دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1399 - 12:30
آنا گزارش می‌دهد؛

جولان كرونا در اتوبوس‌هاى بين شهرى/ پروتكل‌های بهداشتی جایی در ترمينال‌ها ندارند

به رغم هشدارها در خصوص رعايت پروتكل‌های بهداشتی مقابله با كرونا، هيچ كدام از پروتكل‌ها به دليل عدم حضور ناظرين در پايانه‌ها و ترمينال‌های بين شهری رعايت نمی‌شود.
کد خبر : 542128
241D9FAC-F1C3-4F2C-94DB-C1CAC168C7D3.jpeg

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محدودیت در سفر از جمله محدودیت‌هایی است كه با شیوع كرونا بر روال عادی زندگی مردم اعمال شد. همچنان كه در این مدت ٩ماهه شیوع كرونا در كشور ستاد مقابله با كووید ١٩ راه‌های ورودی و خروجی به  استان‌ها و شهرهای دارای وضعیت قرمز به استثنای استان‌های شمالی كشور كه مقصد اكثر مسافرت‌ها است، را محدود و تا حدودی مسدود كرد.


با شروع موج سوم كرونا ستاد ملی مقابله با این اپیدمى محدودیت در سفرها را تشدید كرد، تا جایی كه معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌‌ای خطاب به همه زیر مجموعه‌های حمل و نقلی اعلام کرد از تاریخ ٢٨آبان ١٣٩٩جابجایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است.


در همین راستا مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز از ممانعت كردن با سفر رفتن مبتلایان به كرونا خبر داد و گفت همه شرکت‌های حمل و نقلی موظف هستند پیش از صدور بلیط اتوبوس، تاکسی و مینی‌‌بوس برای مسافران، کد ملی آنها را در سامانه اعلام شده مربوط به وزارت بهداشت وارد کنند و در صورت مجاز بودن و تایید از سوی این وزارتخانه می‌‌توانند سفر جاده‌‌ای با وسائل حمل و نقل عمومی بین‌ شهری داشته باشند.


داریوش باقر جوان به استعلام سلامت مسافران از طریق سامانه وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشكی بسنده نكرد و افزود در کنار این مصوبه، پیش از این نیز غربالگری مسافران پیش از ورود به ترمینال‌‌های مسافری و تب سنجی از آنها انجام می‌‌شود و اگر مسافری علائم بالینی داشته باشد اجازه سفر با وسائل حمل و نقل عمومی را به وى نخواهیم داد.



در حالی مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای كشور بر زبردستی این سازمان جهت پیشگیری از گسترش كرونا تاكید مى‌كند كه شواهد در پایانه‌های مسافربری در تضاد و تناقض كامل با صحبت‌های وى قرار دارد، تا جایی كه به گفته خبرنگار میدانى گروه اجتماعی خبرگزاری آنا نه تنها از غربالگری مسافران پیش از ورود به ترمینال‌‌های مسافربری و تب سنجی از آنها، خبرى نیست، بلكه بدون ارائه نتیجه تست و یا اخذ كدملی مسافر برای استعلام وضعیت سلامت مسافر توسط متصدیان فروش بلیط، می‌توان به سهولت بلیط اتوبوس تهیه كرد و از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به مسافرت رفت.


تناقض گفتار تا عمل مسئولین در نقطه‌ای به اوج خود می رسد كه اتوبوس‌ها از همه ظرفیت خود برای جا به جایی مسافران استفاده می‌كنند و مسافران در كنار هم نشسته‌اند. قرار  گرفتن مسافران در كنار یكدیگر و استفاده از تمام گنجایش اتوبوس منجر به شكل‌گیری این سوال شد كه آیا در این شرایط بحرانی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دستورالعملی جهت رعایت پروتكل های بهداشتی، به ترمینال‌ها و در نهایت به اتوبوس‌داران  و راننده‌ها ابلاغ كرده است؟ در پاسخ به این پرسش یكی از رانندگان اتوبوس مربوط به پایانه جنوب به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: ماشین من هر روز خالی است و امروز مسافرم تكمیل است.


وی در پاسخ به اینكه آیا دستورالعملی در خصوص رعایت پروتكلی‌های بهداشتی به رانندگان ابلاغ شده است؟ تصریح كرد: به همه مسافران می‌گوییم ماسك بزنند اما از روز شنبه شرایط سخت تر می شود.


این راننده در واكنش به اینكه در دستورالعمل مذكور به این نكته اشاره نشده كه از ٥٠درصد ظرفیت اتوبوس برای جابه جایی مسافر بین شهری استفاده كنید؟ اظهار كرد:خیر، تنها اگر مشاهده كنند كه مسافری ماسك ندارد، راننده را جریمه می‌كنند.


علاوه بر این  یكی از كارمندهای ترمینال جنوب نیز در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در توضیح چرایی استفاده صد در صدی از ظرفیت اتوبوس آن هم در شرایط بحرانی ناشی از شیوع گسترده كرونا گفت: در مورد نحوه فروش بلیط‌ها و استفاده ٥٠درصدی از ظرفیت اتوبوس، راه و ترابری بخشنامه‌ای اعلام نکرده است. وی در واكنش به اینكه در حال حاضر قطارها و هواپیماها از  صد در صد ظرفیت خود برای جابه جایی مسافر استفاده نمی‌كنند، خاطرنشان كرد: اكثر اتوبوس‌ها خصوصی هستند، هواپیما و قطار دولتی است و دولت به آنها توجه می‌كند اما در اكثر موارد اتوبوسرانی خصوصی است.


به نظرت می رسد سردرگمی و استیصال ستاد ملی مقابله با كرونا در كنترل این ویروس و اجرایی كردن مصوبات این ستاد بر عملكرد سایر مجموعه‌ها و سازمان‌ها هم سرایت كرده و در نتیجه آن سلامتی و جان مردمی كه عموماً به دلیل شرایط اقتصادی توان خرید بلیط هواپیما و قطار را ندارند و از طرفی به ضرورت مجبور به مسافرت هستند، بازیچه دست مسئولین و ابلاغیه‌ها اعلام و اعمال نشده ستاد ملی مقابله با كرونا شده است.


انتهاى پیام/٤٠٧٦/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته