دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1394 - 12:36

روانچی در مکزیک: معادل دانستن اسلام با ترور و وحشت یکی از ریشه‌های افراط‌گرایی است

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان گفت: ارائه یک چهره خشن از اسلام و معادل دانستن اسلام با ترور و وحشت و قتل و کشتار یکی از ریشه‌های مشکل افراط‌گرایی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم.
کد خبر : 53278

به گزارش گروه بین‌الملل آنا، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان که بنا به دعوت «کارلوس ایکاسا» معاون وزیر امور خارجه مکزیک در رأس یک هیئت اقتصادی به این کشور سفر کرده است، دیروز (دوشنبه) با همتای مکزیکی خود ملاقات و موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد گفت‌وگو قرارداد.


ایکاسا در این دیدار ضمن خوشامدگویی به روانچی و هیئت اقتصادی اظهار داشت: ما برای ایران احترام زیادی قائلیم. ایران دارای تمدن باستانی و فرهنگ غنی و جایگاه مهمی در منطقه خاورمیانه است و دولت مکزیک در چارچوب برنامه متنوع سازی شرکای اقتصادی و تجاری خود علاقه‌مند است روابط خود را با ایران گسترش دهد.


وی افزود: ما از توافق ایران با کشورهای 1+5 استقبال می‌کنیم و امیدواریم این توافق به نتایج مطلوب خود برسد.


مجید تخت روانچی نیز با تشکر از استقبال گرم مقامات مکزیکی اظهار داشت: منطقه آمریکای لاتین از جایگاه خاصی در روابط خارجی ایران برخوردار است و ما اهمیت زیادی برای روابط با مکزیک قائل هستیم. مکزیک دارای ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی است و ما از گسترش همکاری‌های اقتصادی با مکزیک استقبال می‌کنیم.


وی عنوان کرد: شرکت‌های ایرانی و مکزیکی می‌توانند هم درزمینهٔ سرمایه‌گذاری و هم درزمینهٔ انتقال تکنولوژی و صدور خدمات فنی و مهندسی باهم همکاری کنند.


معاون وزیر خارجه افزود: ایران و مکزیک دارای دیدگاه‌های مشترکی پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله خطرات ناشی از تروریسم و افراط‌گرایی و همچنین خلع سلاح جهانی هستند و در مجامع بین‌المللی همکاری خوبی با یکدیگر دارند.


امضای یادداشت تفاهم


همچنین در همین روز یادداشت تفاهم مکانیسم مشورت‌های سیاسی بین وزرات خارجه دو کشور توسط دو طرف به امضا رسید.


بر اساس این یادداشت تفاهم دو کشور توافق کردند، به‌منظور نظارت بر روند روابط دوجانبه و نیز تبادل‌نظر پیرامون موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، مشورت‌های سیاسی در سطوح مقامات ارشد وزارت امور خارجه دو کشور به‌طور منظم و متناوب در پایتخت دو کشور برگزار شود.


فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی به موازات مقابله نظامی با تروریسم


مجید تخت روانچی همچنین عصر دوشنبه به دعوت خانم «ناتالیا سالتالاماچیا» رئیس آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه مکزیک در میزگردی با حضور استادان این موسسه حضور یافت و پیرامون مسائل جاری خاورمیانه سخن گفت.


روانچی در این میزگرد ضمن تشریح شرایط موجود در منطقه خاورمیانه، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص حوادث اخیر را بیان کرد.


وی اظهار داشت: معتقدیم که مبارزه نظامی با تروریسم و گروه‌های افراطی خشونت‌گرا یک اولویت است، اما به‌موازات آن باید کارهای فرهنگی و آموزشی زیادی انجام شود.


معاون وزیر خارجه افزود: ارائه یک چهره خشن از اسلام و معادل دانستن اسلام با ترور و وحشت و قتل و کشتار یکی از ریشه‌های مشکل افراط‌گرایی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم، اما شکل‌گیری تروریسم و افراط‌گرایی ریشه‌های دیگری نیز دارند، ازجمله آن‌ها تهاجم نظامی به افغانستان و عراق و نیز مسئله فلسطین است که بیش از 70 سال از آن می‌گذرد و هنوز لاینحل باقی‌مانده است.


در این سخنرانی که بیش 150 نفر از استادان، کارشناسان، ​تحلیلگران، سفرای مقیم و دانشجویان روابط بین‌الملل حضور داشتند، روانچی در پاسخ به پرسش یکی از استادان مبنی بر اینکه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران چیست؟ گفت: منبع قدرت نرم ایران این است که در دنیا غیر از خداوند متعال از هیچ قدرت دیگری هراس نداشته باشید و بدون هیچ نگرانی از اصولی که الهام گرفته‌شده از دین اسلام است و از منافع مردم خود در مقابل قدرت‌های مادی دفاع کنید. این قدرت نرم ایران است که درنتیجه انقلاب اسلامی در ایران به وجود آمده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته