بودجه 1400 به لبه پرتگاه رسید!/ نمایندگان مجلس چقدر براصلاح ساختاربودجه تاثیرگذار خواهند بود؟
به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، روز شمار ارسال لایحه بودجه سال 1400 به مجلس آغاز شده و طبق گفته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه قبل از 15 آذر به مجلس تقدیم خواهد شد.
در باب اهمیت لایحه بودجه سال 1400 باید گفت که این لایحه متعلق به عملکرد دولت فعلی و دولت آینده است و به عبارتی هر آنچه را که دولت دوازدهم برنامهریزی کرده است دولت سیزدهم باید بدان پاییند بوده و خود را ملزم به اجرا و پاسخگویی نسبت به آن بداند.
همچنین از آنجایی که اقتصاد جهان به ویژه اقتصاد داخلی تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است بنابراین لایحه بودجه قرن آینده باید علاوه بر ایزوله بودن در برابر تحریمها شرایط ناشی از اپیدمی کرونا را نیز در بر بگیرد.
علاوه بر 2 مورد فوق، آنچه هم اکنون درمورد لایحه بودجه سال 1400 جای مناقشه دارد و نظر بسیاری از دلسوزان و فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده تلاش آنها و نمایندگان مجلس یازدهم در خصوص اجرایی شدن اصلاح ساختار بودجه است، موضوعی که گر چه در ابتدا با موافقت و همکاری سازمان برنامه و بودجه همراه بود اما در بزنگاه و روزهای پایانی تحویل بودجه به مجلس سید حمید پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه روز سه شنبه 27 آبان 99 در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح کلی اصلاح احکام بودجه سال 1400، آب پاکی را روی دست مجلسیها ریخته و گفته که 2 روز پیش لایحه بودجه سال 1400 تقدیم دولت شد و روز گذشته دولت با ارسال نامهای به تمام وزرا از آنها خواسته است تا طی 5 روز آینده نظرات خود را درباره لایحه ارائه دهند، سپس دولت طی 5 روز دیگر جلساتی را برای تصویب لایحه برگزار خواهد کرد.
وی با بیان اینکه بعد از تصویب لایحه بودجه در دولت، 12 آذر آن را تقدیم مجلس خواهیم کرد، میگوید اگر مجلس همین امروز طرح اصلاح ساختار بودجه را تصویب کند ما نمیتوانیم در لایحه تغییراتی اعمال کنیم بنابراین با طرح نمایندگان مجلس مخالفیم.
به گفته معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه اگر دولت خود را ملزم به اجرای طرح اصلاح ساختار بودجه مجلس در لایحه بودجه 1400 کند، ارسال آن در موعد مقرر قانونی به مجلس به تعویق میافتد و این موضوع به مصحلت نیست، مجلس میتواند از 15 آذر (موعد آغاز تدوین لایحه بودجه در مجلس) به تنظیم بودجه بپردازد.
چرا ساختار بودجه نیاز به اصلاح دارد؟
بعد از تاکید مقام معظم رهبری به سران قوا مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، سازمان برنامه و بودجه کلیتی از اصلاح ساختار و برنامه زمانی آن را تقدیم سران قوا کرد، مجلس نیز همزمان طرحی را در دستور کار قرار داد و برای همکاری با دولت در این زمینه و اجر ای آن در بودجه 1400 نکاتی را در قالب طرح ارائه کردند تا دولت در لایحه بودجه سال 1400 درج کند.
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اجرای اصلاحات ساختار بودجه میگوید اصلاح ساختار بودجه یکی از اساسی ترین کارهای مجلس یازدهم است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند.
به گفته وی در بودجه ریزی باید به سمت قطع وابستگی به نفت، تکیه بر درآمدهای پایدار و کاهش و پایان کسری بودجه پیش برویم.
رئیس قوه مقننه میافزاید اصلاح ساختار بودجه؛ نوسازی نظام مالیاتی، مالیات بر بخشهای دلالی و سوداگری جهت جلوگیری از فرار مالیاتی، اصلاح نظام تامین اجتماعی و ارتباط آن با نظام مالیاتی و اصلاح بودجه شرکتهای دولتی و نظام یارانه را دربر میگیرد.
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه میگوید بودجه با روال کنونی در حال سقوط است و در صورت عدم اصلاح دیگر نمیتوان کشور را براساس آن اداره کرد، ظرفیت کشور برای اداره بسیار بالاست و سیستم بودجهنویسی کنونی باید اصلاح شود.
سید حمید پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اصلاح ساختار بودجه میگوید اصلاح ساختار به معنای درآمدهای پایدار، نظام یارانه پنهان بهم ریخته، انرژی شفاف، مالیات شفاف، دارایی دولت را مولد کردن، انجام اصلاحات نهادی و ایجاد ثبات اقتصادی است.
مخالفت دولت با اصلاح ساختار بودجه
درحالیکه اصلاح ساختار بودجه مهمترین موضوع روز کشور است و با اینکه نمایندگان سازمان برنامه و بودجه درتمامی جلسات مشترک با نمایندگان مجلس موافقت خود را با اعمال و اجرای اصلاحات ساختاری بودجه در لایحه بودجه 1400 اعلام کرده بودند اما دلیل مخالفت آنها در روزهای پایانی ارسال لایحه به مجلس در هاله از ابهام است؟ رفتار دوگانه سازمان برنامه و بودجه واقعا به چه معناست؟
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از سخنان پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه (با طرح نمایندگان مجلس برای اصلاح ساختار بودجه مخالفیم) میگوید در بحث نهاد برنامه ریزی هم آقای پورمحمدی و هم آقای نوبخت میدانند که حداقل از 3 ماه قبل از شخص بنده تا سایر کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی گام به گام تا 48 ساعت قبل در مورد این موضوعات هماهنگ پیش آمدیم و همیشه از آنها به صورت شفاهی و کتبی حمایت کردیم.
به گفته وی اما الان ناگهان این اظهارنظر نماینده دولت خلاف همه توقعات ماست بنابراین از نمایندگان مجلس میخواهم که برا ی رأی گیری در مورد کلیات این طرح آماده باشند.
مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن انتقاد از مخالفت سازمان برنامه و بودجه با طرح اصلاح ساختار بودجه مجلس میگوید ما مدتهاست با دولت به صورت هماهنگ به طرح اصلاح ساختار بودجه پرداختهایم و دولت از تک تک واحدهای مندرج در طرح اصلاحی آگاه است و با آنها موافقت کرده است.
به گفته وی پیشتر از این موارد و قبل از تنظیم لایحه بودجه، مجلس در نامهای نکاتی را برای اصلاح ساختار بودجه به منظور همکاری با سازمان برنامه و بودجه برای آنها ارسال کرده بود تا این موارد در لایجه بودجه 1400 گنجانده شود، حتی نوبخت با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه موافقت خود را با اعمال این احکام در تنظیم بودجه فوق اعلام کرده بود، حالا دلیل مخالفت دولت را با طرح اصلاح ساختار بودجه نمیدانیم.
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این باره میگوید مخالفت پورمحمدی با طرح اصلاح ساختار بودجه دیدگاه دولت بود نه سازمان برنامه و بودجه چرا که کمیسیون برنامه و بودجه از چند ماه گذشته تا سه روز پیش (سه روز قبل از 27 آبان 99) جلسات مشترکی با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه در راستای اصلاح ساختار بودجه داشت و در تمام این جلسات آنها با اعمال و اجرای طرح در لایحه بودجه سال 1400 موافق بودند، از اینرو مخالفت پور محمدی برای ما جای سوال دارد.
سرنوشت طرح اصلاح ساختار بودجه چه می شود؟
حمید رضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس میگوید مجلس طرح اصلاح ساختار بودجه را بعد از تبدیل به قانون به دولت ارائه خواهد داد تا دولت به حد توان اصلاحات را در بودجه 1400 انجام دهد در غیر این صورت خود مجلس با هماهنگی دولت و شورای نگهبان دست به کار شده و تا حد ممکن به اعمال تغییرات در لایحه بودجه 1400 خواهد پرداخت.
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/