دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1399 - 00:02
گزارش آنا؛

دولت از برجام بی فرجام به آدرس‌دهی غلط رسید/عدم تدبیر یا واشنگتن دی.سی؛ عامل چالش‌های اقتصادی کدام است؟

آدرس‌دهی غلط سناریوی بعدی دولت پس از برجام بی‌فرجام برای ربط مشکلات ریز و درشت کشور به خارج از کشور است تا به این ترتیب مسیر مذاکره مجدد را هموار کند.
کد خبر : 541804
1.jpg

 گروه سیاسی خبرگزاری آنا-سارا خانمحمدی؛  روز دوشنبه نامه‌ای تعجب‌برانگیز از محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ کشور خطاب به رئیس مجلس منتشر شد که جای تامل داشت. وی نوشت: مردم ایران به جای اعانه و یارانه از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت‌ملی طلب می‌کنند.


این در حالی است که همزمان با رشد تورم و فشار گرانی‌های افسارگسیخته برای کوچک‌تر شدن هر چه بیشتر سفره‌های مردم، ربط دادن صرف مشکلات به تحریم‌ها و همچنین رفتارهای آمریکا اشتباهی است که دولت در طی ٧ سال گذشته بارها و بارها مرتکب شده است.


نتایج انتخابات آمریکا برای مسئولان ما مهم‌تر از مسئولان آمریکا بود


اینکه نتیجه انتخابات آمریکا و شمارش آرا در ایالت‌های مختلف این کشور به این اندازه در بین مسئولان ما مهم جلوه کند خود آدرس غلط دادن برای رفع مشکلات تلقی می‌شود زیرا صفر تا صد مشکلات داخلی ما اعم از گرانی، تورم و مشکلاتی از این دست از طریق رایزنی با خارج و تقویت دیپلماسی رفع نخواهد شد.


روحانی


با نگاهی اجمالی به گرانی اقلام ضروری مردم و همچنین کمیاب شدن برخی کالاهای اساسی در بازار به خوبی ردپای خودتحریمی در میان سیاست‌های داخلی دیده می‌شود اما جالب این است که رئیس جمهور بدون توجه به این موارد باز هم معتقد است «ما نباید به اسم نقد دولت به دنبال تطهیر و تبرئه دولت‌ آمریکا باشیم ... این دولت اخیر آمریکا جنایتکار و تروریست بود و عده‌ای هم در داخل به صورت مجانی در حال تطهیر آن هستند» (28 آبان 99)


چنین اظهارنظرهایی از سوی دولت مسبوق به سابقه است، زیرا رئیس جمهور، قابلیت فوق‌العاده‌ای در غافلگیر کردن مردم دارد اما موضوع مهم در خصوص چنین لفاظی‌هایی این است که گرانی بسیاری از کالاها و خدمات در داخل، عمدتاً به علت ضعف مدیریت است. با این حال، مسئولان در تلاش هستند که این موارد را نیز به آمریکا و خوی استکباری آن مرتبط کنند! مگر می‌شود برخی از مسئولان اجازه و فرمان ترخیص کالایی را از گمرک ندهند و بعد مدعی شوند که آمریکای خبیث باز هم با ما دشمنی کرد!


دولت با اقدامات پوپولیستی در پی گره زدن همه امور به خارج از کشور است


متاسفانه برخی اقدامات پوپولیستی در دولت مانند ترخیص کالاها از گمرک در روز انتخابات آمریکا و یا تعیین نرخ ١١ هزار تومانی برای ارز در بودجه ١۴٠٠ کل کشور، این سیگنال را به جامعه ارسال می‌کند که حضور بایدن در کاخ سفید به طور حتم وضعیت معیشت را بهبود خواهد بخشید.


هیچ کسی سهم آمریکا و هم‌پیمانانش در وضعیت فعلی ایران را منکر نیست اما باید بدانیم سهم خباثت این کشور در قبال ملت ایران و تحمیل بسیاری از مشکلات، نهایتاً طبق گفته کارشناسان امر ٣٠ درصد بوده اما سهم سیاست‌های ناصواب و سوءمدیریت‌های داخلی ٧٠ درصد است.


از این رو دولت بهتر است به اصلاح رویه مشغول شده و به جای دادن آدرس غلط به مردم سعی در رفع مشکلات کند. ادامه مسیر به این شکل باعث شد که بسیاری در داخل نگران رای آوردن دوباره ترامپ بوده و با جدیت پیگیر اخبار نتایج شمارش آرا در ایالت‌های مختلف آمریکا باشند. در این رابطه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با قبول سهم مجلس در کم و کاستی‌هایی اخیر کشور می‌گوید: بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها به پاستور، بهارستان و میرداماد ارتباط دارد؛ نه به جورجیا، میشیگان و آریزونا،به مردم آدرس غلط ندهید.



علت مشکلات اقتصادی معطوف به داخل است


آدرس غلط دولت در موضوعات اقتصادی واکنش‌هایی از سوی بهارستان‌نشینان به همراه داشته به گونه‌ای که علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ٩٠ مجلس در یادداشتی توئیتری نوشت: جریان تحریف درحالی با پمپاژ رسانه‌ای تلاش كرد علت مشكلات ‫اقتصادی از جمله افزایش نرخ ارز را به ‪اف ای تی اف گره بزند اما كاهش قیمت‌ها در حالی است كه وضعیت ایران در این رابطه تغییری نكرده است.


اقتصاد کشور به هیچ مولفه خارجی مرتبط نیست


موضوع مهمی که باید مدنظر باشد این است که نه انتخابات کشوری دیگر و نه مذاکره حلال مشکلات ما نیست. در این رابطه، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است: تا وقتی که اقتصاد کشور به سفر آبه و تلفن مکرون و ‫انتخابات آمریکا و مذاکره شرطی شده و از طرفی تا ناهماهنگی بین دولتی‌ها حل نشود وضع معیشت مردم و حتی ‫بورس و گمرک بهتر از این نخواهد شد. ‏دشمن با اعمال فشار از طریق تحریم اقتصادی، به دنبال مهار توانمندی‌های ملت ایران است.


در نهایت باید گفت دولت در سال‌های اخیر دستاوردی جز برجام بی‌فرجام نداشته، از این رو می‌کوشد تا در سال آخر خود، با تنفس مصنوعی، توافق هسته‌ای را به هر ترتیب ممکن زنده نگه‌ دارد تا در تاریخ بدین گونه ثبت نشود که دولت روحانی بدون هیچ دستاوردی هشت سال بر کشور حکمفرما بوده است.


انتهای پیام/4151/


انتهای پیام/

برچسب ها: برجام پاستور دولت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته