دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1399 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/341

کلردیازپوکساید؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

کلردیازپوکساید دارویی است که برای درمان اضطراب تجویز می‌شود.
کد خبر : 542409
librium.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmed، کلردیازپوکساید دارویی است که برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.


این دارو متعلق به دسته‌ای از داروها به نام بنزودیازپین‌ها است که بر روی مغز و سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد و اثر آرام بخشی ایجاد می‌کند.


نکات مهم در مصرف کلردیازپوکساید



  • کلردیازپوکساید خوراکی بوده و معمولاً 1 الی 3 بار در روز مصرف می‌شود.



  • قطع ناگهانی این دارو می‌تواند عوارض جانبی خطرناک همچون تشنج در پی داشته باشد.



  • در صورتی‌که بیمار باردار است و یا قصد بارداری دارد پیش از مصرف این دارو باید موضوع را به پزشک معالج اطلاع دهد.



  • در صورتی‌که بیمار سابقه مشکلات کبدی، کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان دارد پیش از مصرف کلردیازپوکساید باید موضوع را به پزشک معالج اطلاع دهد.



  • با توجه به این‌که این دارو می‌تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه داروهای مصرفی در اختیار پزشک معالج قرار گیرد.



  • مصرف کلردیازپوکساید باعث خواب‌آلودگی و گیجی شدید می‌شود بنابراین در زمان مصرف این دارو باید از فعالیت‌هایی که نیازمند هشیاری است پرهیز شود.


عوارض جانبی کلردیازپوکساید چیست؟


خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع، یبوست، تاری دید و سردرد از عوارض شایع مصرف این دارو است که در صورت تداوم و یا بدتر شدن باید به پزشک معالج اطلاع داده شود.


مشکل در تکلم، مشکل ادرار، بی‌خوابی، حالت تهوع و درد معده از عوارض جدی مصرف این دارو است که در صورت مشاهده هر یک از این موارد باید بیمار تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.


منبع اصلی


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته