماره ملی اردنی بود به فلسطینی‌ها اجازه اقامت دائم یا کار کردن در اردن را نمی‌داد و دارندگان فلسطینی پاسپورت اردنی از حقوق شهروندی همانند خود اردنی‌ها برخوردار نبودند.


از این رو، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در تلاش است که با تشویق و تهییج جوانان فلسطینی به دریافت شهروندی خود را رژیمی عادی و قانونی جلوه دهد.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

برچسب ها: فلسطین قدس شرقی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته