دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
افتتاح نمایشگاه اتو پینه در موزه هنرهای معاصر

مرادخانی: ایران ارمغان خوبی در عرصه دیپلماسی فرهنگی دارد/ رئیس گالری ملی برلین:‌ پیام اتو پینه این بود که آزادی پایانی ندارد

مراسم افتتاح نمایشگاه اتو پینه شامگاه پنجم اسفندماه با حضور معاون هنری وزرات ارشاد، سفیر جمهوری فدرال آلمان، رییس گالری ملی برلین و جمعی از هنرمندان عرصه تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
کد خبر : 5397

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، اکبر عالمی منتقد سینما و استاد دانشگاه که اجرای این برنامه را برعهده داشت طی سخنانی در ابتدای مراسم گفت: «من دانشیار دانشکده هنر ومعماری هستم و امروز از سوی موزه هنرهای معاصر تهران موظفم که میزبان شما باشم. اگرچه قرار نیست مدعوان، امروز شنونده سخنرانی‌های مکرر باشند، بلکه ما تصمیم گرفته‌ایم در آستانه افتتاح نمایشگاه اتوپینه به گنجاندن برنامه‌های جذاب بپردازیم تا از اصل مطلب که خود اتوپینه است دور نشویم».


او اضافه کرد: «من به سهم خود از رییس موزه هنرهای معاصر تهران و همین‌طور علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد سپاسگزاری می‌کنم که بستری را برای تعامل فرهنگی میان ایران و آلمان به واسطه چنین نمایشگاهی به وجود آورده‌ است زیرا تصورمی‌کنم این نمایشگاه پیش از هرچیز می‌تواند برای هنرمندان ما یک درس به شمار برود».


مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رییس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این مراسم گفت: «این نمایشگاه در ادامه نمایشگاه‌های بین‌المللی در موزه برپا شده است که هدف از شکل‌گیری نمایشگاه‌هایی ازاین دست، آشنایی هنرمندان و اصولا مخاطبان ایرانی با سبک‌ها وشیوه‌های هنرمندان کشورهای دیگر است. از حق نباید گذشت که در این مسیر، علی مرادخانی زحمات زیادی کشید تا این نمایشگاه امروز به ثمر نشسته است. درواقع رایزنی‌ها و پیگیری‌های او با جمهوری فدرال آلمان باعث شده است تا این نمایشگاه درایران برگزار شود».


ملانوروزی هم‌چنین دراین مراسم از تیل برکنر مدیر گالری برکنر، دست‌اندرکاران شرکت «دی اچ ال» و همین‌طور سفیر آلمان در ایران سپاسگزاری کرد که باعث شدند تا مقدمات انجام این کار فراهم شود.


او اضافه کرد: «حتما برای کسانی که امشب به دیدن نمایشگاه اتوپینه آمده‌اند این سوال مطرح می شود که چرا اتوپینه؟ در پاسخ باید بگویم زیرا اتوپینه یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان آلمانی در سال‌های اخیر است که با تشکیل گروه «زیرو» توانست نه تنها بر هنرمندان آلمانی که بر هنرمندان کشورهای دیگر نیز تاثیرگذار باشد. او بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان با تشکیل گروه «زیرو» رنسانسی در هنر این کشور ایجاد کرد و خیلی ازهنرمندان متاثر از او این مسیر را ادامه دادند».



مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درادامه تصریح کرد: «اگرچه این سومین عضو گروه زیرو به شمار می‌رود که آثارش در سال‌های اخیر در موزه هنرهای معاصر تهران به معرض نمایش گذاشته شده است با این حال براین باورم که برگزاری نمایشگاه اتوپینه می‌تواند در تقویت دپیلماسی فرهنگی تاثیرگذار باشد و ازطرفی بستری را فراهم می‌کند تا منتقدان عرصه تجسمی و همین‌طور اهالی رسانه به نگارش نظرات خود بپردازند».


در ادامه این مراسم، یوآخیم یگا، رییس گالری ملی برلین، نیز در توضیح نمایشگاه اتوپینه گفت: «تفکر اتوپینه همواره این بود که بتواند به واسطه آثاری که خلق می‌کند رویاهایش را تجسم بخشد و تصورمی‌کنم او در این مسیر تا حدود زیادی موفق شده است. آثار اتوپینه به ویژه در سال‌های اخیر به شعرهای احمدرضا احمدی شاعر معاصر ایرانی نزدیک است».








رئیس گالری ملی برلین:‌ در سال 1961 اتوپینه با خود گفت من جهانی را در رویاهایم تصورمی‌کنم، آیا باید دنیایی را ببینم که زشت است یا می‌توانم دنیای دوست داشتنی را ترسیم کنم؟ همین سوالات از خود باعث شد تا او مجموعه‌ای از آثار بدیع و نو را خلق کند که مورد توجه همگان واقع شود. از آنجایی که اتوپینه در دانشگاه فلسفه خوانده بود توانست توازنی میان فلسفه و هنر در کار خود ایجاد کند.

او اضافه کرد: «درسال 1961 اتوپینه با خود گفت من جهانی را در رویاهایم تصورمی‌کنم، آیا باید دنیایی را ببینم که زشت است یا می‌توانم دنیای دوست داشتنی را ترسیم کنم؟ همین سوالات از خود، باعث شد تا او مجموعه‌ای از آثار بدیع و نو را خلق کند که مورد توجه همگان واقع شود. از آنجا که اتوپینه در دانشگاه فلسفه خوانده بود توانست توازنی میان فلسفه و هنر درکار خود ایجاد کند. او از المان‌های ساده‌ای در کارخود استفاده می‌کرد و این اواخر برای خلق آثارش از آتش کمک می‌گرفت و با سوزاندن بخشی از آثارش سعی می‌کرد به نوآوری بیشتری دست یابد.»


رییس گالری ملی برلین تصریح کرد: «می‌توان گفت او در ارائه آثاری برای فضاهای شهری نیز در ردیف هنرمندان موفق بوده است. هنر او الهام‌بخش بود و به واسطه تکنیک‌های منحصر به فردی که به کارمی‌گرفت همواره زبانزد عام و خاص در هنر آلمان قرارمی‌گرفت. بنابراین جا دارد در این مراسم به تیل برکنر مدیرگالری «برکنر»تبریک بگویم و از سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران نیز تشکر کنم که باعث شدند تا به وصیت اتوپینه عمل شود و نمایشگاهی که قرار بود خود او نیز در آن شرکت کند و به ایران بیاید، امروز برگزار شده است».


او با بیان اینکه این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه اتوپینه در سال‌های اخیر به شمار می‌رود، گفت: «این نمایشگاه به دست‌اندرکاران آن این فرصت را داد تا بتوانند بخشی از آثار اتوپینه را بازسازی کرده و در معرض دید علاقه‌مندان بگذارند. این نمایشگاه می‌تواند تبلور بخش عمده ای از آثار این هنرمند فقید به شمار برود، به‌خصوص اینکه او با این نمایشگاه به نوعی در انعکاس هنر باستانی ایران نیز نقش داشته است. می‌توان گفت، درک ما از هستی و آفرینش تماما در آثار او خلاصه شده است. به ویژه رنگین کمان که تم اغلب آثار او را تشکیل داده است و نمادی از انعطاف و زیبایی به شمارمی‌رود».



یگا تصریح کرد: «ما در شهر مونیخ، نمایشگاه عظیمی از آثار او که با درون‌مایه رنگین کمان خلق شده‌اند برپا کرده‌ایم که بازخوردهای متفاوت و در عین حال، مطلوبی نسبت به این نمایشگاه از سوی مخاطبان دریافت کردیم. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین کاری که اتوپینه در طول حیات خود انجام داد این بود که می‌خواست به واسطه خلق آثارش این نکته را به جهانیان یادآوری کند که آزادی پایانی ندارد».








مرادخانی: این نمایشگاه می‌تواند در تقویت و تحکیم دیپلماسی فرهنگی ما نقش داشته باشد. اتوپینه یکی از معدود هنرمندانی بود که به تنهایی توانست در حوزه دیپلماسی فرهنگی اقدامات تاثیرگذاری انجام دهد. او در فضاهای شهری به خلق آثار ماندگار و زیبایی پرداخته است و هر یک از آثارش حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

در ادامه این مراسم، میکاییل بارون فون اونگرن اشترنبرگ سفیر آلمان در ایران نیز در جملات کوتاهی گفت: «من براین باورم که نمایشگاه اتوپینه در ایران می‌تواند شادی و تحرک زیادی را در بین مخاطبان ایجاد کند، زیرا آثار او با هنرمندانی که در سال‌های اخیر به خلق اثر پرداخته‌اند تفاوت‌های زیادی دارد و در عین اینکه ساده به نظر می‌آید می‌تواند مخاطب را به تامل وادارد. این چهارمین نمایشگاهی است که جمهوری فدرال آلمان در ایران و در موزه هنرهای معاصر تهران در سال‌های اخیر برپا می‌کند. اتوپینه یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های ما در سال 2015 نیز به شمار می‌رود. اتوپینه صرف‌نظر ازاین که یک هنرمند برجسته بود یک فیلسوف نیز بوده است. اودر هنر آلمان تاثیر زیادی گذاشت و آثار مخصوصی خلق کرد، ولی اجل به او مهلت نداد تا در آخرین نمایشگاه خود حضور یابد.»


او اضافه کرد: «من دراین مراسم از آقای مرادخانی می‌خواهم تا نسبت به تبادل فرهنگی آلمان و ایران اقدامات بیشتری صورت دهند، اگرچه تعداد توریست‌هایی که در سال‌های اخیر برای بازدید از ایران آمده اند نشان می‌دهد این تعامل و تبادل فرهنگی تا حدود زیادی اتفاق افتاده است».


آخرین سخنران این مراسم نیز علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد بود که گفت: «پیش ازهرچیز باید به این نکته اشاره کنم که من آخرین سخنران امشب هستم و تصور می‌کنم کوتاه کردن سخن می‌تواند موجب خوشحالی مدعوین شود».




معاون هنری وزارت ارشاد تصریح کرد: «اتوپینه یکی از معدود هنرمندانی بود که به تنهایی توانست در حوزه دیپلماسی فرهنگی اقدامات تاثیرگذاری انجام دهد. او در فضاهای شهری به خلق آثار ماندگار و زیبایی پرداخته است و هریک از آثارش حرف های زیادی برای گفتن دارند. ما در طول یک سال و اندی پیش چند جشنواره موسیقی و تجسمی و تئاتر برگزار کرده‌ایم و امشب خوشحالم که این نکته را به اطلاع همه برسانم که مانند سایر عرصه ها در عرصه تجسمی نیز به موفقیت زیادی رسیده‌ایم و امیدوارم تداوم چنین برنامه‌های بتواند تکمیل‌کننده دپیلماسی فرهنگی باشد».


مرادخانی خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین وجهی که در سال‌های گذشته به فراموشی سپرده و نادیده گرفته شده بود، این بود که ایران کشوری غنی است که می‌تواند در فضای دیپلماسی فرهنگی جهان ارمغان خوبی برای جهانیان داشته باشد. امیدوارم این فعالیت ها تداوم یابد و در آینده نزدیک بتوانیم این روابط را عمیق‌تر کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته