دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1394 - 15:41
گزارشی از موکب دانشگاه آزاد اسلامی در کنگره عظیم اربعین

اینجا همه خادم حسین(ع) هستند/ ما ز دریاییم و دریا می‌رویم

در ایستگاه صلواتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام خبری از عنوان« رئیس دانشگاه»، «عضو هیأت علمی»، «معاون دانشگاه» نیست؛ اینجا به عشق امام حسین(ع) رئیس واحد در کنار دانشجویان و کارکنان همه با یک عنوان و آن هم «خادم امام حسین (ع)» قرار می‌گیرند.
کد خبر : 53834

حیدر داوودی، خبرنگار آنا در ایلام- شکل‌گیری ایستگاه صلواتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و خدمت به زوار حسینی حاصل جلسات متعدد ستاد اربعین دانشگاه با حضور مسؤولان واحد، رئیس دانشگاه، معاونت فرهنگی دانشجویی، معاونت اداری مالی، معاونت عمرانی و سایر معاونت‌ها، حضور گسترده تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و اجتماعی و هیأت‌های مذهبی و حمایت‌های مشفقانه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی کشور بوده است.


مکان: میدان ارغوان، پانصد متر به سمت میدان قرآن، جاده برگشت از کربلا به ایلام- ایستگاه صلواتی


گاهی حسین بغضی است که در گلوی قرون، از چشم‌ها چکیده است و گاهی فریادی است که بر سر مستکبران درون و برون کشیده شده است. حسین (ع) این روز‌ها که ایام برگشت زوار از کربلا به مهران است، دارد برکت خودش را شامل استان ایلام می‌کند. حسین (ع) باعث شده استان ایلام که جزء محروم‌ترین استان‌های ایران است، به رونق و برکت برسد.


از این برکت، زیرساختهای اولیه ایلام (مانند راه و فرودگاه و بسترهای توسعه یافتگی مبتنی بر گردشگری مذهبی) دارد ساخته می‌شود و از همین برکت است که بین دانشگاه و مردم تعامل و ارتباط ایجاد شده است. امسال در موکب حسینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در میدان ارغوان دیدم که به چه آسانی می‌توان بین مردم و دانشگاه ارتباط ایجاد کرد.


اتفاقاً یکی از اهداف بلندمدت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام نیز، ارتباط گرفتن با خانواده‌های دانشجویان است و چه ارتباط خوبی خواهد شد. ارتباط مؤثر خانه و دانشگاه یکی از دغدغه و توصیه‌های اصلی آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده است.



موکب دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام که در ابتدای کمربندی ایلام به کربلا، پانصد متر به سمت میدان قرآن قرار دارد و به جز اعضای ثابت و پای کارش، به تناوب و با کمک اساتید، دانشجویان، کارکنان و خانواده آنان، گردانده می‌شود، سعی کرد میزبان خوبی باشد در این مسیر.


هیأت رییسه، کارمندان و اعضای هیأت علمی، لیستی تهیه کردند و هر کس مقداری از حقوق ماهیانه اش را برای این کار گذاشت. برکت امام حسین (ع) باعث شد که موکب دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام هرگز از خدمت رسانی باز نایستد. به قول دانشجویان و فعالان موکب، معلوم نیست از کجا می‌آید و چطور می‌رود: ما فقط واسطه‌ایم.


از آن پیرزنی که ده لیوان برنج و کاسه‌ای عدس برای موکب دانشگاه آزاد اسلامی فرستاد، تا علاقه‌مندان فرهنگ حسینی که هر کس، چه مادی و معنوی کمک‌های زیادی کردند و حتی موکب‌های همسایه، همه و همه یک هدف داشتند و می‌خواستند برای امام حسین (ع) کاری کرده باشند. ایلام هرگز چنین همگرایی همدلانه ای را در تاریخ پر فراز و نشیب پروژه‌هایش تجربه نکرده و تمام این هماهنگی و همدلی و روشن بودن هدف، به خاطر وجود امام حسین (ع) است. آن روزنامه نگاری که به درستی تیتر زد: "مهران را خدا آباد کرد" درست گفته. حسین (ع) نیز برای خدا کار می‌کرد؛ ولی کاری که وی برای خدا انجام داد، آنقدر بزرگ و والاست که تا ابد سرچشمه فیض و برکت خواهد بود.



اگر بخواهیم به زبان آمار بگوییم که موکب خادمان حسینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام چه چیزها خرج کرده و چه کارها کرده، از غذا و چای و خرما و چه و چه... می‌توان فهرستی بلندبالا تهیه کرد. اما آنچه دانشگاه آزاد اسلامی با رویکردی دانشجومحور در تلاش شبانه روزی و سه شیفته اش به آن دست یافت بسیار ارزش بالاتری دارد.


ترویج فرهنگ اربعین و تعامل خوب بین خانواده دانشجویان و دانشگاه از مهم ترین دستاوردهای دانشگاه است. اینکه برگزاری کنگره عظیم اربعین در ابعاد ژئوپلتیک خودش، چه تأثیرات مثبتی بر منطقه خواهد داشت بر کسی پوشیده نیست و شرکت فعالانه و متعهدانه در آن، تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی در جهان است و به ترمیم چهره خدشه دار شده اسلام در رسانه‌های جهان کمک می‌کند.


جز این هم از دانشگاه آزاد اسلامی انتظار نمی‌رود چرا که خودش دانشگاهی انقلابی است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، که در تشکیل اولین ستاد اربعین در سال 93 و سازماندهی تمام امکانات دانشگاه اعم از نیروی انسانی و فضاهای خدماتی و اقامتی پیشگام بود، امسال نیز غرق در دریای خروشان مردم، به‌ویژه خانواده دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، ایستگاه صلواتی و موکب خادمین حسینی خود را تا اتمام این کنگره جهانی، ادامه خواهد داد و به صورت شبانه روزی در خدمت زائرین عتبات عالیات است.



در ایستگاه صلواتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام خبری از عنوان "رئیس دانشگاه"، "عضو هیأت علمی"، "معاون دانشگاه" نیست؛ اینجا به عشق امام حسین رئیس واحد در کنار دانشجویان و کارکنان همه تحت یک عنوان و آن هم "خادم امام حسین (ع) قرار می‌گیرند و "سینی" به دست، چای و خرما به زوار امام حسین تعارف می‌کنند.


به راستی که دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه مردمی است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام همیشه در کنار مردم استان بوده است. چه زمانی که جنگل‌های ایلام آتش می‌گیرد و یا سیل ویرانگر، شهر ایلام را فرا می‌گیرد، مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی همپای سایر ارگان‌ها و ادارات به مردم خدمت رسانی می کند و الان هم ایستگاه صلواتی واحد ایلام همپای مردم استان در خدمت زوار امام حسین قرار گرفته است.


توزیع بیش از 10 هزار نفر پذیرایی شامل: غذای گرم، آش رشته، حلیم، آب معدنی، چای و خرما، میوه، شیرینی و... بخشی از فعالیت‌های ایستگاه صلواتی دانشگاه آزاد اسلامی است که با کمک مردم استان و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تهیه و توزیع می‌شود.



اسکان اعضای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی که برای حضور در کنگره اربعین امسال به استان ایلام سفر کرده اند در مهمانسرا و خوابگاه‌های این دانشگاه و ساماندهی وسایل نقلیه آنان در محوطه‌های واحد ایلام و مرکز آموزشی مهران و پذیرایی از این عزیزان نیز بخشی از خدمات واحد ایلام در اربعین امسال بوده است.


بنا به گفته مسئولان استانی بیش از 110 هزار وسیله نقیله در شهر 15 هزار نفری مهران ساماندهی شده است که در این میان دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام با استفاده از ظرفیت محوطه های اداری و آموزشی و تسطیح و آماده سازی زمین‌های این دانشگاه در مهران بیش از 5 هزار دستگاه وسیله را نقلیه پذیرا و ساماندهی کرده است که اقدامی کم‌نظیر است.



به هر حال در راستای خدمت رسانی به زوار یکی از مهم ترین برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام و شخص رئیس دانشگاه عملیاتی کردن خواسته آیت الله هاشمی و دکترمیرزاده مبنی بر ساخت مهمانسرا در مهران برای خدمت بیشتر به زوار عتبات عالیات و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است که امیدواریم در سال‌های آینده این خواسته معقول و نیاز ضروری استان تحقق یابد.


شکل گیری ایستگاه صلواتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و خدمت به زوار حسینی حاصل جلسات متعدد ستاد اربعین دانشگاه با حضور مسئولان واحد به‌ویژه دکتر عباسی رئیس دانشگاه، معاونت فرهنگی دانشجویی، معاونت اداری مالی، معاونت عمرانی و سایر معاونت‌ها، حضور گسترده تشکل های دانشجویی، کانون های دانشجویی و هیات‌های مذهبی و ضبط و ثبت این رویداد مهم توسط روابط عمومی واحد ایلام بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته