دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1399 - 17:06
تهدید لهستان و مجارستان به وتوی بودجه اروپا؛

معیارهای پارلمان اروپا خودسرانه و با انگیزه‌های سیاسی شده است

نخست‌وزیر لهستان با ارسال نامه‌ای به نهادهای اتحادیه اروپا تهدید کرده است که در صورت مشروط شدن دسترسی به بودجه اتحادیه اروپا، ورشو بودجه بلندمدت ۲۰۲۷-۲۰۲۱ را وتو خواهد کرد.
کد خبر : 540222
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در حالی که با توافق ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا درباره بودجه بلندمدت این نهاد، باید منتظر رأی نهایی کشورهای عضو برای این بودجه‌ تریلیون یورویی بود اما دو کشور لهستان و مجارستان همچنان «اختصاص مشروط بودجه» را به چالش می‌کشند و تهدید به وتوی آن می‌کنند.


ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان با ارسال نامه‌ای به نهادهای اتحادیه اروپا تهدید کرده است که در صورت مشروط شدن دسترسی به بودجه اتحادیه اروپا، ورشو بودجه بلندمدت ۲۰۲۷-۲۰۲۱ را وتو خواهد کرد.


این نامه، مانند نامه‌ای که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان ارسال کرده بود، برای اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و رئیس دوره‌ای شورای اروپا یعنی آلمان ارسال شده است. سخنگوی کمیسیون دریافت نامه و خلاصه محتوای آن را تائید کرد.


ماتئوش موراویتسکی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که در نامه توضیح داده است که «لهستان نمی‌تواند ارتباط بین دسترسی به بودجه اتحادیه اروپا و احترام به حاکمیت قانون را بپذیرد زیرا این سازوکار بر اساس معیارهای خودسرانه و با انگیزه‌های سیاسی بنا شده است.»


لهستان و مجارستان تحت تحقیق اتحادیه اروپا برای تضعیف استقلال دادگاه‌ها، رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی قرار دارند بنابراین در صورت در صورت اثبات این موضوع، در معرض خطر از دست دادن میلیاردها یورو از بودجه اتحادیه اروپا هستند.


این شرط، مهم‌ترین نگرانی پارلمان اروپا و چند کشور شمالی اروپا مانند هلند بود که حتی در پی اعمال شروط سخت‌تری نیز بودند.


لهستان و مجارستان قدرت وتوی بودجه بلندمدت اتحادیه و ایجاد مانع برای دریافت این بودجه از سوی سایر اعضای اتحادیه اروپا را دارند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته