دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1399 - 17:57

جزئیات کشف سازه معماری در پلدختر

در پی کشف سازه معماری در محور ارتباطی پلدختر به خرم‌آباد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان جزئیات آن را اعلام کرد.
کد خبر : 541920
امین+قاسمی_0.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، اظهار کرد: چند روز پیش در حین فعالیت‌های عمرانی در طول محور ارتباطی پلدختر به خرم‌آباد بخشی از یک سازه معماری آشکار شد.


وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع بلافاصله نیروهای یگان حفاظت و باستان شناسان این اداره کل به منظور کارشناسی به محل اعزام و مستندسازی اولیه از این اثر به‌عمل آمد.


مدیرکل صنایع دستی و میراث فرهنگی لرستان افزود: سازه مکشوفه مربوط به دوره پهلوی اول است و به منظور حفاظت هر چه بیشتر مجدداً با خاک پوشیده می‌شود.


عطا حسن‌پور، کارشناس باستان‌شناسی نیز، گفت: این سازه معماری مربوط به یک برج دیده‌بانی است که بر اثر ریزش کوه در زیر خاک و سنگ مدفون مانده است.


وی با اشاره به وجود آثار مشابه در طول محور ارتباطی لرستان تا خوزستان، بیان کرد: پلان این اثر مدور و مصالح به‌کار رفته در آن سنگ و خشت است.


حسن پور با اشاره به وجود یک برج سالم در فاصله ۵۰۰ متری این سازه، افزود: این بناهای کوچک و انفرادی با هدف کنترل و نظارت بر جاده ارتباطی(تنگه‌ گازرده) ایجاد شده و فواصل کوتاه آنها از یکدیگر امکان انتقال اخبار را از طریق صدا در زمانی اندک فراهم کرده ‌است.


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

برچسب ها: پلدختر عتیقه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته