دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1399 - 08:34
در گفتگوی تفصیلی آنا با حجت‌الاسلام طالقانی بررسی شد؛

سیره عملی امام خامنه‌ای در پایبندی به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا/ حکم برگزاری نماز جماعت چیست؟

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان عنوان کرد: سیره عملی رهبر معظم انقلاب در ایام شیوع کووید ـ 19 پایبندی به مصوبات ستاد مبارزه با کروناست که تبعیت از آن برای همگان ضروری است.
کد خبر : 540116

گروه استان‌های خبرگزاری آنا- مسعود محمودی؛ در این ایام که دنیا از جمله ایران اسلامی درگیر شیوع ویروس کروناست، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در راستای مدیریت و کنترل این بیماری محدودیت‌هایی را مصوب و ابلاغ کرد.


بررسی صحت و سقم این مصوبات بحثی است جداگانه و تخصص درخور خود را می‌طلبد؛ اما با توجه به اینکه جامعه ما متشکل از مسلمانان متدین است و برخی از مصوبات و اِعمال محدویت‌های این ستاد ناظر به مناسک عبادی مانند نماز جمعه و جماعت و تجمعات مذهبی است، جایگاه شرعی این مصوبات چگونه ارزیابی می‌شوند؟


عاقبت تمکین‌ نکردن از ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا چیست؟


حجت‌الاسلام حمیدرضا طالقانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفتگو با خبرنگار آنا به واکاوی این مسئله می‌پردازد.


آنا: جایگاه شرعی مصوبات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید و حکم برپایی نماز جماعت با اعلام ممنوعیت از سوی این ستاد چه می‌شود؟


طالقانی: پیش از پرداختن به این مهم باید بگویم که طی 9 ماه سپری شده از شیوع ویروس کرونا مردم ایران اسلامی براساس عقلانیت دینی از مصوبات ستاد مبارزه با کرونا تبعیت داشته و  این مهم برای اکثریت مؤمنان حل شده است؛ اما متأسفانه در گوشه و کنار شاهد تخطی و تمکین نکردن عده کمی در برابر مصوبات ستاد مبارزه با کرونا  هستیم و البته این تمکین نکردن از سر تقابل نیست، ای بسا برخی نادانسته مرتکب می‌شوند.


آنا: استنادات شرعی بودن مصوبات ستاد مبارزه با بیماری کرونا چیست؟


طالقانی: درباره شرعی بودن مصوبات ستاد مبارزه با کرونا می‌توان دو دسته مستند عمومی و اختصاصی  را ذکر کرد.


مستند عمومی به این معناست که تبعیت از عموم مقررات و قوانین جمهوری اسلامی ایران را لازم و واجب می‌داند و در این باره می‌توان به یک استفتاء از امام خمینی (ره) و دو استفتاء از مقام معظم رهبری اشاره کرد.


امام خامنه‌ای: معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند


امام خمینی (ره) فرمودند: مراعات مقررات دولت اسلامی واجب شرعی است و تخلف‌‎ ‌‏از آن گناه است و مقام معظم رهبری نیز چنین بیان کردند که مخالفت با قوانين و مقررات و دستورات دولت اسلامی که به‌طور مستقيم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأييد شورای نگهبان قرار گرفته‏‌اند يا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شده‌‏اند، برای هيچکس جايز نيست و در صورت تحقّق مخالفت توسط فردی در اين باره بر دیگران تذکر و راهنمایی و نهی از منکر لازم است (و البته وجود شرايط نهی از منکر الزامی است.)، همچنین در استفتاء دیگری ایشان می‌فرمایند که مخالفت با قوانين نظام جمهوری اسلامی جايز نيست.


دسته دوم مستند اختصاصی است و در موارد متعددی رهبر معظم انقلاب حمایت ویژه از ستاد مبارزه با کرونا داشتند و تبعیت از مصوبات ستاد را لازم  و حتی فریضه دانستند، به عنوان نمونه در تاریخ 13 اسفند 1398 پس از کاشت نهال در آستانه روز درختکاری فرمودند: «امروز می‌خواهم راجع‌ به مسئله‌ جاری کشور، یعنی این مسئله‌ بیماری شایعی که در کشور هست، چند جمله عرض بکنم....توصیه‌ِ اّول این است که ما کاملاً رعایت مقرّراتی را که مسئولان برای ما مشخص می‌کنند، برای خودمان فریضه بدانیم و لازم بدانیم و عمل کنیم.


همچنین ایشان در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان در 10 مرداد 1399 بیان داشتند: «یک جمله من راجع به محرّم بگویم؛ بحث [در مورد] محرّم زیاد است و همین طور الان مدت‌ها است که هرکسی یک چیزی راجع به محرّم می‌گوید. خب عزاداری را بالاخره به یک شکلی [برپا] می‌کنند؛ آنچه بنده می‌خواهم تأکید کنم این است که در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند؛ [یعنی] ستاد ملّی کرونا. خود بنده شخصاً هرچه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد.


آنا: شما نیز استفتائی از مقام معظم رهبری داشته‌اید؟


طالقانی: استفتاء من از محضر مبارک مقام معظم رهبری از طریق سایت https:// leader.ir/ به شماره k۷۷۷wky به تاریخ  10 آبان 1399 بوده است.


سؤال: حکم نماز جماعت در مساجد با اعلام ممنوعیت از طرف ستاد مبارزه با کرونا چیست؟


پاسخ: سلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته


ملاک در اینگونه امور قوانین و مقررات و مصوبات ستاد کروناست.


نتیجه‌گیری نهایی این است که سیره عملی رهبر معظم انقلاب در پایبندی به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا مشخص بود و آنچه قابل اهمیت است دستور رهبری از جایگاه حاکمیتی و حکم حکومتی ایشان است و  تبعیت بر همگان لازم و ضروری و قابل نقض با اجازه فلان شخصیت نیست.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته