دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1399 - 11:59

انتقاد رئیس اجرایی افغانستان از کندی روند مذاکرات صلح با طالبان

رئیس اجرایی افغانستان و رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور از کندی روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان ابراز ناخشنودی کرد.
کد خبر : 540360

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در سفری به استان هرات و سخنرانی در نهمین نشست «امنیتی هرات» گفت که در مذاکرات قطر هیچ پیشرفتی حاصل نشده و رسیدن به صلح بسیار دشوار است.


عبدالله در سخنان خود اشاره کرد که تاکنون هیچ تصمیمی برای بازگرداندن هیئت مذاکره‌کننده به کابل گرفته نشده است اما محاسبه طالبان برای امتیاز گیری با از افزایش خشونت در مذاکرات صلح کاری اشتباه است.


رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از ادامه جنگ و خشونت در ۲۴ استان افغانستان به‌عنوان مانعی در روند صلح یادکرد و افزود که ادامه جنگ، افزایش خشونت و ایجاد ترس و وحشت در بین مردم بدون اینکه اراده قوی برای مذاکره وجود داشته باشد، باعث ادامهٔ جنگ و پیچیده‌تر شدن اوضاع افغانستان و منطقه است.


وی هشدار داد که ادامه جنگ هیچ برنده‌ای ندارد.


«داود مرادیان» رئیس انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان هم در این نشست گفت امید به خارجی‌ها باعث صلح نمی‌شود بلکه صلح واقعی باید از خود افغان‌ها شروع شود.


«امرالله صالح» معاون اول ریاست جمهوری افغانستان هم در سخنانی از طریق ویدئو کنفرانس، با انتقاد از افزایش خشونت‌ها تأکید کرد طالبان باید به آتش‌بس متعهد باشد تا روند مذاکرات صلح آغاز شود.


وی با اشاره به حمله طالبان به دانشگاه کابل و کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان خاطرنشان کرد طالبان می‌خواهد با افزایش خشونت امتیازات بیشتری در مذاکرات صلح به دست آورد.


«رنگین دادفر سپنتا»، مشاور سابق امنیت ملی افغانستان گفت‌وگوهای صلح را روند تحمیلی از سوی آمریکا دانست و هشدار داد با ادامه این گفت‌وگوها بازنده اصلی، مردم افغانستان خواهند بود.


سپنتا افزود که آمریکایی‌ها بیشتر از اینکه با دولت و مردم افغانستان همسو باشد به تلاش سازش با گروه طالبان و امارت اسلامی است.


«نصرالله ستانکزی» استاد دانشگاه کابل با اشاره به سوءاستفاده آمریکایی‌ها از وضعیت موجود گفت که آن‌ها اگر ببینند منافع آن‌ها در حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان است و آن‌ها را باید در این کشور نگهدارند، ممکن است به قرارداد امنیتی با حکومت افغانستان استناد کنند و اما اگر بخواهند که فرار کنند و از افغانستان خارج شوند به توافقنامه دوحه استناد می‌کنند.


گفت‌وگوهای صلح بین هیئت مذاکره‌کننده دولت و گروه طالبان پس از مهروموم‌ها تلاش و آزادی بیش از پنج‌هزار زندانی طالبان که به گفته معاون رئیس‌جمهور افغانستان شماری زیادی از آن‌ها اکنون به میدان جنگ برگشته‌اند، در ۲۳ شهریور ما با حضور وزیران خارجه شماری زیادی از کشورهای منطقه و جهان آغاز شد و تاکنون که بیش از دو ماه از آن می‌گذرد، دو طرف هیچ پیشرفتی نداشته و این وضعیت باعث ناامنی مردم و آگاهان سیاسی و حتی شکوه دولت‌مردان افغانستان نیز شده است.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته